سه شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۲۷۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

اتاق‌های بازرگانی پیگیر مطالبات تولیدکنندگان هم باشند

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران معتقد است اگر شبهه ایجاد رانت توسط برخی افراد در اتاق‌های بازرگانی وجود داشته باشد باید نسبت به آن مقابله کرد. وی همچنین می‌گوید اتاق‌های بازرگانی باید شهامت پیگیری مطالبات و درخواست‌های واحدهای تولیدی را داشته باشند.

محمدرضا مرتضوی در ارتباط با عملکرد اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ایران اظهار کرد: تصور می‌کنم بعداز قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و ابلاغ آن اتاق‌های بازرگانی جان تازه‌ای به خود گرفتند تا مسائل مربوط به بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت کشور در این اتاق‌ها مورد بحث قرار گیرد تا در جهت رفع مشکلات آنها حرکت کنند.

وی ادامه داد: در دولت احمدی نژاد وزرا و معاونان آنها به شوراهای گفت و گو نمی‌آمدند و همه می‌دانستند که مشارکتی توسط دولت در این بخش وجود ندارد، اما خوشبختانه در دولت یازدهم این قضیه با تغییر روبرو شد و وزرای اقتصادی در شوراهای گفت‌وگو شرکت کردند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر این‌که NGO ها، خانه‌های صنعت، معدن و اتاق‌های بازرگانی نقش قابل اشاره‌ای را در اقتصاد کشور بازی می‌کنند، اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی باید در کشور شهامت لازم را داشته باشند و در چارچوب قانون، درخواست‌ها و تقاضاهای جامعه صنعتی، معدنی و تجاری کشور را پیگیری کنند.

مرتضوی با اشاره به این که یکی از کارکردهای مثبت اتاق‌های بازرگانی ارتباط مستقیم آنها با انجمن‌ها و سندیکاهاست، خاطر نشان کرد: باید این ارتباط مستقیم در سراسر کشور برقرار شود و از این طریق به صورت کلی مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و تجاری مورد رفع و رجوع قرار گیرد.

وی با بیان این که انجمن‌ها و اتحادیه‌ها بخشی از بدنه اتاق‌های بازرگانی هستند و این مساله باید موجب تقویت بنیه اتاق‌ها شود، گفت: نباید رقابتی بین اتاق‌های بازرگانی و انجمن‌ها و اتحادیه‌ها وجود داشته باشد، بلکه اتاق‌های بازرگانی باید در جهت جذب سندیکاها و واحدهای تولیدی برآیند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: کمیسیون‌ها در اتاق‌های بازرگانی باید فعالیت خود را توسعه بخشند و هیات رییسه اتاق‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای برای کمیسیون‌ها قائل باشند. علاوه بر این ایده‌ پرداز بودن یکی از نقش‌های اتاق‌های بازرگانی است و باید در تولید راه‌حل به درستی گام بردارند.

مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امکان ایجاد رانت و بهره برداری‌های شخصی توسط برخی از اعضای اتاق‌های بازرگانی وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: در همه سازمان‌های اجتماعی ممکن است برخی به دنبال رانت باشند و این مساله بعید نیست، اما اگر به گونه‌ای حرکت کنیم که به سمت مشارکت هرچه بیشتر گام برداریم، قطعا این مساله در تعیین سرنوشت اتاق‌ها موثر است و از رخداد چنین مسائلی جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به این که اگر این احساس ایجاد شود که فردی به دنبال منافع شخصی است باید نسبت به آن مقابله کرد، گفت: در اتاق‌های بازرگانی باید منافع جمع و منافع واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود و اگر این احساس پیش آید که فردی به دنبال پیشبرد منافع شخصی است باید نسبت به جلوگیری از آن اقدام کرد./ ایسنا
(سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها