سه شنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۵
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۷۲۶۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

نیاز به ۵۰۰ هزار تن شکر خارجی/ واردات ۵۵۰ هزار تنی فقط در ۴ ماه!

در چهار ماه اول سال جاری بیش از ۵۵۲ هزار تن شکر وارد کشور شده است. این واردات در شرایطی صورت می‌گیرد که وزیر کشاورزی تاکید دارد با توجه به افزایش تولید در این بخش، فقط ۵۰۰ هزار تن واردات نیاز داریم.

مروری بر آمارهای رسمی گمرک موید آن است که در چهار ماهه اول سال جاری واردات شکر در ششمین رده جدول کالاهای عمده وارداتی قرار گرفته و بالغ بر ۵۵۲ هزار و ۷۴۸ تن شکر وارد کشور شده است.

از نظر ارزش بالغ بر ۲۷۸ میلیون و ۴۶۱ هزار دلار صرف واردات این بخش شده و در مجموع از کل واردات وزنی کشور ۴.۸۹ آن به شکر مربوط می‌شود که این واردات از نظر ارزش نیز ۱.۷۶ درصد از کل ارزش صادراتی کشور را در بر می‌گیرد.

اما در ۱۲ ماهه سال گذشته واردات شکر در آخرین رده‌های جدول واردات قرار داشت و پانزدهمین کالاهای وارداتی کشور محسوب می‌شد؛ به عبارت دیگر در سال گذشته حدود ۶۳۹ هزار تن شکر به ارزش ۳۰۸ میلیون و ۲۹۷ هزار دلار وارد کشور شده بود که ارزش وزنی این واردات ۱.۹۱ درصد از کل واردات و ارزش آن تنها ۰.۷۱ درصد از کل واردات کشور را در بر می‌گرفت.

البته با توجه به این که سایت گمرک کشور به طور مجدد آمارهای ماهانه سال‌های قبل را از دسترس خارج کرده امکان مقایسه این رقم با مدت مشابه سال قبل وجود ندارد.

این میزان واردات شکر در حالی صورت می‌گیرد که ماه گذشته مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که با توجه به افزایش تولید چغندر قند پاییزه به نظر می‌رسد امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن شکر در سال تولید شود.

به گفته علیرضا یزدانی، در سال جاری برداشت چغندر قند پاییزه تا روزهای آینده به پایان می‌رسد و برداشت بهاره آن از شهریور ماه آغاز خواهد شد که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت و شرایط تولید امسال بالغ بر هفت میلیون تن چغندر قند تولید شود که یک میلیون تن بیشتر از سال گذشته خواهد بود. از سوی دیگر در سال گذشته با تولید حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی شکر به ضریب خودکفایی ۷۵ درصدی رسیدیم در حالی که در دولت گذشته به دلیل مدیریت ناکارآمد در تولید و واردات بی‌رویه شاهد ضریب خودکفایی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصدی در سال ۱۳۸۶ بودیم.

این اظهارات در شرایطی است که مروری بر آمارهای واردات سال ۱۳۸۶ نشان می‌دهد در آن سال بالغ بر ۹۱۷ هزار و ۳۵۵ تن شکر وارد کشور شده که ارزش این واردات ۲۹۵ میلیون و ۷۱ هزار دلار رسیده و واردات شر تنها ۲.۲۰ درصد از مجموع وارداتی کشور را در بر می گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی نیز از افزایش ۵۰ درصدی واردات شکر در سال گذشته خبر داده و معتقد است در کشورمان اقلیم مناسب ‌کشت پاییزه را داریم و بر اساس تجربه کشت پاییزه موفق به تولید ۷۰۰ هزار تن چغندر شدیم؛ اتفاقی که در سال ۱۳۸۵ افتاد این بود که تعرفه واردات شکر از نیمه دوم سال ۱۳۸۴ تا نیمه اول سال ۱۳۸۵ پنج برابر کاهش پیدا کرد تا به صفر رسید و بدین ترتیب دو میلیون و ۵۷۰ هزار تن شکر وارد شد در حالی که نیاز کشور تنها ۵۰۰ هزار تن بود. این یک فاجعه برای کشاورزی بود که باعث شد کشاورزان در سال بعد به جای کشت چغندر سیب زمینی بکارند و همین امر باعث افزایش محصول و رکود در بازار شد. ما در حال حاضر به ۵۰۰ هزار تن شکر نیاز داریم و باقی آن را تولید می کنیم.
(سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶) ۱۴:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها