شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۲
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۲۲۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

تجارت ایران و عربستان به صفر رسیده است

رئیس سازمان توسعه تجارت از صفر شدن تجارت ایران و عربستان خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه صادراتی به مقصد این کشور نداریم و وارداتی هم از سوی عربستان صورت نمی‌گیرد. مجتبی خسروتاج در پاسخ به اینکه همچنان در بخش‎هایی مانند مواد غذایی شاهد عرضه محصولات عربی هستیم، اظهار کرد: سیاست ایران همواره توسعه روابط با کشورهای همسایه بوده و هیچ یک از آنها را تحریم نکرده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: حال اگر یک یا چند کشور در روابط تجاری خود با ایران محدودیت قائل شده‎اند بحث دیگری است؛ اما ما هیچ مشکلی نداشته و هیچ‌گونه مصوبه و قانونی دال بر قطع همکاری با کشورهای منطقه نداشته و به بخش خصوصی هم در این زمینه تذکری ابلاغ نکرده و مانع فعالیت آنها نشده‎ایم.

وی ادامه داد: اکنون تجار ما می‎توانند از تمامی کشورهای همسایه واردات و صادرات داشته باشند. حال اگر کشوری براساس شرایط خودش نمی‎خواهد از ایران کالایی وارد کند بحث دیگری است؛ اما ما تابع قوانین خود هستیم و تا امروز قانونی مبنی‎بر محدودیت در روابط تجاری کشورها نداشته‌ایم و هیچ‌گونه محدودیتی در این بخش قائل نشده‎ایم. در سال ۱۳۹۵ حجم صادرات ایران به عربستان در قیاس با سال ۱۳۹۴ رشدی 21/ 0 درصدی را نشان داده و در قیاس با سال ۱۳۹۴ که صادرات به این کشور بالغ بر ۱۵۱ میلیون دلار ارزش داشت افزایشی هرچند اندک داشته است. همچنین در این مدت واردات عربستان به ایران 4 درصد افزایش یافته و از ۷۶ میلیون دلار از سال ۱۳۹۴ به رقمی بالاتر در سال ۱۳۹۵ رسید، هرچند که در مجموع تراز تجاری دو کشور در سال ۱۳۹۵ منفی 79/ 2 بوده است./ دنیای اقتصاد
(شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها