چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۰
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۷۲۱۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

سومین جشنواره گیلاس در لواسان برگزار می‌شود/ جایگاه نخست گیلاس ایران در کیفیت و سوم تولید در جهان

سومین جشنواره گیلاس در حالی از ۲۵ تیر به مدت ۳ روز در شهرستان لواسان استان تهران برگزار می‌شود که ایران در تولید این محصول جایگاه سوم و از نظر کیفیت جایگاه نخست جهان را دارد.

علی مرادی شهردار لواسان امروز در نشست خبری اعلام کرد: این جشنواره به مدت 3 روز از یکشنبه 25 تیر ماه و در حاشیه دریاچه سد لتیان و در مسیر رودخانه جاجرود برگزار خواهد شد و در فاصله ساعات 20 تا 24 به روی علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

به گفته وی جشنواره گیلاس با حضور مسئولان کشوری و منطقه‌ای برگزار می‌شود و هدف این است که توانمندی و قابلیت‌های تولیدکنندگان را در این منطقه افزایش دهیم.

ایران با تولید سالانه 200 هزار تن گیلاس جایگاه سوم تولید جهان را در اختیار دارد که حدود 60 تا 61 هزار تن از این محصول در شهرستان شمیرانات به عمل می‌آید.

میزان تولید گیلاس در جهان حدود 18میلیون تن است. ترکیه جایگاه نخست، آمریکا دوم و ایران جایگاه سوم را دارد و پس از این‌ها ایتالیا و اسپانیا در جایگاه‌های چهارم و پنجم دنیا قرار گرفته‌اند.

شهردار لواسان در این نشست تصریح کرد: اگر چه ترکیه جایگاه نخست تولید را در جهان دارد، اما با بررسی‌هایی که انجام گرفته کیفیت گیلاس ایران جایگاه نخست را در دنیا داشته و علاقه‌مندان زیادی دارد.

مرادی دلیل برگزاری جشنواره را سپاسگزاری از نعمات خداوندی و حمایت از زحمات کشاورزان و تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که 5 الی 6 هزار نفر از این جشنواره بازدیدکننده وجود داشته باشد و در کنار آن 70 درصد جمعیت شهر لواسان هم طبق روال گذشته از این جشنواره بازدید کنند.

وی اضافه کرد:شهرداری به مناسبت‌های مختلف تلاش می‌کند تا در ایجاد نشاط در شهر بکوشد و به بهانه‌های مختلف چنین جشنواره‌هایی را برگزار می‌کند.

شهردار لواسان همچنین از وجود سایر امکانات از جمله اقامت، پیست دوچرخه‌سواری و مناظر زیبای دیدنی و همچنین گلخانه‌ هوشمند در کنار جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: این امکانات شرایط بسیار مفرحی را برای بازدیدکنندگان ایجاد خواهد کرد.

مرادی گفت: برنامه‌های هنری هم تدارک دیده شده و غرفه‌های عرضه‌کننده محصولات کشاورزی هم در این جشنواره وجود خواهد داشت که بازدیدکنندگان می‌توانند بازدید و خریداری کنند.

شهردار لواسان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا محصولات گیلاس این منطقه صادر یا فرآوری می‌شود، گفت: معمولاً تولید محصولات این منطقه بیشتر برای مصرف داخلی است و هنوز در بخش فرآوری آن ورود نشده است و باید بخش خصوصی این کارها را انجام دهد.

مرادی افزود:از آنجایی که وزارت جهاد کشاورزی متولی این بخش است، باید به صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول بپردازد.

شهردار لواسان با بیان اینکه لواسان به عنوان منطقه‌ای حاصل خیز در تولید محصولات سردرختی شهرت دارد، افزود: این جشنواره فرصت مغتنمی است تا علاوه بر ارتقای سطح کیفی و کمی تولید گیلاس این شهرستان سایر محصولات کشاورزی نیز به طور مستقیم به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی با تأکید بر اهمیت توسعه بخش کشاورزی در کشور به ویژه لواسان، افزود: به منظور تقویت تولیدات باغی، ایجاد اشتغال و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های تولیدی در این بخش در چنین جشنواره‌هایی ضروری است.

شهردار لواسان با بیان اینکه برگزاری جشنواره محصولات کشاورزی در لواسان سابقه 3 ساله دارد، گفت: این جشنواره امسال در بالادستی سد لتیان با امکانات خاص برگزار می‌شود که این موضوع بر جذابیت این جشنواره خواهد افزود.

مرادی ادامه داد: برگزاری این جشنواره علاوه بر کمک به ارتقای کمی و کیفی تولید محصول گیلاس به صادرات محور شدن ‌آن هم کمک می‌کند./ فارس
(چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها