یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۲۹۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

لیست کالاهای بدون قیمت وسیع‌تر شد + محصولات جدید

در پی مصوبه حذف برچسب قیمت برخی کالاها که نعمت زاده استارت آن را زد، شریعتمداری - وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت - آن را تایید و هفت قلم کالای دیگر نیز به فهرست این کالاها اضافه کرد.

 طی یکی - دو سال پیش بر اساس طرحی که از جانب برخی تولیدکنندگان ارائه شد، صحبت‌هایی درباره حذف برچسب قیمت بر روی برخی کالاها مطرح شد که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت که از جمله این واکنش‌ها مخالفت صریح سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با این طرح بود که آن را به وضوح غیرقانونی و ناقض حقوق مصرف کنندگان دانست.

با وجود اینکه محمدرضا نعمت زاده – وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم – درباره این طرح عنوان کرده بود که باید نظرات کارشناسی در این باره به دست بیاید و تا آن موقع این طرح اجرا نمی‌شود و تصمیم خاصی در این خصوص نمی توان گرفت، در روزهای آخر وزارتش حذف برچسب قیمت از روی چهار گروه کالایی (محصولات صنایع بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولزی، بهداشتی ) را ابلاغ و اعلام کرد که این طرح از ابتدای مهر ماه اجرا می‌شود.

همچنین محمد شریعتمداری - وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت - این طرح را مورد تایید قرار داده و طی ابلاغیه‌ای که امروز خطاب به معاون امور اقتصادی و بازرگانی و دیگر معاونان و مدیرکل‌های این وزارتخانه منتشر شده، هفت قلم کالای دیگر شامل انواع محصولات کارخانه‌ای کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل را نیز به لیست کالاهایی که برچسب قیمت از روی آنها حذف خواهند شد، اضافه کرده است.

این تصیمات در حالی است که پیش از این سازمان حمایت بارها به شکل صریح با این طرح مخالفت کرده و آن را غیرقانونی دانسته و همچنین کارشناس‌های بخش خصوصی از جمله کارشناسان انجمن حمایت از مصرف کنندگان نیز با این طرح مخالفت کردند و آن را باعث سوء‌استفاده خرده‌فروشان در بازار دانستند.

اما موضوعی که در این میان مورد توجه است سکوت نهادهای متصدی صنایع غذایی و حتی متصدی قیمت‌گذاری و تنظیم بازار است که نه تنها مواضع قبلی خود درباره غیرقانونی بودن طرح را ابراز نمی‌کنند، بلکه از تایید این طرح نیز خودداری کرده و ترجیح می‌دهند به کلی در این باره سکوت کنند.

بنابراین کالاهای زیر از ابتدای مهر ماه بدون برچسب قیمت در بازار مصرف عرضه خواهند شد:

- محصولات صنایع بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات

- انواع چیپس و اسنک

- محصولات صنایع سلولزی

- محصولات صنایع بهداشتی

- انواع محصولات کنسروی

- کمپوت

- سس

- ترشی

- شور

- مربا

- عسل
 

(یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶) ۰۹:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها