چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۲۱۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

انتقاد از واردات روغن بی‌کیفیت/افزایش بی‌رویه مصرف روغن‌نباتی

مجری طرح دانه های روغنی با بیان اینکه مصرف سرانه روغن در کشور به ۲۰ کیلوگرم افزایش یافته است، از واردات روغن های بی کیفیت انتقاد کرد.

علیرضا مهاجر در نشستی خبری با بیان اینکه در راستای اقتصاد مقاومتی، یکی از بزرگترین مشکلات کشور که امنیت غذایی است، به شدت کاهش یافته است، گفت: از سال گذشته با اجرای طرح دانه های روغنی، اقدامات خوبی در این  زمینه رخ داده و تاکنون حدود ١٧٠ هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی افزود: این عدد نسبت به سال گذشته که تولید حدود ٦٨ هزارتن کلزا را نشان می‌دهد، بیش از ٢.٥ برابر افزایش یافته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای سال زراعی ۹۷-۹۶ برنامه ما این است سطح زیر کشت کلزا را به حدود ۳۰۰ هزار هکتار برسانیم اظهار امیدواری کرد: از این سطح کشت بیش از ۵۰۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شود که این اتفاق برای اولین بار در کشور رخ می دهد.

مهاجر درباره برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت دانه های روغنی افزود: ما با کارشناسان آلمانی هماهنگ کرده ایم و قرار است این کارشناسان برنامه آموزش تولید دانه های روغنی را در کشور ما پیاده کنند. به این ترتیب طی دو سال آینده ۳۰۰ کارشناس آموزش خواهند دید و برنامه تولید دانه های روغنی پایدار می شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه دانه های روغنی بیش از ۹۰ درصد به خارج از کشور وابسته ایم، گفت: ما به منظور پایداری تولید گندم و خودکفایی در تولید این محصول همچنین به دلیل اینکه سالانه بیش از چهار میلیارد دلار ارز صرف واردات دانه های روغنی، کنجاله و روغن خام می شود باید تولید دانه های روغنی را توسعه ببخشیم.

مجری طرح دانه های روغنی همچنین با بیان اینکه سالانه مجبور به واردات سه تا چهار میلیون تن علوفه هستیم، اظهار داشت: از طرفی بحث سلامت جامعه در این میان مطرح است و با توجه به اینکه تولید دانه های روغنی در کشور سالم است و این محصولات تراریخته نیستند، بنابراین ضریب سلامت جامعه افزایش پیدا می کند.

مهاجر با بیان اینکه از تمام مسئولان کشور به ویژه رهبر انقلاب و رئیس جمهور کمک می خواهیم تا این طرح را با موفقیت به سرانجام برسانیم،   تصریح کرد: تاکنون حدود ۷۰ درصد پول کشاورزان کلزاکار در استان های گرم و معتدل پرداخت شده و امیدوار هستیم تا در آینده نزدیک باقی بدهی این تولیدکنندگان نیز پرداخت شود.

وی تصریح کرد: اگر کوچکترین وقفه ای در خرید و پرداخت پول کشاورزان اتفاق بیفتد طرح تولید دانه های روغنی شکست می خورد که واردکنندگان نیز به دنبال همین مساله هستند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: علاوه بر کلزا محصولاتی مانند آفتاب گردان، کنجد، سویا و گلرنگ در سبد تولید دانه های روغنی قرار دارند و ما سال گذشته ارقام بسیار خوبی از آفتابگردان را وارد کشور کردیم که عملکرد بسیار بالایی دارند و در حال حاضر سطح زیر کشت آفتابگردان به اندازه کلزا در حال پیشرفت است ضمن اینکه امیدواریم سال آینده خبرهای بهتری در این زمینه به مردم اعلام کنیم.

مهاجر با بیان اینکه مصرف روغن کنجد در سال های اخیر در جامعه رو به افزایش است، گفت: مصرف این روغن نقش بسیار مهمی در تضمین سلامت جامعه دارد. همچنین ما تولید گلرنگ را در زمین های کم بازده و کم آب در دستور کار قرار داده ایم که علاوه بر تامین روغن، ایجاد اشتغال نیز از این طریق اتفاق می افتد.

افزایش مصرف سرانه روغن به ۲۰ کیلوگرم

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال ۴۲ مصرف سرانه روغن در کشور ۲.۵ کیلوگرم بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر این عدد به ۲۰ کیلوگرم رسیده که این عدد بسیار وحشتناکی است.

مهاجر اضافه کرد: بر اساس گزارشات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین درصد مرگ و میر در ایران مربوط به سکته قلبی و ناشی از گرفتگی قلب و عروق است که استفاده از روغن های کم کیفیت می تواند یکی از دلایل این امر باشد.

وی با بیان اینکه ما با وزارت بهداشت به صورت مشترک بر روی مصرف روغن باکیفیت، عدم مصرف بی رویه روغن و بد مصرفی این محصول کار می کنیم، افزود: ما به دنبال کاهش مصرف روغن در جامعه و افزایش کیفیت روغن های مصرفی هستیم همچنین در تلاشیم مردم را آگاه کنیم که چه سم مهلکی را در خانواده خود استفاده می کنند چرا که امروزه کمتر خانواده ای پیدا می شود که یکی از اعضای آن با مشکل قلب و عروق مواجه نباشد.

واردات روغن سویا و روغن پالم به کشور

مجری طرح دانه های روغنی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن کلزا در کشور تولید شود، گفت: پیش بینی کل تولید دانه های روغنی بین ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تن است.

مهاجر با اشاره به واردات بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور گفت: روغن خامی که وارد کشور می شود و میزان آن در سال های مختلف متفاوت است از دو منبع روغن سویا و روغن پالم تامین می شود که واردات روغن سویا از برزیل و آرژانتین و واردات روغن پالم از مالزی و اندونزی انجام می شود.

وی تصریح کرد: ما از واردکنندگان انتظار داریم به سوی واردات روغن آفتاب گردان، کلزا و کنجد پیش بروند ضمن اینکه اختلاف در قیمت های جهانی این محصولات چندان زیاد نیست و ما به راحتی می توانیم این روغن های باکیفیت از کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی تامین کنیم.

کارخانجات برای واردات ایجاد شدند نه تولید

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر در سال جاری میزان تولید دانه های روغنی به ۴۰۰ هزار تن برسد ظرفیت کارخانجات روغن کشی ما ۶ میلیون تن یعنی ۱۵ برابر ظرفیت تولید است گفت: نیاز ما به روغن حدود ۳ میلیون تن و ظرفیت کارخانجات ۲.۵ برابر نیاز کشور است.

وی تصریح کرد: مصرف سرانه روغن در کشور ۲۰ کیلوگرم و حداقل ۷ کیلوگرم بیش از مصرف سرانه جهان است. بنابراین ما نیاز به کاهش مصرف سرانه در کشور داریم.

مهاجر با بیان اینکه کارخانجات برای واردات ایجاد شده اند، گفت: آنها بیشتر از تولید به فکر واردات هستند و سودی که می کنند در واردات روغن خام است، نه واردات دانه و کنجاله. بنابراین ما باید مانع توسعه بی رویه این کارخانجات شویم تا تعادل بین تولید و تبدیل در کشور ایجاد شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه چرا واردکنندگان به دنبال واردات روغن های باکیفیتی مانند روغن آفتاب گردان و کنجد نیستند، تصریح کرد: چون سود آنها در واردات روغن پالم و سویاست. همچنین در کشور ما کنترل مناسبی روی کیفیت این محصولات وجود ندارد. اگر مقداری این کنترل ها بیشتر شود کسی جرات نمی کند روغن بی کیفیت پالم و سویا وارد کند چرا که ما به راحتی می توانیم از کشورهای اروپای شرقی که رابطه خوبی با آنها نیز داریم روغن مورد نیازمان را تامین نماییم.

مهاجر گفت: ۹۵ درصد واردات روغن به کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود./ مهر
(چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها