چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۳
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۷۲۱۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

افزایش ارزش صادرات روغن پالم مالزی به ایران

وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد که ارزش صادرات روغن پالم این کشور به ایران در پنج ماهه سال جاری میلادی با افزایش دو برابری به 748 میلیون رینگیت (178 میلیون دلار) رسید.

ماه سیو کئونگ' وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی افزایش دو برابری ارزش روغن پالم صاراتی کشورش به ایران در 5 ماهه سال جاری میلادی را ناشی از سفارش بیشتر و بهای بالاتر عنوان کرد.
به نوشته تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز'، وی گفت: از ماه ژانویه تا مه، صادرات روغن پالم مالزی به ایران با افزایش 141.5 درصدی به 748 میلیون رینگیت ( 178 میلیون دلار) رسیده است.
روغن پالم دارای دو مصرف خوراکی و صنعتی است.
آخرین آمار شورای روغن پالم مالزی نشان می دهد در نیمه نخست سال جاری، ایران 282 هزار و 238 تن روغن پالم از این کشور خریداری کرده است.
ایران در دوره مشابه سال گذشته حدود نیمی از این میزان یعنی 132 هزار و 490 تن روغن پالم از مالزی وارد کرده است.
این وزیر مالزیایی حدود پنج ماه پیش با هدف حضور در سمیناری در خصوص چوب، برپایی نمایشگاه و سمیناری برای معرفی خواص روغن نخل (پالم)، بررسی احیاء مجدد دفتر منطقه ای روغن پالم در تهران و چگونگی ارتقای همکاری های دو کشور در زمینه کائوچو به تهران سفر کرده بود.
وی با بیان اهمیت روغن پالم در نیازهای روزانه جوامع مختلف درخاورمیانه، گفت: ایران سال گذشته میلادی 453 هزار و 172 تن روغن پالم و محصولات آن را به ارزش حدود 331 میلیون دلار از مالزی خریداری کرد.
'ماه سیو کئونگ' با اشاره به توافقنامه تجارت آزاد با ایران، تاکید کرد: اکنون زمان مناسبی برای مالزی است که مذاکراتی به نفع خود انجام دهد و یا حداقل رفتار منصفانه ای در قبال روغن پالم و دیگر کالاهای کشاورزی به وجود آید.
نیو استریت تایمز نوشت: واردات روغن پالم به ایران پیش از این با سهمیه بندی واردات با محدودیت هایی مواجه بود، اما اکنون صادرکنندگان در مقایسه با سایر روغن های خوراکی باید نظام مالیاتی تبیعض آمیز را متحمل شوند.
در این گزارش همچنین آمده است: ایران در سال 2014 با اعمال محدودیت هایی در واردات روغن پالم، اعلام کرد کل روغن پالم وارداتی نباید بیش از 30 درصد کل روغن ها و چربی های وارداتی باشد. در نتیجه، خرید روغن پالم که در سال 2013 حدود 997 هزار تن بود، با کاهش 47 درصدی در سال 2015 به 330 هزار و 970 تن رسید.
آنگونه که در این گزارش آمده است: سهمیه واردات روغن پالم در ایران ماه مارس سال گذشته حذف شد، اما با تعرفه 40 درصدی واردات مواجه شد، در حالی که این تعرفه در مورد سایر روغن های گیاهی 24 درصد است.
در سال‌های 91 و 92 حدود 750 هزارتن روغن پالم وارد کشور شد که در سال 93 بعد از مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی این واردات 30 درصد (حدود 400 هزارتن) کاهش پیدا کرد.
سال گذشته هم تعرفه واردات پالم افزایش پیدا کرد و باعث شد قیمت پایین دلیل وارد کردن آن نباشد./ ایرنا
(چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶) ۱۰:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها