پنج شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۲۶۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

افق روشن آبزی پروری در مازندران با تدبیر دولت یازدهم

به گزارش فودنا، آبزی پروری در مازندران با فراهم آوردن زیرساخت های لازم در چند سال گذشته دارای چشم انداز روشنی شده است و فعالان این بخش در سال جاری با پیش بینی افزایش بیش از پنج درصدی تولید ، رونق کسب و کارشان را به انتظار نشسته اند.

معاون آبزی پروری شیلات مازندران  وضعیت آبزی پروری در استان را مطلوب توصیف و پیش بینی کرد که میزان تولید در این بخش از 76 هزار تن در سال قبل ، به 80 هزار تن در سال جاری افزایش یابد.
ولی الله محمدزاده افزود : شیلات مازندران بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی ، توسعه پرورش ماهیان گرم آبی و سردآبی ، پرورش ماهی در قفس های دریایی ، پرورش ماهیان خاویاری در مزارع و آببندان ها و زمین های ساحلی را مورد توجه قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه هنوز افزایش ظرفیت آبزی پروری در مازندران وجود دارد، تصریح کرد : این استان علاوه بر در اختیار داشتن 338 کیلومتر ساحل دریای خزر ، 756 قطعه آببندان و 23 رشته رودخانه مهم شیلاتی دارد که مهم ترین کانون های پرورش و صید و صیادی استان به شمار می روند .
محمدزاده به وجود پنج هزار حلقه چاه کشاورزی مستعد آبزی پروری در مناطق جلگه ای استان مازندران اشاره کرد و گفت : با توجه به وجود امکانات و تجهیزات پیشرفته و از طرفی با حضور فارغ التحصیلان رشته شیلاتی، روند تولید و عرضه آبزیان در استان رو به رشد و توسعه است.
وی مهم ترین بخش افزایش تولید ماهیان را در حوزه پرورش ماهی در قفس دریایی دانست و افزود : با تدابیر دولت تدبیر و امید ،مقدار تولید آبزی به این روش امسال به حدود 750 تن افزایش می یابد.
** سرمایه گذاری 800 میلیارد ریالی در دولت یازدهم
معاون شیلات مازندران به اهمیت توجه به صادرات آبزیان استان اشاره کرد و گفت: هر چند با گسترش فرهنگ مصرف ماهی در داخل کشور می توانیم تولیدات خود را در داخل به فروش برسانیم ، اما هنوز سرانه مصرف در داخل کشور پائین است.
بر اساس آمار های رسمی از شیلات ایران درحال حاضر میانگین مصرف آبزیان در کشور حدود 11کیلو گرم است که این سرانه در کشورهای پیشرفته بیش از 30 کیلو گرم است.
بر اساس آمار شیلات ،سرانه مصرف ماهی در مازندران 13کیلو گرم است.
وی با بیان اینکه 800 میلیارد ریال برای بخش های مختلف آبزی پروری در دولت یازدهم در استان سرمایه گذاری صورت گرفته است، گفت: در این مدت بیش از 150 هزار تن ماهیان گرمابی ، 53 هزار تن ماهیان سردآبی و یکهزار و 45 تن خاویار پرورشی تولید و در بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه شد.
** تولید حدود 16هزار تن انواع ماهی قزل آلا
وی به استقبال تولید و مصرف ماهی سردآبی قزل آلا در استان اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر ، تولید و مصرف این نوع ماهی از جایگاه خاصی برخوردار شده است.
او پیش بینی کرد که امسال حدود 16هزار تن ماهی قزل آلا در استان تولید و به بازار مصرف عرضه شود.
در حال حاضر ماهی قزل آلا بر اساس وزن و اندازه آن با قیمت 17تا 20هزار تومان درهر کیلو گرم عرضه می شود.
هر ساله از نیمه دوم مهر ماه زمان صید ماهیان استخوانی در دریای خزر و از نیمه دوم آبان ماه نیز پیک عرضه ماهیان گرم آبی نظیر ماهی آزاد، کپور ،سفید و فیتفاک است.
** اثرات تغییرات جوی بر آبزی پروری
معاون شیلات مازندران به افزایش و تداوم دمای هوا در مرداد ماه امسال اشاره و تاکید کرد که هوا دهی مهم ترین عملیات برای جلوگیری از تلفات احتمالی آبزیان است.
وی با بیان این نکته که پروردش دهندگان ماهیان نسبت به کم کردن غذای ماهی و عملیات اکسیژن دهی از طریق بازگشت آب با پمپاژ را جدی بگیرند، گفت: البته هنوز گزارشی از تلفات آبزیان در استان نشده است.
محمد زاده در عین حال گفت که به دلیل گرمای شدید ،وضعیت چند واحد آبزی پروری در شرق مازندران به ویژه شهرستان بهشهر به مرحله هشدار رسیده است.
/ایرنا


(پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها