یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۷۲۷۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

بلاتکلیفی واحدهای مجاز مازندران در استفاده از خمیر مرغ

به گزارش فودنا، رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران گفت: واحدهای مجاز مازندران در استفاده از خمیر مرغ برای تولید سوسیس و کالباس بلاتکلیف هستند.

سیده لیلا سلیم‌بهرامی با بیان اینکه پیرامون جلسات اداره‌های نظارتی همچون استاندارد، دامپزشکی، غذا و دارو با کارشناسان انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذا در خصوص استفاده از خمیر مرغ، موانع اجرایی مطرح شد، اظهار کرد: موانع اجرایی مربوط به اصلاحیه استاندارد ملی ایران به شماره ٢٣٠٣ و دستورالعمل منتشره از سوی غذا و دارو است.
وی با طرح این پرسش که «دستورالعمل‌های تولید خمیر مرغ در واحدهای تولیدی سوسیس و کالباس، تکلیف اسکلت مرغ‌هایی که در شرکت‌های قطعه‌بندی دارای مجوز دامپزشکی که حداقل ١٠ درصد پروتیین دارند چیست؟» افزود: این اسکلت‌ها باید انتقال یابند و یا تبدیل به خمیر مرغ شوند، در غیر این صورت به راحتی هدر می‌روند.
رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران با بیان اینکه در دستوالعمل، تولید و مصرف خمیر مرغ به مدت یک شیفت کاری مطرح شده است، تصریح کرد: در تهیه سوسیس و کالباس از خمیر مرغ منجمد استفاده می‌شود بنابراین باید منجمد شود و از سوی دیگر مازاد بر مصرف روز را باید چه کرد؟
سلیم‌بهرامی بیان کرد: طبق نظر تمام کارشناسان حاضر انجام آزمون بافت‌شناسی به تنهایی پاسخگوی کنترل خمیر مرغ نیست و نیاز به آزمون‌های تحقیقاتی در خصوص عدم وجود پوست و احشا است، آیا آزمایشگاه‌های نظارتی و واحدهای تولیدی مجهز به دستگاه‌های تشخیصی پیشرفته هستند؟
وی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی که همیشه تحت کنترل و بازرسی قرار می‌گیرند با تحمل هزینه‌هایی ملزم به رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها می‌شوند، پس تکلیف زیرپله‌ای که رعایت نمی‌کنند یا عمدتاً خلاف می‌کنند چیست؟
سلیم‌بهرامی تاکید کرد: واحدهای زیرپله‌ای که محصول بی‌کیفیت تولید و قیمت پایین به بازار عرضه می‌کنند مانعی در برابر واحدهای بزرگ و صاحب‌نام نیستند؟
وی با بیان اینکه دستورالعمل جدید تاکید می‌کند برای تولید خمیر مرغ می‌بایست از مرغ‌های کشتارگاه‌های خط دو استفاده شود، گفت: این درحالی است که خط دو کشتارگاه‌ها اصلاً فعال نیست و با رعایت کامل موارد بهداشتی در واحد تولیدی باز هم میزان آلودگی بالاتر از حد تعریف شده است.
رئیس انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران اضافه کرد: دستوالعمل منتشره از سوی معاونت غذا و دارو شاید در اکثر موارد با استاندارد ملی ایران همخوانی داشته باشد ولی تکلیف واحدهای دارای مجوز از دامپزشکی برای تولید خمیر مرغ چه خواهد شد؟
سلیم‌بهرامی در پایان با بیان اینکه استفاده از پوشش تک‌رنگ زرد برای محصولات محتوی خمیر مرغ با درصد‌های مختلف امکان‌پذیر نیست، تاکید کرد: به نظر می‌رسد تا اجرایی شدن این دستوالعمل زمان زیادی لازم است و تکلیف واحدهایی که اعلام کرده‌اند از خمیرمرغ استفاده می‌کنند مشخص نیست.
/فارس

(یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها