یکشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۲۲۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید آناناس از آب دریا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب سیستان و بلوچستان، وزارت جهاد کشاورزی اجرای پروژه تولید آناناس با استفاده از شیرین کردن آب دریا را به‌منظور افزایش تولید و اشتغال منطقه در دستور کار دارد.

نشست مشترک وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با مجمع نمایندگان مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در مناطق تولید و روستاها تأکید کرد و گفت: هرگونه فعالیت بخش کشاورزی تا پیش از مرحله سفره باید در منطقه تولید انجام شود تا مردم منطقه از منافع و ارزش افزوده تولید و همچنین اشتغال فعالیت تولیدی بهره‌مند شوند.
وی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌هایی که موجب شکوفایی اقتصاد سیستان و بلوچستان شود، همه‌جانبه حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه جنوب استان ظرفیت‌های فوق‌العاده و بالقوه‌ای دارد و نمایندگان استان می‌توانند با جلب مشارکت سرمایه گذاران، تعاونی‌های تولیدی، منابع استانی و دیگر ذی‌نفعان در مسیر توسعه اشتغال و تولید در استان گام بردارند.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت آب منطقه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: آب در عمق کشور باید حفظ شود و منابع آبی مورد نیاز شرب و صنعت نباید از مرکز به ساحل منتقل شود بلکه آب مورد نیاز این بخش‌ها باید از دریا تأمین شود.
وی خاطرنشان کرد: برای تأمین آب شرب و صنعت برخی استان‌ها نظیر کرمان و اصفهان پروژه‌های انتقال آب از دریا اجرا می‌شود.
حجتی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب سیستان و بلوچستان، وزارت جهاد کشاورزی اجرای پروژه تولید آناناس با استفاده از شیرین کردن آب دریا را به‌منظور افزایش تولید و اشتغال منطقه در دستور کار دارد.
وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم حل مشکل تداخلات اراضی مردم منطقه تأکید کرد و در مورد لایروبی قنات‌های منطقه گفت که این موضوع از طریق اعتبارات استانی و بودجه‌های عمرانی قابل اجراست.
در این نشست، رئیس و اعضای مجمع نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی جداگانه موضوعاتی همچون استقرار مدیریت جهاد کشاورزی مستقل در منطقه بلوچستان، خرید تضمینی محصولات کشاورزان، احیای قنوات، توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری، تأمین سوخت شناورهای صیادی، ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در مناطق تولید، برق‌دار کردن چاه‌های آب کشاورزی و رفع مشکل تداخلات ارضی مردم منطقه را خواستار شدند.
در این نشست معاونین وزیر جهاد کشاورزی نیز گزارشی از اقدامات انجام‌شده در منطقه سیستان و بلوچستان ارائه کردند.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که از اعتبار 60 میلیارد تومانی توسعه روش‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان در سال گذشته 57 میلیارد تومان تاکنون جذب شده، خاطرنشان کرد که امسال 120 میلیارد تومان برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یافته است.
علی‌مراد اکبری تأکید کرد: تسهیلات اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان سیستان و بلوچستان به اراضی زیر پنج هزار مترمربع نیز پرداخت می‌شود.
وی گفت: سال گذشته 13 میلیارد تومان برای احیای قنوات استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.
استان سیستان و بلوچستان در اولویت تخصیص اعتبارات ملی
حسن صالحی رئیس سازمان شیلات ایران نیز در این نشست با بیان این‌که استان سیستان و بلوچستان در اولویت تخصیص اعتبارات ملی، استانی و عمرانی این سازمان قرار دارد، تصریح کرد: آبزی‌پروری و صید در استان 50 درصد رشد داشته و با احیای دو مرکز تکثیر آبزیان در این استان، هم‌اکنون بچه ماهی قزل‌آلا و کپور از سیستان و بلوچستان به سایر استان‌ها صادر می‌شود.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی هم در این نشست با اشاره به وسعت 32 هزار کیلومترمربعی استان سیستان و بلوچستان گفت: 16 هزار کیلومترمربع از استان دمایی بین 32 تا 35 درجه سانتی‌گراد دارد و برای کشت‌های گلخانه‌ای مناسب است.
محمدعلی طهماسبی تأکید کرد: برای ارائه تسهیلات گلخانه‌ای در استان هیچ گونه محدودیتی نداریم.
در این نشست، عباس کشاورز معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی نیز خواستار مشارکت نمایندگان مجلس در رعایت الگوی کشت محصولات کشاورزی از سوی مردم سیستان و بلوچستان شد.
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در نشست با مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان از تأمین بخشی از نیاز گوشت کشور از این منطقه خبر داد و گفت: تاکنون 100 هزار رأس از دام‌های منطقه هویت‌دار شده‌اند.
حسن رکنی اضافه کرد: خرید توافقی شیرخام دامداران سیستان و بلوچستان بدون محدودیت انجام می‌شود.
مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این نشست ظرفیت قرنطینه دامی سراوان را 500 رأس اعلام کرد و گفت: در این استان از اماکن دامداری که شرایط بهداشتی را داشته باشند، استفاده می‌کنیم. / پارس نیوز
(یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها