چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۲۸۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تخصیص٦٠0میلیارد ریال تسهیلات به طرح زنجیره تولید گوشت قرمز عشایری

رییس سازمان امور عشایری کشور اعلام کرد: امسال باید یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ ٢ هزار میلیارد ریال به بخش زنجیره تولید گوشت قرمز عشایری اختصاص یابد که با توجه به تخصیص ٦٠0میلیارد ریال تاکنون، باید به مرحله عقد قرارداد وارد شویم.

«کرمعلی قندالی» عصر سه شنبه در نشست خبری افزود: در قانون برنامه ششم جامعه عشایری به صورت پررنگ دیده شده به طوری که 17 مورد در احکام مختلف برنامه عشایری داریم که «بهره‌مندی عشایر از مالیات بر ارزش افزوده» و «عوارض ناشی از گاز و آ‌لاینده‌ها» بسیار سرنوشت ساز است.
وی ادامه داد: در همین پیوند برای توسعه مناطق عشایری سه هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص می یابد .
قندالی اضافه کرد: همچنین ماده 27 برنامه ششم دولت را مکلف کرده است نسبت به توسعه جامعه انسانی که پنج درصد آن را عشایر تشکیل می‌دهند، اقدام های لازم را انجام دهد.
رییس سازمان عشایری تصریح کرد: همچنین استقرار و تولید برنامه راهبردی ساماندهی عشایر را در افق 1404 داریم که در سطح استانی تدوین شده است.
وی گفت: در بخش تولید نیز باید از همه روش‌های علمی استفاده کرد که ما در این زمینه شعار «از مزرعه تا سفره» را داریم.

** ٥.٦ میلیون تن تولیدات بخش عشایری
رییس سازمان عشایری گفت: اکنون بهترین مناطق کشور به عشایر مربوط می شود که نسبت به ٣٠ سال گذشته این اراضی 2برابر شده و بخشی از فعالیت ها در کنار دام و دامپروری به زراعت و باغبانی اختصاص یافته است.
قندالی ادامه داد: بخش زیادی از اراضی مطلوب کشور در اختیار عشایر قرار دارد؛ بنابراین منابع اکولوژیک کشور توان افزایش جمعیت بیش از میزان کنونی را ندارد.
وی اعلام کرد ٣٥ میلیون هکتار مناطق ییلاقی و قشلاقی در اختیار عشایر قرار دارد و ٣٥ درصد صنایع دستی کشور نیز توسط آنان تولید می شود.
این مسوول افزود: بخش عشایری سالیانه ٤٠٠ هزار تن گوشت و شیر تولید و 9 میلیون و 500 هزار راس دام عرضه می کند.
به گفته وی، عشایر اکنون ٢٣ میلیون و 500 هزار راس دام دارند که شامل ٢٨ درصد دام سبک می شود و ٢٥ درصد گوشت قرمز را تولید می کنند.
«ارزیابی ها نشان می دهد به ازای هر راس دام حدود ٢٠ کیلوگرم افزایش تولید دام زنده و ١٠ کیلوگرم گوشت خالص داریم که تا سه میلیون و 500 هزار ریال (٣٥٠ هزار تومان) به ازای هر راس دام، درآمدزایی ایجاد می شود».
وی یادآوری کرد: در عید قربان پارسال ٣٥ هزار راس دام زنده عشایری عرضه شد که پنج هزارتن آن به تهران اختصاص یافت.
به گفته وی، برای تحول در اقتصاد و معیشت عشایر طرح گردشگری عشایری و توسعه گیاهان دارویی نیز در دستور کار است.

** ٦٠ هزار خانوار عشایری زیر پوشش صندوق بیمه عشایری
این مسوول تصریح کرد: در تفاهم با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، کارگزاری این صندوق به تشکل های عشایری سپرده شد.
وی یادآوری کرد ٦٠هزار نفر از عشایر زیر پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار دارند و افزود: برخی خانوارهای عشایری نیز زیر پوشش بیمه های دیگر مانند خویش فرما و تامین اجتماعی هستند.
به گفته رییس سازمان امور عشایری، در طرح بیمه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ٩٥ درصد عشایر زیر پوشش قرار گرفته اند.
وی جمعیت عشایری را نسبت به گذشته یکسان دانست و افزود: در سال 13٦٦ یک میلیون و ١٠٠ هزارنفر جمعیت عشایری داشتیم که اکنون این میزان به یک میلیون و ٢٠٠ هزارنفر رسیده است.
سازمان امور عشایری کشور وظایفی مانند ارایه خدمات به کوچندگان و اسکان خانواده هایی را بر عهده دارد که امکان کوچ ندارند.
آنگونه که قندالی اعلام کرد در هفته دولت طرح های تولیدی، رفاهی و خدماتی برای عشایر در 10 استان راه اندازی شد.
به گزارش ایرنا، هفته دولت از دوم شهریور آغاز می شود و تا هشتم شهریور ادامه دارد.
این هفته به مناسبت انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال 1360 و شهادت محمد علی رجایی رییس جمهوری وقت و محمد جواد باهنر نخست وزیر وقت، به نام هفته دولت نامگذاری شده است./ ایرنا
(چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها