یکشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۲۸۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ماراتن افزایش نرخ دام زنده در آستانه عید قربان/گرانی ۱۵ درصدی در راه است

هر ساله با نزدیک شدن به عید قربان و افزایش تقاضای مردم برای تهیه دام زنده، برخی افراد سودجو سعی در برهم زدن نظم بازار و افزایش قیمت دارند.

هر ساله با نزدیک شدن به عید قربان و افزایش تقاضای به مردم برای تهیه دام زنده، برخی افراد سودجو سعی در بر هم زدن نظم بازار و افزایش قیمت ها دارند تا در این روزها سود بیشتری به جیب بزنند.

امسال هم بازار از این نوسان‌ها بی نصیب نخواهد بود، چراکه تا هفته گذشته هرکیلو دام زنده در میادین  با نرخ 17 تا 17 هزار و 500 تومان به فروش می رسید که به یکباره خبر از افزایش 15 درصدی قیمت به گوش رسید.

البته بسیاری از فعالان بخش معتقدند که التهابات بازار ناشی از کمبود و قاچاق دام است.

با وجود آنکه کمتر از پنج روز به عید قربان زمان باقی است باید منتظر ماند و دید که سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه عرضه به کدام سمت و سو خواهد رفت.

محمد رضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت عرضه دام در آستانه عید قربان اظهار داشت: با توجه به شرایط مساعد تولید، در عرضه دام کمبودی نداریم.

وی افزود: طبق سنوات گذشته پیش بینی های لازم در زمینه عرضه دام زنده از سوی تولیدکنندگان صورت گرفته و حال باید منتظر ماند و دید که در آستانه عید قربان چه اتفاقی در بازار رخ می دهد.

ملاصالحی میانگین نرخ هرکیلو دام سبک زنده در کشور را 16 تا 16 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: البته این نرخ در شهرهای مختلف بسته به تقاضا متفاوت است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی تولید سالانه گوشت قرمز را 835 هزارتن اعلام کرد و افزود: با توجه به سرانه مصرف حدود 90 درصد گوشت مورد نیاز در داخل و تنها 10 درصد از طریق واردات تأمین می شود.

افزایش نرخ دام منطقی نیست

 علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بیان  کرد: در حال حاضر هر کیلو دام زنده به طور عمده با نرخ 17 تا 17 هزار و 500 تومان در میادین عرضه می شود.

به گفته وی با توجه به گستردگی عرضه دام در میادین بعید است که افزایش قیمتی در بازار رخ دهد.

ملکی با اشاره به اینکه برخی از عشایر به امید بهبود شرایط بازار از عرضه دام امتناع می‌نمایند، افزود: میزان واردات به حدی بوده که خلأ بازار را پرکرده است از این رو افزایش نرخ دام منطقی نیست.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: با توجه به آنکه کمتر از چند روز به عید قربان زمان باقی است،  از این رو با عرضه مناسب گوشت های وارداتی نرخ گوشت داخلی نیز کاهش یافته است.

 گرانی 15 درصدی دام زنده در راه است

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران  گفت: در حال حاضر نرخ هرکیلو دام سبک درب دامداری 15 هزار و 500 تا 16 هزار تومان و دام سنگین 12 تا 12 هزار و 500 تومان است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت عرضه دام افزود: اگرچه میزان عرضه دام تا حدی بهبود یافته اما به حدی که جوابگوی نیاز بازار باشد، نیست.

عزیزاللهی  با اشاره به تأثیر افزایش واردات در ثبات نسبی بازار گفت: واردات باید استمرار یابد تا قیمت گوشت داخلی به طور فزآینده ای افزایش نیابد.

مدرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به وضعیت بازار در آستانه عید قربان بیان کرد: طبق روال همه ساله افزایش تقاضا بر قیمت دام زنده تأثیر گذار بوده اما این روند مقطعی است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به قاچاق بخشی از دام کشور ، عرضه دام داخلی جوابگوی نیاز بازار در آستانه عید قربان نیست که درنهایت این امر تلورانس افزایش 10 الی 15 درصدی قیمت را به همراه دارد.

کمبودی در عرضه دام نداریم

سیروس نصیری مدیر عشایر استان تهران از وضعیت مناسب عرضه دام در آستانه عید قربان خبر داد و گفت:45 هزار رأس دام از سوی شبکه تعاونی و تشکل های عشایر استان  در آستانه عید قربان در میادین عرضه خواهد شد.

نصیری با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام وجود ندارد، بیان کرد: وضعیت عرضه دام همانند سنوات گذشته است از این رو با همکاری شهرداری و سازمان دامپزشکی ، دام در میادین منتخب عرضه خواهد شد.

(یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶) ۱۳:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها