پنج شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۲۶۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی
وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی:

نیمی از پول گندم‌کاران پرداخت شده است/افزایش تولیدات کشاورزی به ۱۱۸ میلیون تن

وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی، گفت: امروز ۵۰ درصد از پرداخت پول گندم‌کاران به روز است و اگر موردی خلاف این وجود دارد گفته شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز (پنجشنبه 26 مرداد) مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بنده دفاع یا پاسخی می دهم خدای ناکرده این امر تداعی نشود که نقاط ضعفی وجود ندارد و امیدوارم اگر تقدیر بود با حمایت دولت و مجلس بتوانیم قدمی در راه رفع مشکلات فراگیر بخش کشاورزی و کشاورزان برداریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم با بیان اینکه برنامه تقدیم شده دو بخش دارد، ادامه داد: بخش اول شامل رویکردها و مسیرها است و بخش دوم پروژه های اقتصادی و آورده شده در برنامه ششم توسعه در راستای اقتصاد مقاومتی که شرط وقوع آنها تامین منابع مالی است، با توجه به ظرفیت ها در بخش عملکرد مشکلی وجود نداشته اما امیدواریم در آینده  از کمبود منابع مالی رنج نبریم.

وی با اشاره به اینکه در دوره سه ساله تا پایان سال 95 موفق شده ایم تولید را از 97 میلیون تن در سال به 118 تن برسانیم و همچنین تراز غذایی کشور را از منفی 8.1 میلیارد دلار علی رغم افزایش جمعیت و غذا در سال 95 به منفی 3.1 برسانیم، اضافه کرد: این ارقام نشان می دهد 5 میلیارد دلار یا صادرات بیشتر داشته ایم و یا واردات کمتر؛ که البته بخش مهمی از آن به افزایش میزان تولید باز می گردد.

این وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم ادامه داد: هیچگاه از کودکی تا به الان از کشاورزی فاصله نداشته ام و کشاورز نیز بوده ام، داشتن لیسانس عمران در میزان فعالیت در عرصه های مختلف این بخش تاثیری ندارد، مگر قرار است کار تخصصی، ریز و بالینی انجام دهم، این امورات کار معاونین و کارشناسان است و نتیجه عملکرد آنها را نیز باید در شاخص‌ها پیگیری کنیم.

حجتی با تاکید بر اینکه ما هم دغدغه پول کشاورزان را داریم، گفت: از ابتدا امر دغدغه و دلهره کار وجود داشته است، 8 هزار میلیارد تومان پول کشاورزان در ردیف های  پیش بینی شده که همه ما از وضعیت خزانه مطلع هستیم و بخش دیگری از آن نیز باید توسط بانک ها و بخش دیگر آن از فروش گندم تامین می شد؛ امروز 50 درصد از پرداخت ها به روز است و اگر موردی خلاف این وجود دارد گفته شود آرام آرام برگشته‌ایم و در حال پرداخت 50 درصد دوم  هستیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از 70 درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است، گفت: با توجه به محدودیت منابع خزانه تلاش می‌شود مابقی مطالبات چایکاران نیز هر چه زودتر پرداخت شود.

وی با بیان اینکه صنعت چای کشور در طول 2 الی 3 سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش تولید داشته است، افزود: در این دوره هیچ چای داخلی در دست تولیدکننده نمانده و ما دیگر واژه‌ای تحت عنوان چای سنواتی نداریم.

این عضو پیشنهادی کابینه دوازدهم با تأکید بر اینکه سال گذشته 12 هزار میلیارد تومان برآورد خسارات کشاورزان را داشته‌ایم، تصریح کرد: کشاورزی ماهیت حمایتی داشته و تحت حمایت دولت است و در خصوص خسارت به بیمه آنها نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی با یارانه صادراتی تحت حمایت قرار می‌گیرد، گفت: یارانه صادراتی در راستای نگاه حمایتی به صنعت کشاورزی است.

حجتی با اشاره به حوادثی که برای محصولات کشاورزی از جمله سیل، طوفان و حوادثی از این دست رخ می‌دهد، افزود: حل این مسائل یا باید از طریق مدیریت بحران یا مدیریت ریسک رفع شود که مدیریت ریسک بیمه است. ما هم معتقد به حل مشکل کشاورزان از این کانال هستیم.

وی با بیان اینکه در خصوص تخصیص منابع به خسارت‌های محصولات کشاورزی، کمبود منابع مالی محسوس است، تصریح کرد: امیدوارم دولت روزی بتواند با تأمین منابع کافی در خصوص خسارت کشاورزان ورود کند که لازمه این است که بنیه اقتصاد دولت بتواند پاسخگوی این 12 هزار میلیارد تومان خسارت‌ها باشد.

حجتی با بیان اینکه در خصوص وضعیت کشاورزان و تأمین خسارت‌های محصولات کشاورزی نگران هستیم، گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم منابع بیشتری را به حوزه کشاورزی و جبران خسارت‌های وارده به کشاورزان تأمین کنیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به خودکفایی در تولید گندم گفت: در زمینه تولید گندم با افزایش بهره وری و کاهش سطح به خودکفایی رسیدیم، حجم آبی که در تولید گندم استفاده می‌شود به مراتب کمتر از آبی است که 4 سال قبل در اختیار زراعت گندم بوده است.

وی با اشاره به موفقیت‌های حاصل شده در حوزه تولید شکر افزود: وضعیت تولید شکر در ایران همچون تولید پنبه به مراتب بهتر از قبل با افزایش بهره‌وری انجام شده است.

حجتی با بیان اینکه با افزایش بهره وری و با استفاده از بذر اصلاح شده سطح تولید پنبه در اردبیل افزایش چشمگیری داشته است، تصریح کرد: ما در دانه‌های روغنی امسال و سال گذشته بیش از 3 برابر افزایش تولید داشته‌ایم و بازهم با توجه به وابستگی که در این حوزه وجود دارد اصرار بر افزایش تولید داریم.

وی با تأکید بر اینکه در گذشته تولید ابریشم در حدود هزار تن بوده است، گفت: در سال قبل تولید ابریشم در کشور ما به 148 تن رسید که در این رابطه باید ضمن تولید قلمه برای تبدیل شدن آن به نهال نیز تلاش کرد.

حجتی ادامه داد: برای تولید ابریشم در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی 500 هزار نهال توزیع کرده است که این میزان در 4 سال گذشته بسیار ناچیز بوده است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به نگرانی یکی از نمایندگان در خصوص تولید سیب‌زمینی گفت: ما در زمینه نگهداری و انبار سیب‌زمینی تولید شده زیرساخت‌های کمی داریم.

وی با بیان اینکه در استان اردبیل در سال 92 حدود 50 هزار تن انبار فنی و سردخانه  با تولید 800 هزار تن سیب زمینی داشته‌ایم، افزود: سال گذشته حدود 80 هزار تن انبار فنی و سردخانه به آن 50 هزار تن اضافه شد و 260 هزار تن نیز در دست ساخت است.

حجتی با تأکید بر اینکه ما در کشاورزی زنجیره تولید از مزرعه تا سفره باید داشته باشیم، گفت: بنده چه در برنامه‌های اجرایی و چه در برنامه‌های تقدیمی به این موضوعات اشاره داشتم و به جد پیگیر آن هستم.

وی ادامه داد: ما در3 سال گذشته به اندازه کل سردخانه‌هایی که در کشور که حدود یک میلیون و 200 هزار تن تا سال 92 بوده سردخانه مورد افتتاح و بهره برداری قرار داده‌ایم .

وی افزود: در ارتباط با صنایع غذایی و صنایع تکمیلی معتقد به ایجاد صنایع در مراکز دهستان‌ها و روستاهای پرجمعیت به خاطر ارزش افزوده در مناطق روستایی هستیم و با استقرار جمعیت بتوانیم این صنایع را در مراکز دهستان‌ها یا روستاهای پرجمعیت ایجاد کنیم.

حجتی با اشاره به یکی دیگر از دغدغه‌های نمایندگان گفت: اتفاقی در سال85 در تعاون روستایی رخ داد و نزدیک به 50 میلیارد تومان از1500 میلیارد تومانی که با 12 شرکت دانه روغنی مورد قرارداد بود مورد اختلاف بود که این موضوعات اکنون در دست رسیدگی است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازمان برنامه به برداشت از صندوق توسعه ملی به عنوان تنخواه برای برخی شرکت‌های زیرمجوعه حوزه کشاورزی نظارت دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی نظارت خوبی بر روند فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه خود داشته و بعد از این نیز دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه نمی گویم در تولید، عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی اما در طول 4 سال گذشته نوسانات به مراتب کمتر بوده است البته ما هیچ نوسانی نمی پذیریم و نباید این نوسانات وجود داشته باشد.

صادرات سیب زمینی در سال گذشته به 500 هزار تن رسید

حجتی با اشاره به سوال برخی نمایندگان در خصوص وضعیت کشت سیب زمنی در کشور افزود: در این مدت از کشت سیب زمینی پشتیبانی صادراتی شد به طوری که این محصول که تا 4 سال قبل بیش از 30 هزار تن صادر نمی شد اما سال گذشته میزان صادرات آن به 500 هزار تن رسید.

رشد 30 درصدی صادرات لبنیات در 4 ماهه اول سال 96

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با دامداری ها نیز وضعیت ما امروز به گونه ای است که در 4 ماهه اول امسال صادرات لبنیات بیش از 30 درصد رشد داشته است و پیش بینی می کنیم با توانمندی که در داخل کشور از دامداران صنایع لبنی و صادرکنندگان خود سراغ داریم صادرات محصولات لبنی تا پایان امسال به یک میلیارد دلار خواهد رسید که نشان می دهد در این بخش رشد داشته ایم.

وی تصریح کرد: در طول 4 سال گذشته به طور متوسط بیش از 5 درصد رشد در بخش کشاورزی داشته ایم و این اتفاقی است که افتاده است.

90 درصد نیازغذایی کشور در داخل تأمین می شود

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به برنامه های خود برای اداره این وزارتخانه گفت: در ابتدای آغاز کار موضوع امنیت غذایی را مطرح کردیم که در ارتباط با بیش از 90 درصد نیاز کشور امروز در داخل تأمین می شود و این درحالی است که کشورهای پیشرفته به بخش کشاورزی خود کمک می کنند به طوری که ایالات متحده آمریکا در برنامه 10 ساله خود هزار میلیارد دلار برای کمک به بخش کشاورزی در کنگره تسریع کرده و در دست اجرا دارد.

سرمازدگی دلیل اصلی کاهش تولید محصولات کشاورزی در سال 95

خرید محصولات کشاورزی تا پایان سال به 10 میلیون تن می رسد

حجتی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات دوستان اشاره ای می کنند که ممکن است در منطقه خودشان گندم نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد اما می دانید که ما در سال گذشته در فصل کشت هم پاییز کم بارانی و هم سرمازدگی سختی در زمستان داشتیم که منجر به سرمازدگی پرتقال شمال شد و این باعث شد که بسیاری از محصولات ما از بین برود و تولید کاهش پیدا کند اما در مجموع امروز 8 میلیون و 700 هزار تن خرید محصولات کشاورزی داشته ایم که امیدواریم به نزدیک 10 میلیون تن که نیاز کشور است دست یابیم و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

راندمان آبیاری را از 37 به 44 درصد رساندیم

وی با بیان اینکه سهم صادرات بخش کشاورزی یک پنجم صادرات کل کشور است، افزود: قطعا ما در ارتباط تأمین منابع مورد نیاز سرمایه گذاری در بخش کشاورزی رنج می بریم و باید هزینه مالی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کاهش پیدا کند، از این رو بخش عمده ای از الگوی کشت را تدوین کرده ایم و عمده ترین محوری که در برنامه روی آن تأکید شده است و سال گذشته نیز به آن پرداخته شد و در طرح های اقتصاد مقاومتی نیز بر اجرای آن اصرار وجود دارد اساس بر افزایش بهره وری است که عمده این افزایش بهره وری نیز به دلیل مسائلی که در منابع پایه داریم در آب و خاک است ما در آب موفق شدیم راندمان آبیاری را از 37 به 44 درصد برسانیم.

کشت گلخانه ای جزء طرح های محوری است

حجتی تأکید کرد: بیشترین سرمایه گذاری از سوی دولت در بخش آب و خاک در این دوره انجام شده است و اگر کشت گلخانه ای جزء طرح های محوری ما است به دلیل افزایش بهره وری در آب است و کاهش چشم گیری که این نوع کشت در مصرف آب دارد که به حمدالله از آن استقبال خوبی شده است و جزء طرح های محوری است و روی آن کاری می کنم.

وی ادامه داد: اگر امروز نشاکاری را به جای بذرکاری ترویج می دهیم و مراکز تحقیقاتی ما در پیوند با مراکز تحقیقاتی جهانی بذرهای منطبق بر دانش و علم روز را عرضه و تولید می کنند و شاهد بخش عمده ای از افزایش محصول در گندم کلزا و حبوبات و سایر دانه های روغنی مربوط به اثربخشی همین بذرها است که عمدتا به دلیل مقاوتی که در برابر تنش های محیطی دارند و زود بازده بودن تأثیر در کاهش مصرف آب دارد.

تولید 600 گرم شکر با مصرف یک لیتر آب

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تولید شکر در کشور خاطرنشان کرد: ما در 10 سال قبل با مصرف یک لیتر آب 200 گرم شکر تولید می کردیم که این عدد در سال 95 و 96 به 600 گرم شکر رسیده است و این اتفاقی است که در موضوع بهره وری آب افتاده است که امیدوارم قدر این خدمات را بدانیم و از همه کشاورزانی که در این زمینه پیشگام بوده اند و مراکز تحقیقاتی که با این طرح همراهی و همکاری کرده اند سپاسگزاریم و در حال حاضر در حال ایجاد یک سامانه ملی برای ایجاد ارتباط آنلاین میان کشاورز و مروجان کشاورزی و مراکز تحقیقاتی هستیم.

در حال رفع مشکل کشاورزان با منابع طبیعی هستیم

حجتی همچنین با اشاره به اینکه موضوعی که در حال حاضر باید به آن بپردازم این است که کشاورزان ما در دادگاه ها درگیر شکایت منابع طبیعی هستند، افزود: این شکایت 2 نوع است که یکی در ارتباط با تغییر کاربری است که عمدتا ناظر بر ویلاسازی ها و خلافی است که انجام گرفته که بنده برای کاهش این مشکل نیز پیشنهاداتی را در قالب لایحه به دولت ارائه داده ام و امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم راهکار هایی را برای حل این مشکل پیدا کنیم.

وی افزود: اما آنچه که در گذشته تحت عنوان اعمال ماده 56 قانون منابع طبیعی به ناحق و به دلیل کم اطلاعی کشاورزان و یا در جریان نبودن آن ها ده ها سال گذشته اراضی آن ها ثبت شده، سند گرفته شده به نام دولت و به نام منابع طبیعی که این یکی از مشکلات پیش روی ما بود که با بخشنامه های داخلی در حال حل کردن آن بودیم که خوشبختانه با لایحه خروج از رکود در مجلس نیز همراه شد و ما پیشنهادی را تقدیم کردیم و مجلس بندی تحت عنوان ماده 54 تصویب کرد و اجازه داد که این موضوع مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

حجتی خاطرنشان کرد: به سرعت آیین نامه اجرایی اعمال ماده 54 را در دولت به تصویب رسانده و ابلاغ کردیم تا برای رفع مشکل دیگر مراجعه به دادگاه نیاز نباشد و باید این کمیسیون در استان جهاد کشاورزی، اقتصادی، دارایی و سازمان ثبت اسناد و منابع طبیعی در سطح استان ها تشکیل شود و با ارزیابی اسناد و استشهادها قضاوت کنند که قضاوت آن ها همچون یک هیأت منصفه ملاک عمل خواهد بود و عین قانون است و سازمان ثبت اسناد در قانون و آیین نامه مربوطه موظب شده سندی که به نام دولت خورده را لغو کند و سند به اسم کشاورز یا دامدار صادر کند و نظام آن نیز پیش بینی شده و اصرار بر اجرای آن داریم چراکه بنده دغدغه این موضوع را داشتم که بخشی از آن عملی شده اما به دلیل حجم بالای پرونده ها که هنوز بخش عمده آن باقی مانده که در صورت تصدی وزارت با رأی شما نمایندگان این مشکل را حل خواهیم کرد./
(پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها