دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۲۸۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

اجازه ندهید فرصت طلایی بازار قطر از دست برود

عضو اتاق بازرگانی ایران می گوید: بخش خصوصی برای صادرات کالای خود به قطر با مشکلات متعددی مانند بروکراسی زائد، موانع گمرکی، هزینه بالای حمل و نقل، نوع بسته‌بندی و کیفیت محصولات روبه روست، همان مشکلاتی که در بازار روسیه رخ داد و با ادامه این روند بازار قطر را از دست خواهیم داد.

«جمال رازقی جهرمی» با بیان اینکه حدود سه ماه از تحریم قطر می‌گذرد، گفت: تحریمی که توسط پنج کشور عربی شامل عربستان، امارات، بحرین، مصر و لیبی کلید خورد، فرصتی برای بازار ایران است.
وی افزود: همزمان با تحولات منطقه خلیج فارس و قطع روابط دیپلماتیک برخی از کشورهای عربی با قطری‌ها، این سؤال مطرح بود که آیا ایران می‌تواند به شریک مهم تجاری قطر تبدیل شود؟ وقتی موضوع اختلاف قطر با عربستان و دولت‌های عربی به اوج رسید، جدای از نقش سیاسی ایران در مسائل منطقه‌ای، عده‌ای به دنبال پررنگ شدن تعامل دوجانبه اقتصادی ایران و قطر، تامل کردند.
جهرمی با بیان اینکه از همان زمان شروع تحریم، ایران صادرات کالا به قطر را از راه دریایی و هوایی شروع کرد، گفت: اگر چه آمارها ارزش دلاری مبادلات برون‌مرزی ایران و قطر را بسیار پایین و حداقلی می‌خوانند اما در این میان این فرصت برای ایران فراهم است تا در کنار سایر رقبا، سهم خود را در مبادلات غیرنفتی با قطر به‌خصوص در گروه کالاهایی چون چدن، آهن، فولاد، محصولات شیمیایی آلی، گچ، آهک، سیمان، محصولات لبنی و دیگر محصولات غذایی افزایش دهد. در کنار این موارد، همکاری در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران قطری، تعاملات دوجانبه بخش خصوصی ایران و قطر،‌ فعالیت در حوزه کشاورزی و توسعه تعاملات گردشگری از دیگر زمینه‌های همکاری با قطری‌ها به حساب می‌آید.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: «باید دولت به وظایف خود عمل کند و بخش خصوصی هم وظایفی دارد؛ اما آنچه مشخص است، این است که مشکلات جدی بر سر راه تجارت ایران با قطر قرار گرفته است.»
عضو هیات مدیره کانون عالی کارفرمایان معتقد است: «مشکلات صادرات یا به طور کلی روابط اقتصادی با قطر در چند سطح قابل بررسی است؛ هزینه حمل و نقل، بسته بندی محصولات، نبود یک استراتژی منسجم صادراتی و بروکراسی‌های اداری.»
به گفته رازقی جهرمی بخش خصوصی شیراز با اجاره هواپیمای «کارگو» صادرات هوایی به قطر را انجام می‌دهد؛ ولی هزینه نگهداری، پارکینگ و حمل بار بسیار بالاست؛ طوری که بخش خصوصی توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.
وی تاکید کرد: دولت باید در زمینه حمل و نقل به بخش خصوصی یارانه دهد. اگر واقعا ایران قصد دارد که در بازار قطر نقش جدی ایفا کند باید از بخش خصوصی خود، حداقل در گام اول حمایت جدی داشته باشد.
رازقی جهرمی با بیان این پرسش که استراتژی بخش خصوصی چه باید باشد؟ گفت: «بخش خصوصی باید کالای با کیفیت و با بسته بندی مناسب ارائه دهد. بازار قطر کالای لوکس و گران را پذیراست نه کالای فله‌ای و ارزان قیمت؛ راهی که ما به دلیل قیمت بالای حمل و نقل و هزینه تمام شده تولید در پیش گرفته ایم.»
وی با اشاره به حمل بار با لنج گفت: «اگر هندوانه‌های ایرانی به دلیل نوع بسته‌بندی برگشت داده می‌شود در عوض محصولات ترک یا آمریکایی با قیمت بالا و بسته‌بندی لوکس، جای این کالاها را گرفته است.»
رئیس اتاق بازرگانی شیراز با انتقاد از بروکراسی‌های زائد گفت: «همین چند روز قبل شنیده شد که در شیراز گمرک برای صادرات محصولات لبنی مجوز صادر نمی‌کند؛ یا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت جهاد کشاورزی درباره متولی بودن این مسئله اختلاف نظر دارند. همین اختلاف‌ها باعث شده است مجوز صادرات لبنیات داده نشود. این همان مسئله‌ای است که ما باید بگوییم راه و اصول تجارت خارجی را هنوز نیاموخته‌ایم. تجارت با سرعت همراه است نه با بوروکراسی زائد.»
وی تصریح کرد: «سیاست باید به کمک اقتصاد بیاید نه اینکه سیاست برای اقتصاد مانع تراشی کند؛ ما باید بتوانیم از روابط مثبت سیاسی خود به نفع گسترش بازارهای اقتصادی بهره بگیریم.»
رازقی جهرمی اظهارداشت: با توجه به میزان واردات قطر و تأمین نیاز این کشور از کشورهای عربی که این روزها قطر را تحریم کرده‌اند، فرصت‌های جدیدی برای ورود به بازار قطر در اختیار سایر شرکای تجاری آن قرار گرفته است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که می‌تواند در کنار ترکیه و عمان از این فرصت استفاده کند.
وی تصریح کرد: ایران تجربه مشابه‌ای را بین ترکیه و روسیه در پیش دارد و در آن زمان نتوانست از فرصت پیش‌آمده برای اقتصاد خود بهره بگیرد. اگرچه روسیه هم در این مسیر سنگ‌اندازی زیادی می‌کرد و این فرصت به‌دلیل وجود برخی چالش‌ها از بین رفت و صادرکنندگان ایرانی نتوانستند از فرصت طلایی به‌دست‌آمده استفاده کنند.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی شیراز «اختلاف قطر با کشورهای عربی، تا ابد ادامه نخواهد داشت، ما باید از این فرصت پیش آمده بهترین بهره را می‌بردیم ولی در عمل اینگونه نبود. همان اتفاقی که در گذشته درباره روسیه افتاده بود در اینجا هم در حال تکرار شدن است.»
وی تاکید کرد: با توجه به ائتلافی که علیه قطر در بین برخی از کشورها شکل گرفته، بازاری کوچک‌تر از بازار روسیه پیش روی ایرانی‌ها قرار دارد و فرصتی دیگر برای صادرکنندگان مهیا شده است. قطر چهاردهمین شریک تجاری ایران است. اما پتانسیل خوبی برای افزایش مراودات تجاری بین دو کشور موجود است.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهارداشت: «ایران ارسال کالا را به قطر شروع کرده؛ بوشهر، شیراز، بندر لنگه، اصفهان در ردیف اولین جاهایی است که برای تامین نیاز قطر اقدام کرده است؛ اما اگر موانع بر سر راه تجارت با قطر به سرعت مرتفع شود؛ زیرساخت‌ها در این حوزه نیاز به بازنگری دارند.»
(دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶) ۱۲:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها