سه شنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۲۸۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آمادگی 2881 تیم ثابت و سیار دامپزشکی برای ذبح بهداشتی دام

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه شیوه نظارت بر گوشت‌های وارداتی تغییر می‌کند،گفت: برای نظارت و عرضه بهداشتی دام در ایام عید قربان ۲۸۸۱ تیم سیار و ثابت در سراسر کشور اعم از دامپزشکی، کارشناس بهداشت گوشت و ناظر شرعی فعال است.

مهدی خلج در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، به اقدامات انجام شده برای نظارت بهداشتی دام و ذبح آن در عید قربان اظهار داشت: سعی می‌کنیم تا مردم دامی را که از میادین تحت نظر سازمان دامپزشکی یا کشتارگاه‌های سراسر کشور و اماکنی که برای این کار تدارک دیده شده ذبح دامشان را انجام دهند.

وی افزود:‌برای ایام عید قربان 1933 اکیپ ثابت و 948 اکیپ سیار در کشور خواهیم داشت و مجموعا 3 هزار و 318 نفر اعم از دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و روحانی ناظر بر ذبح شرعی نظارت خواهند کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه همه کشتارگاه‌های سراسر کشور روز عید قربان به امر ذبح قربانی تحت وزارت دامپزشکی فعالیت خواهند کرد، افزود: کشتارگاه‌ها از ساعت 7 صبح تا بعدازظهر فعال هستند و سامانه 1512 دامپزشکی فعال است تا هر یک از شهروندان که تقاضای حضور اکیپ برای ذبح دام خود را داشته باشند تیم برای آنها اعزام شود.

 وی به آمار عرضه قربانی و ذبح دام بهداشتی در سال 95 اشاره کرد و گفت: 254 هزار رأس دام در سال گذشته از میادین سازمان دامپزشکی خریداری شده که بالغ بر 107 هزار رأس دام ذبح و لاشه آنها تحت نظارت بازرسی قرار گرفته است که از این تعداد 417 لاشه ضبط کامل شده یعنی 3.6 درصد دام‌های ذبح شده اصلاح شده است. 

وی همچنین در مورد صادرات آبزیان نیز گفت: 20 هزار و 78 مجوز بهداشتی صادر داشته‌ایم و 7200 مجوز واردات در 4 ماهه امسال صادر شده است که برای 71 محصول بوده است. 

رئیس سازمان دامپزشکی به صادرات 103 هزار تن آبزیان در سال 95 اشاره کرد و گفت: 72 هزار انواع آبزیان صادر شده است. 

وی به بیماری تب برفکی که اخیراً مواردی از آن در فلسطین اشغالی مشاهده شده اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: نگرانی این موضوع وجود دارد که به مرزهای غربی ما هم این بیماری سرایت کند چرا که ویروس این نوع تب برفکی بومی کشور ما نیست و از قاره آفریقا به سمت منطقه حرکت کرده است. 

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: در حال تأمین واکسن موردنیاز بر اساس سویه جدید این بیماری هستیم و از دامدارانی که امکان تهیه واکسن را دارند می‌خواهیم از بخش خصوصی این واکسن را تهیه کنند و همچنین مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه‌ای به ارزش 100 میلیارد تومان برای بیماری‌های دام، طیور و بیماری‌های مشترک مصوب کرده که در صورت اختصاص می‌توانیم واکنس موردنیاز تب برفکی را تأمین کنند.

* تشدید نظارت‌های قرنطینه‌ای بر جابجایی محصولات دامی/ خودروهای حمل گواهی بهداشتی نداشته باشند، بارشان قاچاق محسوب می‌شود

خلج در مورد افزایش کنترل بهداشتی و نظارت بر ورود و خروج محصولات دامی به یکپارچه‌سازی سامانه نظارت دامپزشکی، راهداری، ناجا، واجا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: در این سامانه هر محموله‌ای که بارگیری می‌شود، گواهی بهداشتی آن که از طرف سازمان دامپزشکی صادر شده، قابل رصد و پیگیری است و بر این اساس تمام خودروهایی که محصولات دامی را جابجا می‌کنند باید گواهی بهداشتی داشته باشند و در غیر این‌صورت به عنوان کالای قاچاق با آنها برخورد می‌شود.

* تغییر شیوه نظارت دامپزشکی در کشتارگاه‌های کشورهای مبدأ وارداتی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود سازمان دامپزشکی قصد دارد تا حضور دامپزشک را از کشورهای مبدأ از جمله برزیل که گوشت از آنجا وارد می‌کند حذف کرده و بر مبنای پروتکل  عمل کند نیز گفت: از نظر قانون سازمان دامپزشکی وظیفه نظارت بر سلامت گوشت وارداتی را برعهده دارد که هم آیین‌نامه اجرایی ما بر اساس قانون این اختیار را به سازمان دامپزشکی داده و هم دادنامه دیوان عدالت اداری، ولی برای رسیدن به اطمینان از سلامت یک کالا با تحولات علمی جهان پیش برویم و با اصل اینکه بهداشت خدشه‌دار نشود روش‌هایمان را ارتقا دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی تأکید کرد که ما نمی‌خواهیم نظارت را حذف کنیم اما می‌خواهیم چارچوبی تنظیم کنیم که مرجع صلاحیت‌دار کشور مسئولیت بیشتری را بپذیرد و مسئولیت واردکنندگان ما افزایش یابد و نهایتاً همه مسئولیت‌ها متوجه سازمان دامپزشکی کشور نباشد.

خلج ادامه داد: در کشور قانونی را به تصویب رسانده‌ایم که همه حلقه‌های مرتبط از تولید تا مصرف دستورالعمل‌ها و مقررات ملی سازمان دامپزشکی را عمل کنند و مسئول فنی و بهداشتی هم به کار بگیرند و درمقابل سلامت محصولشان در صورت تخطی در دادگاه صالح پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی بجای آنکه در نقش پلیس صبح تا شب بدود، وظایف خود را در حد یک ناظر مقتدر عالی ارتقا داده و تولیدکنندگان را موظف کرده است که به وظایف محوله عمل کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در خارج از کشور هم نگاه این‌چنینی داریم، گفت: ما بجای آنکه در هر کشتارگاه یک دامپزشک مستقر داشته باشیم، با انضباط بهداشتی که ایجاد می‌شود و نظام‌نامه‌ای که می‌گوید دام در چه سنی و در چه کشتارگاهی کشتار شود و در مرز این کالا با چه کیفیتی تحویل داده شود، تدوین می‌شود، مضاف بر آنکه باید امضای مشخص مرجع صلاحیت‌دار در کشور مقابل نیز روی محصول باشد، مضاف بر آنکه مسئولیت واردکنندگان هم نیز افزایش می‌یابد و در عین حال دامپزشکان ما به عنوان ممیز در کشور مبدأ وارداتی مستقر می‌شوند و فقط شیوه نظارت بهداشتی دچار تغییر و تحول شده است.

* واردات تخم ماهی غیرمعتبر با سوء استفاده از برندهای معتبر

خبرنگار فارس همچنین در مورد انحصار واردات 250 میلیون تخم چشم‌زده ماهی از فرانسه توسط یک شرکت و همچنین آلوده شدن مزرعه قزل‌آلا در سال گذشته به بیماری‌های IPN  و  IHN پرسید و اینکه برخی واردکنندگان عنوان می‌کنند که این تخم‌ها آلوده بوده و گواهی‌های بهداشتی آن اصالتی ندارد و حتی بازدیدی از مزرعه این تخم ماهی‌ها انجام نشده که رئیس سازمان دامپزشکی کشور صراحتاً در پاسخ گفت در مورد کمیت برای واردات مسئولیتی نداریم، سازمان شیلات ایران بر اساس نیاز منطبق بر برنامه تولیدی کشور، کسر تولید داخل کشور را از محل واردات تأمین می‌کند. برای واردات سازمان دامپزشکی نه انحصاری برای ورود کالا از کشور خاصی قائل شده و نه انحصاری برای شرکت واردکننده خاصی.

وی ادامه داد: حتی اخیراً سازمان دامپزشکی از مزارع، مراکز تکثیر و آزمایشگاه‌های  آفریقای جنوبی بازدید کرد و پس از آن مجوز واردات از این کشور را صادر کرد و حتی تمام محصولاتی که در این حوزه از کشورهای مختلف اروپایی وارد می‌شود بازدیدهای مختلف میدانی انجام می‌گیرد و هیچ کشوری نیست که بازدید میدانی از روند پرورش آنها برای ورود به ایران بازدید انجام نگرفته باشد.

خلج با رد این موضوع که تعدادی از مزارع پرورش ماهی در سال گذشته به دو نوع بیماری ناشی از تخم چشم‌زده آلوده مبتلا شده‌اند، تصریح کرد: ما با همه کشورهایی که تخم چشم‌زده ماهی از آنها وارد می‌کنیم پروتکل صدور گواهی بهداشتی داریم.

وی تصریح کرد: خبرهایی شنیده‌ام که برخی از شرکت‌ها با تقلب و با سوءاستفاده از برند برخی شرکت‌های معتبر از مرزهای ارمنستان و یا ترکیه تخم چشم‌زده را وارد و با نام آرم شرکت‌های معتبر محصول را در بازار عرضه می‌کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی در مورد نحوه نظارت بر واردات تخم ماهی چشم‌زده به عنوان یک ماده اولیه هم گفت: محموله‌هایی که به کشور وارد می‌شوند، بر اساس مستندات آزمایشگاهی برچسب‌هایی روی آنها می‌خورد که اگر سازمان دامپزشکی مشکلی را در محموله وارداتی مشاهده کند اجازه ترخیص نمی‌دهد.

در ادامه این نشست امرالله قاجاری مدیرکل دفتر بهداشت آبزیان سازمان دامپزشکی در توضیح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی در سه سطح واردات مواد اولیه تولید آبزیان را کنترل می‌کند که سطح اول بر اساس تفاهمنامه‌ای که میان روسای سازمان‌های دامپزشکی دو کشور بررسی می‌شود انجام می‌شود و در مرحله دوم در مرزهای وارداتی از طریق نمونه‌برداری و راستی‌آزمایی مدارک انجام می‌گیرد.

قاجاری با تأکید بر اینکه در مرحله سوم نظارت محصول وارداتی در مزرعه قرنطینه نگهداری می‌شود، اظهار داشت: نظارت‌ها و آزمایش ها با نمونه‌برداری مستمر انجام می‌شود و پس از آنکه بچه‌ماهی به وزن 3 گرم رسید 4 ماه آزمایش مالاشیت‌گیرین، IPN، IHN و VHS قبل از خروج این بچه‌ماهی‌ها به مزرعه پرورش ماهی انجام می‌گیرد.

وی در پایان خطاب به آنهایی که اظهاراتی مبنی بر بروز خسارت از بیماری‌های تخم ماهی مطرح می‌کنند، تصریح کرد: این افراد باید سخنانشان بر اساس مستندات لازم قابل اثبات باشد./ فارس

(سه شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها