سه شنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۷:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۲۹۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چالش‌های نبود اراده تولید دانه‌های روغنی/ خروج ۳۸ میلیارد دلار ارز برای واردات روغن و دانه‌ روغنی طی ۲۵ سال

مجری طرح دانه‌های روغنی گفت: نبود اراده ملی برای افزایش تولید داخلی دانه‌های روغنی از موانعی است که سبب شده است در ۲۵ سال اخیر ۳۸ میلیارد دلار ارز برای واردات روغن و دانه‌های روغنی صرف شود.

 علیرضا مهاجر صبح امروز در پنجمین همایش سراسری آغاز کشت پاییزه در سال زراعی جدید به اهمیت کشت دانه‌های روغنی در کشور اشاره کرد و گفت: طی 25 سال گذشته بیش از 38 میلیارد دلار معادل 149 هزار میلیارد تومان کنجاله دانه روغنی و روغن وارد کشور شده است که کاهش واردات و خروج ارز از جمله مهم‌ترین مزیت‌های کشت دانه‌های روغنی بود.

وی کشت کلزا را علاوه‌بر مزیت تناوب کشت گندم و میزان کاهش مصرف آب که روغنی باکیفیت دانست و گفت: طی دو دهه اخیر چالش‌های زیادی در زمینه تولید دانه روغنی در کشور داشته‌ایم که این مشکلات توسط آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی حل شد و امیدواریم در سال‌های آینده شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

مهاجر تأکید کرد: اگر حتی کلزا را از کشاورزان بخریم و به دریا بریزیم، ولی برای حمایت از تولید داخلی باید پول کشاورزان را به‌ موقع پرداخت کرد، تا مشکلی برای تولید دانه‌های روغنی در کشور ایجاد نشود.

مجری طرح دانه‌های روغنی مشکلات بخش بازرگانی واردات و تولید دانه‌های روغنی را یکی از چالش‌های پیش رو عنوان کرد و افزود: نبود اراده ملی برای افزایش تولید داخلی و عدم تمایل بخش صنعت به خرید دانه‌های داخلی و در عین‌حال ضعف دانش و تکنولوژی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

وی سرانه مصرف روغن در کشور را 19 کیلوگرم اعلام کرد و اظهار داشت: سالانه نیاز به 1.5 میلیون تن کلزا و 3.5 میلیون تن کنجاله است و در کنار آن 5.5 میلیون تن ظرفیت روغن‌کشی، 3.6 میلیون تن ظرفیت تصفیه روغن داریم و در کنار آن 1.3 میلیون تن واردات روغن خام و 1.4 میلیون تن واردات دانه‌های روغنی در کشور داریم.

مهاجر میزان تولید کلزا در سال جاری را بیش از 182 هزار تن اعلام کرد و افزود: تولید این محصول 300 درصد رشد داشته و استان‌های گلستان، خوزستان، مازندران، فارس، اردبیل و کرمانشاه رتبه‌های اول تا ششم تولید کلزا در کشور را دارند.

مجری طرح دانه‌های روغنی همچنین برنامه سطح زیر کشت کلزا برای سال جدید را 286 هزار و 300 هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم تا تولید این محصول در سال زارعی جدید حداقل 100 هزار تن افزایش یابد، اما نباید فراموش کرد که پرداخت به‌موقع و خرید تضمینی دانه روغنی از کشاورزان می‌تواند سیاست حمایتی برای افزایش سطح زیر کشت باشد./ فارس

(سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶) ۱۷:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها