پنج شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۵
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۲۶۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی

حال و هوای اشتغال مازندران خوب نیست/ دامداران مازندرانی چشم‌انتظار تدبیر دولتمردان

به گزارش فودنا، حال و هوای اشتغال استان مازندران این روزها اصلاً خوب نیست و این دیار با زمین‌های پهناور کشاورزی علی‌رغم آنکه قطب برنج و مرکبات کشور و دامداری است از آمار بالای بیکاران در این رشته تحصیلی رنج می‌برد.

مازندران ازجمله استان‌هایی است که قطب کشاورزی و دامداری است و در دو بخش دامداری صنعتی و سنتی فعال است.
در مازندران به فراخور طبیعت این استان دامداری و کشاورزی مورد توجه قرار دارد اما باوجود فراوانی ارزش غذایی این ماده ارزشمند، بار میکروبی این محصول سبب شده است تا علی‌رغم وجود 45 کارخانه لبنیاتی در استان، تولیدات دامی استان مهجور مانده و دام‌پروران رمقی به ادامه فعالیت نداشته باشند.
البته این تنها مشکل این بخش نیست و مشکلات دیگری که دامداران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند قیمت خرید تضمینی این محصول است که باعث می‌شود تا با چالش‌های اقتصادی در بخش خصوصی و دولتی برای رونق تولیدات این محصول مواجه شویم.
علاوه بر این موضوع، بار میکروبی بالای شیر سبب می‌شود تا واحدهای لبنی این استان شیر خام را 20 تا 30 درصد کمتر از نرخ مصوب شورای اقتصاد خریداری کنند.
این موارد را در کنار گسترش روزافزون بیماری‌هایی نظیر تب مالت بگذارید؛ همه‌ این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهد تا دامدار رمقی به ادامه فعالیت نیابد.
از طرفی تولیدکننده که با بازار بی‌ثبات قیمت فروش شیر، قیمت بالای علوفه و هزینه درمانی دام مواجه است و خریداری که به دلیل نگرانی‌ها از افزایش بیماری‌ها حاضر به خرید هر برند شیری نیست سبب می‌شود تا برای ادامه فعالیت دامداران نیازمند ترسیم نقشه راه اقتصادی برای ادامه حیات باشند.
حسینعلی جعفری دامدار سنتی مازندرانی با بیان اینکه خرید تضمینی شیر و محصولات لبنی توسط دولت می‌تواند باعث رونق صنعت دامداری شود، گفت: در حال حاضر صنایع تولیدی قدرت لازم برای خرید محصولات دامی را ندارند و دامداران با خطر ورشکستگی مواجه هستند.
وی با بیان اینکه عرضه شیر به‌صورت فله‌ای به بازار می‌تواند سبب گسترش بیماری‌هایی نظیر سل شود، اظهار کرد: سازمان‌های نظیر دامپزشکی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و حتی استانداری باید با توجه به حساسیت موضوع اهمیت مسئله را درک کرده و رصد لازم را انجام دهند.
جعفری با تأکید بر اینکه با افت سرانه مصرف شیر در سال جاری مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: دامداران برای بقای خود ناچار هستند تا قیمت فروش شیر را کاهش دهند و با این‌ وجود متضرر شوند.
این دامدار با بیان اینکه برنامه‌ای برای صادرات شیر در ایران و استان به‌صورت مستمر پیگیری نمی‌شود، تصریح کرد: دامداران سنتی به دلیل آنکه بازار فروش خود را در بازارهای محلی دارند کمتر با آسیب روبرو هستند اما دامداران صنعتی به دلیل حجم بالای تولید و سایر مشکلات بیشتر با آسیب دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
دلاور حیدرپور مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران در این‌ باره در نشستی گفت: واحدهای لبنی این استان شیر خام را 20 تا 30 درصد کمتر از نرخ مصوب شورای اقتصاد خریداری می‌کنند.
وی اضافه کرد: اگرچه بخش زیادی از شیر استان در دامداری‌های سنتی و با احتمال بار میکروبی بالا تولید می‌شود، ولی نباید این مشکل زمینه‌ای برای اجحاف تولیدکنندگان باشد.
مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران گفت: همچنین این واحدها وجه شیر خریداری را در فاصله زمانی 90 تا 100 روزه پرداخت می‌کنند و این مشکلات دامداران استانی را دوچندان کرد.
حیدرپور افزود: برای کاهش بار میکروبی شیر خام در ایستگاه‌های جمع‌آوری و دامداری‌های صنعتی، خرید دستگاه‌های سردکن با تسهیلات ارزان‌قیمت در دست اجراست تا دامداران بتوانند با افزایش زمان نگهداری تولید خود را به کارخانه‌ها برسانند.
جهاد کشاورزی مازندران هم علی‌رغم تلاش‌های بسیار در این بخش تنهاست و نمی‌تواند به‌تنهایی با این حجم از مشکلات دست‌وپنجه نرم کند.
از طرفی دامدار و کشاورز که با مسائل گوناگون از واردات بی‌رویه برنج تا قیمت خرید ناعادلانه مواجه است، چشم‌انتظار تدبیری مؤثر و کارگشا در این بخش است.
از طرفی وضعیت صنعت استان چندان روبه‌راه نیست و اداره کل صنعت، معدن و تجارت هم در بخش‌های مختلف از معدن گرفته تا صنعت و تجارت که یکی از زیرمجموعه‌های آن واحدهای دامداری و لبنیاتی است، در خواب به سر می‌برد.
/بلاغ


(پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها