سه شنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۲۵۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

خطر پذیری انجام کشت دوباره برنج پس از بیستم مرداد ماه در مازندران

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شالیکاران حداکثر تا بیستم مردادماه کشت مجدد را انجام دهند ،در غیر این صورت با خسارت احتمالی آفت و سرمازدگی مواجه خواهند شد.

عزیزالله شهیدی فر  افزود: با توجه به اهمیت شرائط آب و هوایی روزهای فصل پائیز برای به بار نشتن خوشه های برنج کشت دوم ، به ازای هر روز تاخیر پس از 20 مرداد، خطر پذیری از بین رفتن محصول افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه مدت زمان به بار نشستن خوشه و به مرحله درو رسیدن رقم زود رس طارم محلی 75تا 80 روز است، ادامه داد: آفت ساقه خوار نسل چهارم و سرمای احتمالی فصل پاییز تهدیدی جدی علیه نشا مجددی که با تاخیر انجام شود، است.
وی با بیان اینکه در کشت مجدد شالیکاران همانند کشت اول هزینه های شخم و شیار ، دستمزد نشاکاران ، آبیاری و سمپاشی را دارند، بیان داشت: پس شالیکاران به خطر پذیری از بین رفتن محصول پس از تاریخ یاد شده توجه کنند.
معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به انجام برداشت برنج 107هزار هکتار از 213هزار هکتار شالیزارهای استان ، گفت:
با توجه به توسعه مکانیزاسیون در شخم و شیار ،دستگاه نشا کار و وجود کمباین های مخصوص برداشت،استقبال شالیکاران به کشت دوم افزایش چشم گیری یافته است.
وی محدودیت منابع آبی را از چالش های جدی برای افزایش ضریب کشت در مازندران عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد حدود پنج هزار هکتار به سطح کشت دوم برنج افزایش بیاید.
بر اساس پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ،امسال بیش از 30هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان زیر کشت نشای مجدد قرار می گیرد و در سطحی حدود 60 هزار هکتار نیز پرورش ساقه انجام خواهد شد.
در حال حاضر بیشتر این کشاورزان مشغول آماده سازی زمین و یا نشا مجدد هستند.
کشت دوباره برنج به 2 صورت 'نشای مجدد' و 'رتون ' یا به اصطلاح محلی دونوج ( پرورش ساقه شالی) انجام می شود ،در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار کرده که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالا است و در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود که نیاز به اب ان کمتر است.
شهیدی فر هزینه پرورش ساقه شالی را به مراتب کمتر از نشاء مجدد دانست و بیان داشت: ساقه شالی پس از برداشت اول با پرورش از طریق کود شیمیایی ، سمپاشی علیه نسل سوم و چهارم ساقه خوار و مدیریت آبیاری به خوشه دهی می رسد.
برنج دونوچ که از پرورش ساقه به دست می آید به خاطر استفاده اندک از سموم و کود شیمیایی ، سالم ترین و با کیفیت ترین برنج محسوب می شود.
برداشت رسمی شالی استان مازندران از بیستم و یکم تیر ماه در زمین کشاورزی یی از روستاهای قائمشهر آغاز شد و اکنون شالیکاران مرکزی و شرق استان مشغول درو شالی هستند.
سالانه بنابر آمارها حدود 950 هزار برنج از اراضی شالیزاری استان مازندران استحصال می شود ./ ایرنا
(سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها