پنج شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۲۴۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران کیست؟

آمارهای تجارت خارجی بعد از ۴ ماه وقفه از محرمانگی خارج و توسط گمرک ایران منتشر شد و بر این اساس کشور چین با 5/3 میلیارد دلار همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران است.

بعد از 4 ماه وقفه آمارهای تجارت خارجی کشور از محرمانگی خارج و توسط گمرک ایران منتشر شد. در ماه‌های اخیر بعداز کاهش میزان تجارت غیرنفتی و به تبع منفی شدن بیش از 2 میلیارد دلاری تراز تجارت خارجی آمارهای تجارت خارجی حبس شده بود.

در این بین در 4 ماه گذشته کشورهای چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و هند بزرگ‌ترین صادرکننده‌های کالا به ایران بوده‌اند و در این مدت 11 میلیون تن کالا به ارزش 8/15 میلیارد دلار به کشور وارد شده است. بر این اساس کشور چین با 3/1 میلیون تن با ارزش 5/3 میلیارد دلار همچنان بزرگ‌ترین واردکننده کالا به کشور است. سهم وزن واردات از چین 5/11 درصد و سهم ارزش این واردات 22 درصد است.

بر اساس رویه جدید انتشار آمار از سوی گمرک ستون‌های مقایسه‌ای شاخص‌ها با سال گذشته حذف شده است و به این ترتیب امکان اظهارنظر در خصوص تغییرات روند تجاری هریک از کشورها وجود ندارد. نکته حایز اهمیت اینکه در جدول عملکرد 4ماهه واردات به ایران کشور پاکستان با 181 میلیون دلار در رتبه پانزدهم کشورهای مهم وارد‌کننده کالا به ایران قرار گرفته است. طبق جدول چین با 5/3 میلیارد دلار، امارت متحده عربی تقریبا با 3 میلیارد دلار، جمهوری کره با یک میلیارد دلار همچنان صدرنشینان مراوده با ایران هستند. البته در این بین نامی از نوع کالای مراوده شده عنوان نشده است که به نظر می‌رسد این آمار با احتساب کالاهای نفتی و غیر نفتی است که می‌توان سهم فروش نفت در این میان قابل توجه باشد.

در همین حال چندی پیش نیز گزارش‌ها از میزان تجارت خارجی ایران منتشر شد که حاکی از کاهش مراودات در سال 96 بود.آمار تجارت خارجی از ۲۰ کشور عمده وارداتی نشان می‌دهد با وجود مثبت بودن تراز تجاری ایران در سال ۹۵، در حال حاضر این تراز 6/3 میلیارد دلار کسری دارد و میزان واردات ۱۹ درصد رشد کرده است. بر اساس آمار منتشره از 20 کشور عمده طرف معامله طی 4 ماه نخست سال جاری حجم تجارت خارجی بالغ بر 24 میلیارد 53 میلیون و 769 هزار دلار است. در چهار ماه امسال 13 میلیارد و 847 میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (سال 95) حدود 19 درصد رشد دارد. طبق جزییات به دست آمده میزان واردات از چین در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 19 درصد افزایش دارد.

جالب آنکه در همین مدت 42 درصد کالا بیشتر از امارات متحده عربی به ایران وارد شده است. طبق پیش بینی کارشناسان، صادرات در سال جاری روند کاهشی داشته که آمارها نیز این موضوع را تایید می‌کند و یکی از دلایل عدم انتشار آمار نیز همین مساله بوده؛ زیرا پس از مانور دولت مبنی بر مثبت شدن تراز تجاری خارجی در سال 95، اکنون تراز تجاری مجددا منفی شده است / گزارش از روزنامه اعتماد
(پنج شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها