شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۲۱۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

سامانه‌ انبارهای گمرک در تجارت اختلال ایجاد کرده است

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت گفت:‌ ایجاد سامانه انبارهای گمرک پس از راه‌اندازی سامانه جامع انبارها، تاکنون موجب اختلالاتی در زمینه تجارت شده است.

عباس تابش  در مورد روند اجرای سامانه جامع انبارها گفت: در حال حاضر سامانه جامع انبارها به صورت کالایی راه‌اندازی شده ‌است، برای نمونه طی توافقات صورت گرفته با سازمان راهداری جهت اجرای سامانه حمل و نقل، قرار بر این است که حمل بار دخانیات که از اواسط اردیبهشت ماه بحث شناسه کالا آن عملیاتی شده است، منوط به شناسایی انبار مقصد باشد.

وی با تاکید بر نقش سامانه جامع انبارها به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سامانه جامع تجارت گفت: زیرمجموعه‌های سامانه جامع تجارت با هماهنگی یکدیگر موضوع شناسایی و هویت بخشی به زنجیره تامین کالاهایی که روند رسمی تجارت را در داخل کشور طی می‌کنند، بوده در حقیقت این سامانه‌ها به تجارت رسمی کشور هویت می‌بخشد.

تابش ادامه داد: سامانه جامع انبارها به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سامانه جامع تجارت نقش هویت‌دادن به محل کالا را بازی می‌کند. در واقع  سامانه شناسه کالا به خود کالا هویت می‌دهد، شناسه انبار به محل کالا، شناسه حمل و نقل به نقل و انتقال کالا، سامانه گمرک به فرآیند ترخیص گمرک و سامانه صدور مجوز به هویت مجوزی که صادر می‌کند، هویت می‌بخشد.

این مقام مسئول بیان کرد: در ادامه این روند در نهایت مشخصات کامل یک کالای وارداتی و یا تولید شده در کشور ترسیم می‌شود. سامانه جامع انبارها به عنوان یکی از قطعات این پازل وارد عمل می‌شود.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد ایجاد سامانه انبارهای گمرک پس از راه‌اندازی سامانه جامع انبارها که تاکنون موجب اختلالات بسیاری در زمینه تجارت شده است، گفت: به نظر می‌رسد در آینده، گمرک این سامانه را به دلیل مشکلاتی که ایجاد کرده، خیلی عملیاتی نکند.

تابش سامانه ایجاد شده توسط وزارت صنعت را با پایه‌های قانونی دانست و اظهار امیدواری کرد: مشکلات موجود در سامانه انبارهای گمرک در سامانه وزارت تکرار نشود.

وی ضمن اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای طراحی سامانه جامع انبارها و تعامل با سایر دستگاه‌ها بیان کرد: ما و دستگاه‌های همکار به استناد قانون از ذی‌نفعان این سامانه‌ها هستیم. در طراحی و معرفی این سامانه از اقدامات زیربنایی تا کنون تمام بخش‌های مرتبط از جمله اتحادیه انبارداران، تولیدکنندگان، واردکنندگان، واحدهای صنفی، انبارهای عمومی و خصوصی و همچنین دستگاههای متناظر مثل جهاد کشاورزی، شرکت نفت و سازمان گمرک در طراحی این سامانه‌ حضور داشتند و با هم‌فکری و اجماع کامل این سامانه راه‌اندازی شده است.

مدیر کل دفتر امور بازرگانی وزات صنعت افزود: تمام امور مربوط به سامانه را با هماهنگی استان‌ها پیش بردیم و قطعا ایرادهای پیش‌بینی شده را نخواهیم داشت.

تابش ضمن اشاره به سامانه شناسه کالا گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که در ایام اخیر انجام شد، تهیه 11 دستورالعمل برای 11 گروه کالایی بود که با انجام این کار عملا با ابلاغ وزیر صنعت اجرایی شد و به بخش خصوصی و دولتی ابلاغ شده است.

ویبا بیان اینکه مبارزه با قاچاق تمام نشدنی است، اظهار کرد: سامانه‌های مذکور وظیفه مبارزه با قاچاق را دارد و باید به ذی‌نفعان طرح اطلاع‌رسانی شود، تا بدانند مشمول چه طرحی هستند و چه اقداماتی برای تولید وارداتشان باید داشته باشند، تا در زنجیره تامین برای کالاهایشان مشکلی به وجود نیاید و همچنین باید به مردم اطلاع رسانی شود، تا بدانند در امر مبارزه با قاچاق چه اقداماتی صورت گرفته است./ فارس
(شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۲:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها