یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۲۹۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
طرحی تضمینی و پرسود

برابری درآمد پرورش ماهی در قفس با درآمد نفت در مازندران

به گزارش فودنا، استعدادی که برای پرورش ماهی در قفس در سواحل دریای خزر بررسی و مطالعه شده، بالغ بر 350 هزار تن ظرفیت تولید است که حدود 60 درصد آن در مازندران قابل تحصیل است.

پرورش آبزیان با مدل پرورش در قفس،  فرصت مناسبی است تا از آبی، که برای سایر فعالیت‌ها محدودیت استفاده دارد، بهره برداری شود. در این روش ، جریان آب و امواج مناسب، اکسیژن دهی خوبی به ماهیان می‌دهد که رشد روزانه آن‌ها را بهتر و مصرف غذایی کمتر را به همراه دارد، به این معنی که با هزینه تولید کم بهره‌وری بالایی دارد.
طرحی تضمینی و پرسود
مزایای پرورش ماهی در قفس را می‌توان در اشتغال پایدار، هزینه پایین، مدیریت آسان در تولید و سودآوری تضمینی برشمرد.
335 کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر در مازندران، فرصت مناسبی است برای یک سرمایه‌گذاری بی نظیر تا علاوه بر ایجاد یک تولید سودآور، اشتغال پایدار را برای ساحل نشنینان به ارمغان آورد.
استعدادی که برای پرورش ماهی در قفس در سواحل دریای خزر بررسی و مطالعه شده، بالغ بر 350 هزار تن ظرفیت تولید است که حدود 60 درصد آن در مازندران قابل تحصیل است.
پرورش ماهی در قفس از بالاترین بهره‌وری برخوردار است به طوریکه صاحبان این کسب و کار با درآمدی بالا و درخور توجه روبرو هستند. این روش مناسب در پرورش ماهی موجب شده تا 30 کشور در دنیا به پرورش ماهی در قفس رغبت پیدا کنند و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی داشته باشند. در همین راستا نیز تسهیلات و امکانات حضور سرمایه‌گذاران را برای دست یابی به یک اشتغال و تولید پایدار به وجود آورده‌اند.
پروژه‌ای قابل دسترسی برای عموم
اهمیت این سرمایه‌گذاری به گونه‌ای است که پرورش 10 کیلو ماهی در قفس با قیمت یک بشکه نفت برابری می‌کند.
در حال حاضر شرکت جهاد نصر در این زمینه ورود پیدا کرده است و بسترهای لازم را در دو نقطه نوشهر و ساحل لاریم جویبار به وجود آورده است. از 60 هزار تن ماهی در قفس، که جهاد نصر در 10 سال آینده در نظر گرفته است، 12 هزار تن مربوط به مرکز شهید پرویزی و 5 هزار تن مربوط به مرکز شهید دکتر قاسدی در نوشهر است. شرکت جهاد نصر اخیراً اعلام کرده است که طرح هر صیاد یک قفس را در برنامه خود دارد، اجرای این طرح و چشم انداز 60 هزار تن ماهی به این روش در دریای خزر، موجب درآمد 6 میلیون بشکه نفت در سال خواهد شد.
هر چند تحقق این هدف نیازمند همکاری و همراهی دولت جهت حضور بیشتر بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری صیادان در قالب تعاونی‌های تولیدی است، چون با این روش می‌توان از منابع آبزی دریای خزر محافظت کرد و هزینه‌های نظارت بر عملکرد صیادان در فصل تخم ریزی ماهیان را کاهش داد.
/بلاغ


(یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها