دوشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۲۲۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس سرویس عمومی

بخش‌خصوصی تنهاست و می‌داند دولت کاری نمی‌کند

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه عزمی برای توسعه بازارهای صادراتی وجود ندارد، گفت: در زمینه صادرات در مقایسه با رقبا حرفی برای گفتن نداریم.

کاوه زرگران  با اشاره به وضعیت صادرات به قطر، افزود: موضوع صادرات به قطر با توجه به اینکه دولت در صادرات به این کشور مانند روسیه هیچ نقشی را ایفا نکرد، کاملا شبیه به روسیه است. 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران افزود: به علت دوگانگی متولیان حوزه غذا و کشاورزی هیچ‌کدام خود را متعهد به پیگیری موضوع صادرات نمی‌دانند و این موضوع برای آنها تعریف نشده و همچنان همان بی‌تفاوتی که در صادرات به  روسیه وجود داشت در موضوع صادرات به قطر هم وجود دارد.
وی افزود: البته در رابطه با صادرات به قطر این بار بخش خصوصی می‌داند که تنهاست و دولت برایش کاری نمی‌کند، بنابراین سعی می‌کند از فرصتی که بوجود آمده نهایت استفاده را بکند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: علیرغم این مسائل خوشبختانه در صادرات به قطر واحدهای مختلف تولیدی و تبدیلی حوزه صنایع غذایی توانستند محموله‌هایی را خود و یا از طریق واسطه‌ها به قطر صادر کنند. 
زرگران بیان داشت: اما با توجه به صادرات سازمان یافته کشور ترکیه قطعا بخش خصوصی ما از قدرت رقابت بسیار پایین‌تری برخوردار است. 
وی در پاسخ به این سؤال که تجار ترکیه از چه امکاناتی برخوردارند که همواره در صادرات و کسب بازارهای منطقه پیش‌رو‌تر از تجار ایرانی عمل می‌کنند، گفت: دولت ترکیه برای ورود بازرگانان به بازارهای جدید یارانه می‌پردازد و زیرساخت‌های آنها در حمل کالا بسیار مجهز است. 
زرگران با بیان اینکه پس از فرصتی که برای صادرات به قطر بوجود آمد، کشور ترکیه در کمتر از 24 ساعت در بازار قطر حضور یافت، افزود: در حالی که در آن مدت بازرگانان و تجار ایرانی از طریق اتاق بازرگانی در حال شناسایی نياز این کشور بودند. 
وی بیان داشت: تجار و بازرگانان ایرانی باید خودشان بازارهای جدید را بیابند در حالی که دولت ترکیه افرادی را مسئول این کار قرارداده و کار بازاریابی و یافتن بازارهای جدید صادراتی توسط دولت هم انجام می‌شود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: در مجموع با توجه به تجارت سازمان یافته ترکیه، ما حرفی برای گفتن در این بخش نداریم. 
وی با بیان اینکه علیرغم اینکه رسانه‌ها به موضوع صادرات به قطر بسیار پرداختند، گفت: اما هیچ مقام دولتی تاکنون با ما برای توسعه صادرات به قطر جلسه‌ای نداشته است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران افزود: لبنیات، برخی محصولات کنسرو شده، میوه و صیفی‌جات از جمله کالاهایی بوده که تاکنون به کشور قطر صادر شده و گوشت قرمز هم یکی از نیازهای وارداتی این کشور است.   
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مورد تجارت با روسیه هم گفت: آقای رئیس جمهور اخیر گفتند که ما تاجر بزرگی برای تجارت با روسیه نداریم و از صحبت‌های وی می‌توان نتیجه گرفت که هیچ عزمی برای تجارت با روسیه که یک بازار بزرگ و دائمی است وجود ندارد.
وی افزود: واردات مواد غذایی به روسیه در سال 2014 حدود 40 میلیارد دلار و در سال 2016 هم حدود 27 میلیارد دلار بوده که این ارقام نشانه‌ وجود یک یک بازار بزرگ صادراتی است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: برای جذب پتانسیل‌های صادراتی باید زیرساخت‌ها از صفر و با متد روز ایجاد شود و با فراهم آوردن امکانات، کشور را به سمت تصاحب بازارهای جدید سوق داد. 
زرگران بیان داشت: هیچ‌گونه داد و ستدی یک طرفه نتیجه بخش نیست و برای جذب بازارهای جدید و بازاری مثل روسیه قطعا باید یک سری امتیازات به طرف مقابل داد تا تعامل و ارتباط دو طرفه حاصل شود.
(دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶) ۱۰:۲۷
امیر هجرانی شاد
۱۳۹۶/۰۹/۰۲ Iran
0
0
0

درود اگر دولت به انجام کار هست چرا اسم خصوصی گرفته اند !؟! و تازه کدام کشور چنین خدمات ارزان دولت را برای تجار دارد ! ! دوستدارتان امیر


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها