پنج شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۲۶۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس جهاد کشاورزی گلستان:

۳۰ درصد مزارع شالی گلستان در حال خشک‌شدن است/ فقر سفره‌های زیرزمینی در استان

به گزارش فودنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به کمبود آب کشاورزی در استان گفت: ۲۵ تا ۳۰ درصد مزارع شالی استان گلستان به سمت خشک شدن می‌روند.

مختار مهاجر با اشاره به کمبود آب در استان اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی و فقر سفره‌های زیرزمینی بیش از 25 تا 30 درصد زمین‌های شالی گلستان یا خشک‌شدن یا در تنش خشکی شدید قرار دارند.
وی تصریح کرد: در گذشته کشاورزان با مدیریت خود از 15 هزار زمین‌های نسق تنها نیمی را کشت می‌کردند تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و به نوعی مدیریت مصرف آب را داشتند.
مهاجر با بیان اینکه استان گلستان در بهترین زمان بارش باران در گلستان 540 میلی‌متر است، افزود: این در حالی است که تبخیر آب در گلستان بیش از 2 هزار میلیمتر است و کشت 80 تا 90 هزار هکتار شالی با توجه به مصرف زیاد آب 3 تا 5 برابر حق‌آبه مصرف آب دارد که نتیجه آن فقر سفره‌های زیرزمینی و نفوذ آب دریا و شوری آب‌های سطحی خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: هر چند سود کشت شالی در کوتاه مدت خوب است اما درازمدت به سفره‌های آب زیر زمینی آسیب می‌زند که نتیجه آن بحران کم‌آبی است.
مهاجر به کشاورزان توصیه کرد از کشت‌های جایگزین مانند سویا، پنبه و ذرت علوفه‌ای استفاده کنند که با تغییر کشت از جمله استفاده از کشت‌های نشایی هم‌زمان کوتاه شده هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.
وی تاکید کرد: علاوه بر مصرف آب هزینه بالای استهلاک چاه‌ها مانند مضرات کشت شالی است که با وجود 6 هزار چاه در استان گلستان، در چاه‌های عمیق 250 تا 300 میلیون تومان، در چاه‌های نیمه عمیق هم 30 تا80 میلیون تومان برای کف‌کشی و جابجایی هزینه می‌شود که در مقابل سوددهی شالی هزینه بالایی است.
/تسنیم

(پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها