چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۳
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۷۲۴۱۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

عرضه گندم در بورس کالا به کجا رسید؟

تا کنون 130 هزارتن گندم از 4 استان در بورس کالا عرضه شده که تنها حدود 5 الی 6 هزارتن از این میزان روی تابلو به فروش رسیده است.

بازار محصولات کشاورزی با محدودیت ها و دشواری ساختاری زیادی روبروست که بخش عمده این مشکلات مربوط به عدم توسعه یافتگي اقتصاد کشاورزی، ساختار سنتی و ناکارآمدی بازار است.

حال با وجود آنکه مشکلات خرید تضمینی و تاخیر در پرداخت مطالبات با گلایه هایی همراه است، عرضه گندم در بورس کالا به عنوان یک بازار جدید، فراگیر و شفاف می تواند در صدد رفع مشکلات موجود برآید.

البته ناگفته نماند که برخی مسئولین معتقدند تا زمانیکه مکانیزم های لازم برای عرضه گندم در بورس کالا به کار گرفته نشود، این امر همانند خرید تضمینی با مشکلاتی همراه خواهد بود.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به آخرین وضعیت عرضه گندم در بورس کالا اظهار داشت: در حال حاضر عرضه گندم به صورت پایلوت در بورس کالا منفعتی برای گندمکاران در بر نداشته است.

وی افزود: با عرضه گندم در بورس کالا قرار بر این بود که پس از فروش محموله ها وجه آن به صورت مستقیم به حساب کشاورز واریز شود در حالیکه این امر عملیاتی نشده است.

ایمانی با اشاره به اینکه کشاورزان به خرید تضمینی گندم تمایل بیشتری دارند، گفت: علی رغم تمامی مشکلات خرید تضمینی اعم از تاخیر در پرداخت مطالبات، گندمکاران انگیزه ای مبنی بر عرضه گندم در بورس کالا ندارند.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندمکاران ادامه داد: تا زمانیکه مکانیزم لازم برای عرضه گندم در بورس کالا مطرح نشود با خرید تضمینی محصول تفاوتی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط 52 درد مطالبات گندمکاران پرداخت شد، بیان کرد: در برخی استان ها مطالبات گندمکاران به طور کامل پرداخت و در برخی دیگر ریالی از بهای گندمهای تحویلی پرداخت نشده است که این مشکل همواره تا پایان فصل ادامه خواهد داشت.

ایمانی با بیان اینکه افق روشنی برای پرداخت مطالبات گندمکاران در اسرع وقت دیده نمی شود،تصریح کرد: بنابراین با عرضه گندم در بورس کالا و پرداخت بهای آن به حساب بازرگانی دولتی مطالبات کشاورزان به مرور به حسابشان واریز می شود.

شفافیت قیمت با عرضه گندم در بورس کالا

حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگفت: از 22 تیر ماه گندم استان های مرکزی،زنجان،خراسان شمالی و اردبیل به صورت پایلوت در بورس کالا عرضه شده است.

وی افزود: تا کنون 130 هزارتن گندم از 4 استان در بورس کالا عرضه شده  که تنها حدود 5 الی 6 هزارتن از این میزان روی تابلو به فروش رسیده است.

به گفته عباسی معروفان با  وجود شفافیت قیمت در بورس کالا به نظر می رسد که عرضه گندم در بورس کالا با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

معاون داخلی بازرگانی دولتی در پاسخ به این سوال که گندمکاران خرید تضمینی محصول راغب تر هستند، بیان کرد: سال هاست که کشاورزان به این رویه عادت کردند اما از آن جا که این امر مصوبه دولت است از این رو به سبب علاقه مندی کشاورزان به خرید تضمینی امکان امتناع آن وجود ندارد.
(چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها