شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۲۲۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

فاز سوم مشوق صادراتی در راه است/شیر در مسیر گرانی

سازمان برنامه و بودجه باقی مشوق صادراتی را تأمین و دستور پرداخت آن را صادر کرده که ب زودی به حساب وزارت جهاد کشاورزی واریز می شود.

خرداد ماه سال گذشته با پیشنهاد دولت یارانه 200 میلیارد تومانی برای اولین بار به کارخانه لبنی صادرکننده، اختصاص یافت.

براین اساس افزایش سرانه مصرف لبنیات و حمایت از دامداران یکی از اهداف استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی است که مورد حمایت دولت قرار دارد. با وجود آنکه  صنایع لبنی طی سال های اخیر بی مهری های فراوانی به دامداران کردند، انتظار می رود که با پرداخت فاز سوم مشوق صادراتی وضعیت دامداران بهبود یابد.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت مشوق صادراتی و تأثیر آن در نرخ خرید شیر خام از دامداران به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا از صحت و سقم ماجرا با خبر شویم:

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت مشوق صادراتی اظهار داشت: طی دو مرحله 44 میلیارد تومان مشوق صادراتی در اختیار کارخانه های لبنی صادر کننده قرار گرفت.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه باقی مانده مشوق صادراتی را تأمین و دستور پرداخت آن را صادر کرده است.

به گفته باکری پیش بینی می شود که فاز سوم مشوق صادراتی تا 10 روز آینده پرداخت شود.

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه تخصیص مشوق صادراتی رشد 13 درصدی صادرات محصولات لبنی را به همراه داشت، بیان کرد: براساس مصوبات برنامه ششم توسعه باید هر ساله میزانی به این امر اختصاص یابد تا شاهد رشد صادراتی کالاهای غیر نفتی باشیم.

صادرات شیر خشک در گرو خرید توافقی شیر خام

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به تاثیر مشوق صادراتی بر نرخ خرید شیر خام گفت: با اخذ مشوق صادراتی شیرخام مازاد بر نیاز جمع آوری و تبدیل به شیر خشک و خامه می شود.

به گفته وی تعادل در عرضه و تقاضا تأثیر بسزایی در افزایش خرید نرخ شیر خام از دامداران دارد.

عزیزاللهی با اشاره به افزایش 10 درصدی نرخ خرید شیر خام پس از پرداخت مشوق صادراتی، افزود: قبل از تخصیص مشوق صادراتی به طور متوسط نرخ خرید هر کیلو شیر خام هزار و 150 تومان است که با پرداخت دو فاز مشوق صادراتی قیمت به 1270 الی 1280 تومان افزایش یافت.

 به گفته وی هدف از اخذ مشوق صادراتی اجرای نرخ مصوب شیر خام 1440 تومان نیست، بلکه ملاک تنها بهبود وضعیت دامداران در بازار است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به استمرار خرید توافقی شیر خام از دامداران بیان کرد: صادرات شیر خشک و پرداخت مشوق صادراتی در گرو خرید توافقی شیر خام است،  چراکه در صورت توقف این طرح دیگر امکان جمع آوری شیر مازاد و تبدیل آن به شیر خشک وجود ندارد.

وی با اشاره به ضرورت افزایش مصرف لبنیات گفت: در صورت افزایش تقاضا و تعادل قیمت دیگر نیازی به خرید توافقی شیر خام نیست، از این رو فرهنگ سازی امری ضروری است.

 عزیزاللهی با اشاره به عوامل مؤثر در کاهش سرانه مصرف تصریح کرد: گرچه برخی کارشناسان کاهش قدرت خرید خانوارها و نوسانات قیمت را دلیل این امر می‌دانند اما کاهش روز افزون سرانه مصرف تنها منوط به قدرت خرید خانوارها نیست، چراکه بیشترین سرانه مصرف نوشابه متعلق به  ایران است.
(شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها