شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۲۰۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

بازرگانی دولتی، عامل اصلی تأخیر یک ماهه واردات برنج شد

در شرایط کنونی بازرگانی دولتی در واردات برنج با مشکلاتی روبرو است که در جهت رفع مشکل، این شرکت اقدام به تأخیر یک ماهه در واردات کرده است.

گرچه دوره ممنوعیت واردات برنج به منظور حمایت از کشاورزان و تولید داخل از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعمال می شود اما این امر با انتقاداتی همراه است.

برخی کارشناسان معتقدند که ممنوعیت واردات همزمان با فصل برداشت برنج ایرانی افزایش قیمت و کمبود برنج در بازار داخل را به همراه دارد.

براین اساس انجمن واردکنندگان برنج خواستار جایگزینی دوره ممنوعیت به افزایش تعرفه و مابه التفاوت واردات شدند که وزارت جهاد نسبت به این امر مخالفت نمود و تنها دوره ممنوعیت را یک ماه به تعویق انداخت.

حال به سراغ مسئولان مربوطه می رویم تا ازدلایل تأخیر یک ماه  در واردات برنج با خبر شویم:

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: با توجه به آسیب شناسی های صورت گرفته در دوره ممنوعیت واردات برای حمایت اصولی تولید خواستار حذف ممنوعیت و پرداخت مابه التفاوت واردات در فصل برداشت برنج ایرانی شدیم.

وی افزود: با دریافت مبلغی به عنوان مابه التفاوت در فصل برداشت می توان از واردات بی رویه و قاچاق برنج خارجی جلوگیری نمود.

کشاورز با انتقاد از عدم همکاری وزارت جهاد در حذف دوره ممنوعیت واردات بیان کرد: وزارت جهاد با حذف دوره ممنوعیت واردات برنج خارجی موافقت نکرد و تنها فصل ممنوعییت واردات از 5/1 به 6/1 به تعویق افتاد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به دلیل اصلی تعویق یک ماهه در زمان واردات اظهار داشت: تصمیمات وزارت جهاد آنی است، چراکه در شرایط کنونی بازرگانی دولتی در واردات برنج با مشکلاتی روبرو است که در جهت رفع مشکل این شرکت اقدام به تأخیر یک ماهه در واردات کرده است.

کشاورز با بیان اینکه تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی با قانون انتزاع همخوانی ندارد، عنوان کرد: نگاه وزارت جهاد کشاورزی کاملاً تولید محور است که در نهایت این امر در برخی مواقع مشکلاتی نظیر کمبود و نوسانات قیمت در بازار را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: براساس آمار و اطلاعات کشور باید اقدام به برنامه ریزی‌های بند مدت نماییم، در غیر این صورت آثار سو به بخش خصوصی وارد می شود.

 حذف دوره ممنوعیت واردات به نفع واردکنندگان تمام می شود

محمد علی شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی بیان کرد: در فصل برداشت برنج ایرانی علاوه بر افزایش تعرفه ممنوعیت واردات در جهت حمایت از تولید داخل ضروری است.

وی افزود: سالانه دو میلیون و 200 الی دو میلیون و 300 هزارتن برنج در کشور تولید می شود که این میزان جوابگوی 80 درصد نیاز کشور است، از این رو در فصل برداشت نیازی به واردات نداریم.

شاعری تصریح کرد: با توجه به آنکه واردات برنج خارجی همزمان با فصل برداشت به نفع تولید خارجی است، لذا اعمال ممنوعیت چهارماه واردات ضروری است.
(شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶) ۱۳:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها