چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۲۶۳۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قیمت جوجه یک‌روزه با عرضه در بورس کالا متعادل می‌شود

بسیاری از مسئولان امر معتقدند که عرضه متعادل جوجه یکروزه در بورس کالا مزیت های بسیاری از جمله شفاف سازی قیمت،حذف واسطه ها و درنهایت تعادل قیمت مرغ در بازار را به همراه دارد.

 چند ماهی است که قیمت جوجه یکروزه بدون حساب و کتاب تا مرز 2 هزار و 600 تومان افزایش یافته به طوریکه قیمت مرغ تحت تأثیر نوسانات این نهاده اصلی  با روند صعودی قیمت در بازار همراه است.

بر این اساس بسیاری از دست اندرکاران امر معتقدند که عرضه  متعادل جوجه در بورس کالا مزیت های بسیاری از جمله شفاف سازی نرخ محصول، حذف واسطه‌ها و درنهایت تعادل قیمت مرغ در بازار را به همراه دارد از این رو  انتظار می رود که از ابتدای شهریورماه با عرضه 30 میلیون قطعه جوجه یکروزه نوسانات قیمت در بازار فروکش کند.

حال به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از آخرین وضعیت عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا با خبر شویم:

 محمد علی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به تأثیر عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا اظهار داشت: میزان عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا به حدی نیست که بتواند تأثیر ملموسی در بازار داشته باشد.

به گفته وی عرضه حداقل ماهانه 40 تا 50 میلیون قطعه جوجه یکروزه در بورس کالا می تواند از نوسانات قیمت در بازار جلوگیری نماید.

کمالی سروستانی نرخ منطقی هر قطعه جوجه یکروزه را 1600 تا 1700 تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که در شرایط کنونی مرغداران هرقطعه جوجه یکروزه را با نرخ 2600 تا 2700 تومان خریداری می نمایند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره عوامل مؤثر در تعادل سازی نرخ جوجه یکروزه در بازار گفت: راه اندازی سامانه مشترک اتحادیه مرغداران گوشتی با انجمن جوجه یکروزه و واگذاری اختیارات از سوی معاونت امور دام وزارتخانه به اتحادیه و همچنین عرضه 30 میلیون قطعه جوجه یکروزه با نرخ 1800 تومان در بورس کالا می تواند کنترل بازار را به همراه داشت باشد و در غیر این‌صورت راهکاری به جز واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یکروزه نداریم.

وی با اشاره به اینکه حداکثر نرخ جوجه یکروزه باید 11 تا 12 درصد قیمت مرغ را تشکیل دهد، بیان کرد: در شرایط فعلی این رقم به 18 درصد رسیده، از این رو نرخ هر کیلو مرغ زنده نباید کمتر از 5400 تومان باشد.

 نرخ جوجه یکروزه تابع شرایط خرید است

غلامعلی فارغی دبیر انجمن جوجه یکروزه در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: از اول شهریور ماه 30 میلیون قطعه جوجه از سوی اتحادیه و 20 میلیون قطعه از طریق بورس کالا عرضه خواهد شد که این امر تأثیر بسزایی در تعادل بازار خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر نرخ هر قطعه جوجه یکروزه بسته به شرایط خرید از 1800 تا 2400 تومان است.

فارغی ادامه داد: اعتباراتی جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز مرغداران از صندوق طیور در اختیار اتحادیه  قرار گرفته است.

دبیر انجمن جوجه یکروزه در پاسخ به این سوال که مرغداران اظهاراتی مبنی بر عدم ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان جوجه یکروزه دارند، تصریح کرد: این امر صحت ندارد چراکه تولیدکنندگان جوجه یکروزه موظف به ارائه فاکتور هستند .
(چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها