دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۲۸۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گونه ماهی تیلاپیا در خراسان رضوی تولید نمی شود

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ماهی تیلاپیا که گونه ای غیرایرانی و وارداتی است، در این استان به دلیل عدم صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، تولید نمی شود.

محمدرضا مهدی زاده افزود: موسسه تحقیقات شیلات ایران بررسی بر روی تولید ماهی تیلاپیا را در دستور کار قرار داد و نتیجه تحقیقات این موسسه، صدور مجوز به شیلات برای تولید دو گونه سیاه و قرمز این نوع ماهی بود.
وی بیان کرد: این مجوز به 10 واحد تولیدی 2 هزار تنی در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور واقع در بافق یزد داده شد و دیگر به هیچ استانی مجوز تولید ماهی تیلاپیا داده نشد است.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با وجود داشتن آب شور در شهرستان های گناباد و مه ولات، ظرفیت برای تولید ماهی تیلاپیا در این استان وجود دارد اما چون مجوزی صادر نشده، این نوع ماهی در این منطقه تولید نمی شود.
مهدی زاده اظهار کرد: در استان خراسان رضوی تنها یک گونه ماهی سردابی به نام قزل آلا، چهار گونه ماهی گرمابی به نام های کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد و یک گونه ماهی خاویاری به نام فیل ماهی تولید می شود.
وی افزود: در این استان 336 مرکز تولید یا استخر پرورش ماهی با وسعت 444 هزار و 750 مترمربع برای ماهیان سردابی و هزار و 330واحد با وسعت چهار هزار و 58 مترمربع برای تولید ماهیان گرمابی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: پارسال هفت هزار و 428 تن ماهی سردابی و یکهزار و 927 تن ماهی گرمابی در خراسان رضوی تولید شد.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تولید ماهی خاویاری در استان تازه آغاز شده و میزان تولید آن در سال گذشته در حدود یک یا 2 تن بود.
مهدی زاده افزود: عمده ماهی های تولیدی در خراسان رضوی در داخل استان مصرف و مقدار اندکی به استان های دیگر یا خارج از کشور صادر می شود، از جمله اینکه سال گذشته مقداری قزل آلا به عراق صادر شد.
وی اظهار کرد: اکثر شهرستان های خراسان رضوی محل پرورش ماهی های گرمابی و سردابی هستند که در این بین شهرستان های سبزوار، چناران و کلات رتبه های اول تا سوم را دارند. / ایرنا
(دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶) ۰۹:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها