چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۲۷۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تجارب برخی کشورها در صنعت نان

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در کشور دانمارک نان تقریبا در هر سه وعده غذایی مصرف می‌شود. مردم این کشور غالبا نان‌های منجمدی را که در سوپر مارکت‌ها با قرار دادن در فر آماده می‌شوند ترجیح می‌دهند و حدود 73 درصد مصرف نان به این صورت است. مصرف سرانه نان در این کشور حدود 75 گرم در روز است.

در کشور ایتالیا نیز تعداد واحدهای تولید صنعتی نان 150 و نانوایی‌های سنتی 25 هزار واحد است. همچنین در این کشور حدود هزار واحد فروش نان فعالیت دارند که این واحدها حدود 12 درصد سهم فروش نان را به خود اختصاص داده‌اند.

 تولید نان در کشور هلند نیز در 100 واحد صنعتی و دوهزار و 400 واحد سنتی صورت می‌گیرد، 58 واحد نان صنعتی تمام اتوماتیک وجود دارد که جمعا 80درصد بازار فروش نان را در اختیار دارند و 20 درصد مابقی مربوط به دوهزار و 400 واحد نانوایی سنتی است. همچنین در کشور آلمان یک هزار و 800 واحد نان سنتی وجود دارد که انتظار می‌رود تعداد آنها در سال آینده تقلیل یابد. در این کشور برخی از شرکت‌های بزرگ تولید نان محصولات خود را به جای عرضه در سوپرمارکت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود عرضه می‌کنند. این زنجیره به سرعت رشد کرده و هم‌اکنون 30 درصد سهم بازار نان آلمان را به خود اختصاص داده است. 

در انگلستان نیز 75 تا 80 درصد بازار تولید را واحدهای صنعتی تشکیل می‌دهند. فروشگاه‌ها بیش از 15 درصد کل نان را تولید می‌کنند و مانعی برای توسعه نانوایی‌های سنتی هستند که کمتر از 5 درصد کل نان تولیدی کشور را تشکیل می‌دهند. در کشور فرانسه نان مشهور، باگت ست. در این کشور به دلیل اینکه اغلب مصرف‌کنندگان نان را برای مصرف همان روز خود خرید می‌کنند. 

بنابراین فروش نان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها رونق زیادی دارد. تولید نان صنعتی در فرانسه حدود 25 تا 26 درصد را شامل می‌شود؛ در حالی که نان‌های باگت سنتی 65 تا 66 درصد و نان‌های سوپر مارکتی حدود 9 درصد و یک درصد نان نیز توسط شهرداری‌ها توزیع می‌شود. در بلژیک نیز مانند سایر کشورهای اروپایی حجم زیادی از نان‌ها را واحدهای صنعتی تولید می‌کنند که تعداد آنها حدود 105-100 واحد بوده و تعداد 3 هزار و 800 واحد نیز سنتی هستند. در کشور فنلاند همچنین سهم واحدهای صنعتی 80 درصد بوده که 22 واحد صنعتی این میزان نان را تولید می‌کنند. به‌علاوه در کشور کانادا محصولات نانی در کارخانه‌‌ها با مقیاس بزرگ یا کارگاه‌ها و نانوایی‌های کوچک تولید شده و از طریق فروشگاه‌ها در سطح خرده‌فروشی در جامعه توزیع می‌شود. 

کارخانه‌های کوچک در کانادا با کمتر از 20 نفر نیروی کار 10 درصد بازار، کارخانه‌های متوسط با 20 تا 200 نفر نیروی کار تقریبا 50 درصد بازار کار و کارخانه‌های بزرگ بیش از 200 نفر نیروی کار تقریبا 40 درصد بازار کار را در اختیار دارند.  در کشور مالزی نیز در حال حاضر صنعت نان در اختیار دو شرکت عمده تولید نان به نام گاردنیا و استانتونن است. این دو شرکت 76‌درصد بازار خرده‌فروشی نان را در اختیار دارند. علاوه بر این دو تولید‌کننده عمده، کارگاه‌های کوچک پخت نان تلاش می‌کنند تا فعالیت خود را ادامه دهند و سهمی هرچند کوچک از بازار را در اختیار بگیرند. صنعت غذا در ترکیه نیز تقریبا 5 درصد از کل تولید ناخالص ملی کشور را در اختیار دارد. این به‌گونه‌ای است که 100 هزار نفر در واحدهای اقتصادی تولیدی مربوط به صنعت نان مشغول به کار هستند.

(چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها