یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۲۵۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

همکاری های اقتصادی ایران و قطر افزایش می‌یابد

نشست بررسی بازار کشاورزی و صنایع غذایی قطر با حضور مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، سبحانی سفیر ایران در قطر و حسین اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با حضور صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایرانی در سالن خلیج فارس برگزار شد.

محمود بازاری، مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی این سازمان  با بیان این که این جلسه به دنبال سفر دو هفته پیش ریاست کل سازمان به کشور قطر و نیز با توجه به علاقمندی خوب قطری‌ها برای خرید محصولات ایرانی انجام پذیرفته است، اذعان کرد: مذاکرات و  توافقات خوبی در این خصوص با مقامات عالی‌رتبه  کشور قطر انجام شد.

وی با بیان این که این جلسه راهی برای افزایش ارتباطات تجاری بین کشورهای ایران و قطر است افزود: در راستای تسهیل ارتباطات تجاری بخش کشاورزی، صنایع غذایی و صادرات انواع محصولات به کشور قطر برگزاری این جلسه بسیار حائز اهمیت بوده و در آن  به مسائلی چون راه‌های برقراری ارتباط اقتصادی، توسعه تجاری، توافقات رئیس کل سازمان بر سر موضوعات مطرح شده و تشریح شرایط سیاسی و  اقتصادی کشور قطر توسط سفیر کشورمان در قطر اشاره شده است.

مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که فعالان اقتصادی در راستای حمل و نقل کالا در حوزۀ خلیج فارس دارای مشکلاتی هستند، افزود: مشکلاتی برای صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به کشور قطر وجود دارد که در این خصوص کشتیرانی ج.ا. ایران باید ظرفیت‌های مناسبی را در جهت توسعه  حمل دریایی توسط کانتینرهای خشک و یخچالی در مسیر هرمزگان و بوشهر به سمت قطر توسط شرکتهای تابعه ایجاد کند تا باعث تسهیل در امر حمل و نقل شود.

به گفته بازاری، در راستای رفع مشکلات حمل و نقل دریایی نیز باید زیرساختهای لازم فراهم شود تا محصولات صادرکنندگان در بنادر معطل نشده و ترخیص آن در کمترین زمان انجام پذیرد.

بازاری با بیان این که باید در زمینه کاهش و رفع مشکلات حمل و نقل هوایی نیز اقدامات موثری صورت گیرد یادآور شد: در این نوع شاخه از حمل و نقل، باید بودجه‌هایی در جهت بسته‌های حمایتی از سوی سازمان برنامه و بودجه  کشور تخصیص داده شود تا صادرکنندگان بتوانند یارانۀ حمل و نقل هوایی را از این طریق تأمین کنند.

به گفتۀ وی، روابط بانکی باید مورد پیگیری جدی  قرار گرفته و توافقات  با شبکۀ بانکی قطر توسط شبکه بانکی کشورمان  انجام پذیرد.

بازاری با اشاره به پیگیری مؤثر سفارت ج.ا. ایران در قطر و همکاری مقامات قطری در خصوص تسهیل صدور ویزای تجاری برای شرکت‌های ایرانی، انجام اقدامات تکمیلی را لازم دانست.  

 وی با تأکید بر این که ایران خواستار حضور شرکت‌های توانمند و صادراتی در بخش صادرات به کشور قطر است افزود:  امیدواریم  تجار حرفه‌ای بتوانند در بخش صادرات به یک مکانیزم رقبتی با کشورهای هدف دست یابند.
(یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها