سه شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۲۱۳۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

وزارت جهاد کشاورزی، نتوانسته اقبال کشاورزان را به دست بیاورد

بازرس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با قیمت پایه ای که برای خرید برنج گذاشته است، نتوانسته اقبال کشاورزان را به دست بیاورد، اظهار داشت: برنج های داخلی در تهران تا ۱۵ هزار تومان نیز بفروش می رسد.

برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو با موضوع خریدهای تضمینی دولت در بازار کشاورزی و با حضور مهندس قاسم تیموری بازرس انجمن واردکنندگان برنج و هدایت اصغری کارشناس بخش کشاورزی روانه آنتن شد.

مهندس قاسم تیموری با اشاره به قیمت پایه وزارت جهاد کشاورزی برای خرید برنج های پر محصول، گفت: این وزارت خانه از دو هزار و ۸۰۰ تومان تا سه هزار و هشتصد تومان برای برنج پر محصول قیمت گذاشته است در حالی که خود کشاوررز می تواند بالای پنج الی شش هزار تومان برنج خود را بفروشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته، کشاورزان توانستند برنج هایشان را با قیمت بالایی بفروشند و با توجه به بارندگی های مناسب، وضعیت مناسبی داشتند.

بازرس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با قیمت پایه ای که برای خرید برنج گذاشته است، نتوانسته اقبال کشاورزان را به دست بیاورد، اظهار داشت: با توجه به قیمت پایین وزارت جهاد، برنج های داخلی گاها در کف شهری مانند تهران تا ۱۵ هزار تومان نیز رسیده است و این برای مصرف کننده ضرر است و ضمن اینکه ممکن است این موضوع ذائقه مردم را نیز به مرور زمان تغییر دهد و به سمت برنج خارجی برود.

وی با اشاره به بعضی از آمارهای غلط در مورد خرید بالای وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی گذشته از برنج کاران، گفت: بعضی ها اعلام کردند وزارت جهاد، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرید کرده است در حالی که این وزارت خانه ۳۰ هزار تن هم نمی تواند خریداری کند. کل تولید کشور بعد از محروم کردن دو استان شمالی، یک میلیون و هفتصد هزار تن است.

در ادامه هدایت اصغری با اشاره به قانون افزایش بهره وری گفت: تدبیری که در این قانون و همچنین ماده ۳۳ لحاظ شده است، می تواند خیلی از مشکلات را حل کند. امروز محصولات کشاورزی ایران در داخل و خارج با قیمتی ارائه می شوند که ممکن است با قیمتی که دولت با نگاه حمایتی آنها را می بیند، متفاوت باشد.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: امروز گندم کشاورز را با قیمت هزار و ۳۰۰ تومان خرید تضمینی می کنند اما در بازار جهانی حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ تومان است. ذرت در ایران حدود ۸۰۰ تومان است اما در بازار داخلی بین ۷۰۰ الی ۷۵۰ تومان است.

این کارشناس بخش کشاورزی با اشاره به قانون قیمت تضمینی تصریح داشت: در صورت اجرای این قانون، چند اتقاق خوب می افتد؛ نخست آنکه دولت متوسل به خرید محصول و ذخیره سازی در انبارها و افت ضایعات نمی شود. دوم اینکه محصول توسط بخش خصوصی و بر مبنای قیمت واقعی روز خریداری می شود. سوم آنکه دولت در این حالت هم از تولیدکننده حمایت کرده است و هم شرایطی را برای فعالیت های بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی عنوان داشت: دولت اگر به جای مداخله در بازار یک ناظر و کنترل کننده خوب باشد، از یک طرف از تولیدکننده حمایت کرده و از طرف دیگر از صادر کننده و همچنین مصرف کننده داخلی حمایت می کند.

قابل ذکر است، برنامه "گفت و گوی اقتصادی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی این برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند.
(سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶) ۱۱:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها