یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۲۰۹۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

جدا کردن وظایف تمرکز از وزارت جهاد کشاورزی عقب‌گرد است

رئیس سازمان نظام کشاورزی ایران گفت: باید وظایف زنجیره تولید در بخش کشاورزی تا مصرف و صادرات در یک‌جا سیاست‌گذاری شود و جدا کردن قانون تمرکز از وزارت جهاد کشاورزی بازگشت به عقب است.

شفیع ملک‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری در معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، به اهمیت زنجیره تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این زنجیره حکم مرگ و زندگی را در بخش کشاورزی دارد و از سال 91 که با مصوبه مجلس قانون تمرکز بخش کشاورزی از سایر وزارتخانه‌ها منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد، سبب شد تا بتوانیم زنجیره تولید و تأمین را پیاده کنیم که البته در این میان کم و کاستی‌هایی هم وجود دارد که به مرور زمان حل خواهد شد.

رئیس سازمان نظام کشاورزی ایران لغو قانون تمرکز و بازگرداندن وظایف به وزارتخانه‌های دیگر را یک عقب‌گرد عنوان کرد و افزود: اگر این اتفاق بیفتد صدمات زیادی به بخش کشاورزی وارد می‌شود، چرا که از زمان اجرای وظایف تمرکز شاهد جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی بوده‌ایم، چرا که پیش از آن بدون توجه به تولید فقط برای تامین منافع وارد کننده محصولات به صورت موازی وارد می‌شد.

ملک‌زاده به تاریخچه واردات محصولات استراتژیک قبل از اجرای قانون تمرکز اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال 92 بیش از 2 میلیون تن واردات شکر داشتیم، ولی در سال 92 این رقم به کمتر از 700 هزار تن رسید که قطعاً می‌تواند به نفع تولید کننده باشد و حال باید نگران این بود که اگر بخش واردات مجزا عمل کند، چه بلایی سر تولید کشور خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار فارس، نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت میوه کشور قرار است تا از 31 مرداد تا 3 شهریور در هتل المپیک تهران برپا شود که در این نمایشگاه تمامی فعالان زنجیره حوزه کشاورزی اعم از صنایع تبدیلی، نهاده‌های کشاورزی، کود، سم، بذر، کشت نشاء، تولید نهال، شبکه‌های آبیاری،؛ شبکه‌های گلخانه‌ای، محصولات ارگانیک و روش‌های نوین صادراتی ارائه شود. همچنین 4 کارگاه آموزشی جنبی در این نمایشگاه برپا خواهد شد که نقش و جایگاه بانک، بورس و میوه در مدیریت پیشرفته میوه، فعالیت‌های پسا تولید، سورتینگ و بسته‌بندی، فرآوری و صادرات از جمله آنهاست.

وی اضافه کرد: امروز کارشناسان و صاحب‌نظران برجسته کشور از مدت‌ها پیش بارها بر ضرورت تشکیل این زنجیره‌ها تأکید داشتند.

وی تشکیل هلدینگ‌های بزرگ برای کاهش قیمت تمام شده و بازاریابی اصولی صادراتی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: همین روش اکنون برای باغات مرکبات شمال و نخل‌داران جنوب در حال اجراست، چرا که فعالیت‌های خرد سبب افزایش قیمت تمام شده و موانع ورود به بازارهای صادراتی می‌شود.

ملکی‌زاده برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت میوه کشور را راهی برای معرفی شناسنامه کشاورزی کشور عنوان کرد و افزود: سالانه نزدیک به 120 میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می‌شود که شاید 20 درصد این محصول تبدیل به ضایعات می‌شود و بخشی از آن منهای سنتی بودن سیستم برداشت حمل و نقل به ماشین آلات وارداتی بر می‌گردد که بسیاری از آنها فرسوده هستند. به عنوان مثال در بحث گندم کمباین‌هایی داریم که بخشی از آن تبدیل به ضایعات می‌شود، همچنین نداشتن انبار و سردخانه در صنایع تبدیلی نیز از مشکلات دیگری است که باید فکری برای آن کرد./ فارس
(یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶) ۱۳:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها