یکشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۳
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۷۲۳۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

رکورد شکنی در تولید شکر

باوجود مشکلات فراوانی که به دلیل سیاست های غلط واردات بی رویه شکر در طول سال گذشته در کشور رخ داده است اما از سال 1380 تاکنون شاهد روند رو به رشد تولید شکر در کشور بوده ایم.

رکورد شکنی تولید شکر در کشور و رسیدن به عدد تاریخی یک میلیون 650 هزار تنی تولید شکر باعث شد که امروز صبح جشن ملی تولید شکر در کشور برگزار شود. رسیدن به عدد یک میلیون 650 هزار تن تولید شکر در 120 سال گذشته بی سابقه بوده و این میزان 75 درصد نیاز داخلی کشور را تامین می کند.

پیش از این رئیس انجمن قند وشکر بهمن دانایی گفته بود:« میزان تولید ما نسبت به سال گذشته که میزان آن یک میلیون و 335 هزار تن شکر بود، افزایش چشم گیری داشته است. در واقع تولید امسال برای ما یک رکورد خواهد بود، چون تاکنون در تاریخ تولید قند و شکر در ایران این میزان از تولید را نداشته‌ایم.»

باوجود مشکلات فراوانی که به دلیل سیاست های غلط واردات بی رویه شکر در طول  سال گذشته در کشور رخ داده است اما از سال 1380 تاکنون شاهد روند رو به رشد تولید شکر در کشور بوده ایم. رئیس انجمن قند وشکر درباره این روند رو به رشد تولید گفته بود:« از تولید 800 هزار تنی در سال 80 توانستیم در سال 84 و 85 تولید شکر را به میزان یک میلیون و 280 هزار تن برسانیم، به دنبال اقدامات دولت نهم و دهم که در واردات بی‌رویه را باز کرد، سالانه دو میلیون تن شکر وارد ایران می‌شد و به دنبال آن، کالاهای ما راکد شده و به جای طی کردن روند صعودی در تولید، یک روند نزولی را طی می‌کردیم. حتی در سال 88 میزان تولید ما به 500 هزار تن در سال کاهش یافت اما به دنبال اقدام محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی، مبنی بر ایجاد ممنوعیت برای واردات شکر، مشکل تولید شکر تولیدی در ایران در حال برطرف شدن است و ما در حال پشت سر گذاشتن روند افزایش تولید در کشور هسیتم.» اما در رشد تولید شکر در کشور یکی از اتفاقات مهم افزایش بهره وری در آب بوده است تاجایی که به ازای هر مترمکعب آب در سال ۸۱، ۱۲۰ گرم شکر تولید شد و این عدد در سال 90 به 437 گرم و ۹۵ به ۶۰۰ گرم رسیده است؛ اتفاقی که باتوجه به بحران آب یک تحول مهم محسوب می شود. همچنین این تحول باوجود سطح زیر کشت کمتر حاصل شده است.

خودکفایی در تولید شکر ممکن است

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جشن ملی تولید شکر، گفت:« می توانیم تا چهار سال دیگر در تولید شکر خودکفا شویم، مقدمات این کار فراهم شده و گلوگاه آن تجهیز کارخانجات است که امیدواریم با انجام این کار،به هدف برسیم.
(یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها