محمود بازاری ضمن تأکید بر اهمیت ارتقای شاخصهای کیفی محصولات صادراتی بخش کشاورزی در راستای توسعه سهم بازارهای هدف محصولات ایرانی، به تبعات ناشی از صدور فلهای و عدم بسته بندی مناسب صادرات میوه وتره بار کشور در سالهای اخیر اشاره کرد.
بازاری افزود: هدفگذاری صادرات محصولات میوه و تره بار از یک سو و ضرورت جلوگیری از ضایعات محصولات صادراتی بدلیل نداشتن بستهبندی مناسب و حمل غیر استاندارد از سوی دیگر، این سازمان را بر آن داشت که بر اساس درخواستهای خریداران خارجی و ضرورتهای بازارهای مصرف خارجی با برگزاری جلسات متعدد با اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نسبت به تهیه دستورالعمل "شاخصهای بستهبندی میوه و تره بار صادراتی" اقدام کنیم.
وی خاطر نشان کرد: دستورالعمل یادشده پس از تصمیمات گرفته شده در جلسۀ روز شنبه 4 مردادماه سالجاری، به تمامی گمرکات اجرایی کشور ابلاغ و مقرر شده تا از تاریخ 15 آبان ماه، به هنگام پذیرش اظهار نامههای صادراتی میوه و تره بار، شاخصهای بستهبندی این محصولات را کنترل و رعایت کنند.
بازاری همچنین به اهمیت ارسال محمولههای میوه و تره بار به مقصد کشورهای خریدار، صرفاً با کانتینرهای یخچالی و شناورهای سردخانهدار، تأکید کرد و اظهار داشت: صادرات، موضوعی تخصصی و حرفهای است و اشخاص یا شرکتهایی که مبادرت به امر صادرات میکنند باید دارای صلاحیتهای لازم برای کار حرفهای در امر صادرات بوده و نسبت به منافع ملی و جایگاه ایران در بازارهای بینالمللی حساس باشند.
وی در ادامه برای هر چه بهتر اجرا شدن این ضوابط به همراهی و همکاری جدی دستگاههای ذیربط دولتی تأکید کرد و از صادرکنندگان میوه و تره بار خواست اقدامات لازم در راستای آماده سازی فرآیند مدیریت صادرات برای تحقق این شاخصها صورت گیرد.