دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۳۰۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تمدید تسهیلات گمرکی برای ترخیص مواد اولیه فرآورده های خوراکی،آشامیدنی و بهداشتی

تسهیلات گمرکی برای ترخیص مواد اولیه فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی یا کالاهای دو منظوره در بخشنامه ای تمدید و به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.

 این اقدام با هدف تسریع در ترخیص این نوع کالاها پس از ارتباط سیستمی گمرک و سازمان غذا و دارو انجام می شود و بر اساس تفاهم نامه ای است که پیش از این بین گمرک و سازمان غذا و دارو به امضاء رسیده است.
بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو با توجه به برقراری ارتباط الکترونیکی این سازمان با گمرک از طریق سامانه های TTAC و EPL و به منظور تسهیل در امور گمرکی و تکریم ارباب رجوع بندهای 2، 3، و 4 تفاهم نامه گمرک و غذا و دارو جهت اجرا تنفیذ شده است .
بر اساس بخشنامه گمرک که به تازگی از سوی علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهت اجرا به گمرکات اعلام شد، بندهای 2و3و4 از ماده دو این تفاهم نامه به منظور تکریم ارباب رجوع به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.
هدف از انعقاد این تفاهم نامه بین گمرک و سازمان غذا و دارو حفظ ایمنی و کیفیت مواد اولیه و فرآورده های مشمول ماده 16 قانون نظارت بر مواد خوراکی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی و تسریع در صدور مجوز ترخیص این نوع مواد اولیه است.
براساس بندهای 2و3و4 ماده 2 تفاهم نامه منعقد شده، تسهیلات ترخیص این کالاها به مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در اندازه حمل و نقل مسافر و مصرف شخصی محدود می شود. همچنین واردات مواد اولیه یا فرآیند مشمول ماده 16 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی را که صرفا برای نمونه و در تعداد کم است، شامل می شود.
بر اساس این تفاهم نامه در بند دیگری مواد اولیه مشمول ماده 16 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی که در صنایعی غیر از این قانون کاربرد دارند و به عنوان مواد اولیه به کار برده می شوند را هم شامل می شود.
بر این اساس وظایفی برای گمرک و سازمان غذا و دارو پیش بینی شده که به شرح زیر است:
1. مواد و فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، که به عنوان مصرف شخصی و در حد حمل مسافر تلقی می شود و از نظر تعداد، مقدار و ارزش جنبه تجاری ندارد و جزء کالاهای ممنوع شده از نظر ایمنی و سلامتی و استثنائات امنیتی و ممنوع یا محدود شده از نظر شرعی و قانونی نمی باشد، با ثبت مشخصات مسافر یا صاحب کالا(برای مرسولات پستی) و اخذ تعهد کتبی مبنی بر تقبل کلیه مسئولیت های ناشی از واردات و مصرف آن، توسط گمرکات کشور از صاحب کالا و با رعایت سایر شرایط و مقررات جاری کشور رأسا توسط گمرکات کشور قابل ترخیص است.
2. شرکت های تولیدکننده و وارکننده مجاز که دارای مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح بهداشتی یا بازرگانی می باشند، در خصوص واردات مواد اولیه یا فرآیند شده مشمول ماده 16 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به صورت نمونه و درتعداد و مقدار بسیار کم، مشروط به اینکه از نظر تعداد، مقدار و ارزش جنبه تجاری نداشته باشد و جزء کالاهای ممنوع شده از نظر ایمنی و سلامتی و استثنائات امنیتی و ممنوع یا محدود شده از نظر شرعی و قانونی نباشد با ثبت مشخصات صاحب کالا (حقیقی و حقوقی) یا شرکت و با ارائه تعهد مبنی بر عدم مصرف مواد اولیه در فرآورده های نهایی و عرضه در بازار و برای فرآورده های فرآیند شده(آماده مصرف) عدم عرضه به بازار با قبول همه مسئولیت های قانونی و حقوقی ناشی از واردات و مصرف توسط صاحب کالا یا شرکت متقاضی، ترخیص آن رأسا توسط گمرکات کشور بلامانع است.
3. در خصوص مواد اولیه که صرفا از نظر نام (نه درجه خلوص و سلامت) مشابه مواد اولیه ماده 16 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی می باشند و نیز در صنایع غیر از مشمول این قانون کاربرد دارند و اصطلاحا به عنوان مواد اولیه با کاربرد دو منظوره شناخته می شوند، در صورتی که مدارک و مستندات قابل پذیرش توسط گمرکات به عنوان Technical Grade یا Industrial Grade معرفی گردند با ثبت مشخصات صاحب کالا و اخذ تعهد کتبی و ذکر عبارت غیرقابل استفاده و مصرف در فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی در مدارک ترخیص و اظهارنامه، با رعایت سایر شرایط و مقررات جاری کشور رأسا توسط گمرکات کشور قابل ترخیص هستند.
(دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها