چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۲۰۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

۱۲ ماهه شدن واردات برنج به شرط دریافت ۴۰۰ تومان اضافه بر تعرفه

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر خود به پیشنهاد انجمن وارد کنندگان برنج مصوب کرد تا با برداشته شدن ممنوعیت واردات برنج مبلغی به عنوان مابه‌التفاوت در کنار تعرفه ۲۶ درصدی دریافت شود.

مسیح کشاورز درباره آزاد شدن یک ماهه زمان واردات برنج در فصل برداشت محصول در ایران اظهار کرد: در صورتی که دوره ممنوعیت با هدف مشخص در دولت تعریف می‌شود بعد از مدتی باید مشخص کنیم که تا چه اندازه این برنامه به اهداف اولیه خود رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر با اقداماتی که دولت برای محدودیت زمان واردات برنج ایجاد کرده است نه تنها بازار تنظیم نشده بلکه قیمت برنج ایرانی افزایش یافته است و واردات نیز در زمان برداشت محصول کم نشده و به سمت کالای قاچاق رفته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: در کارگروه تنظیم بازار پیشنهاد کردیم که در سایر ماههای سال نیز با دریافت مابه‌التفاوت به اندازه‌ای که انگیزه برای قاچاق از بین برود ایجاد شود.

کشاورز تصریح کرد: گرفتن این مابه‌التفاوت باعث می‌شود که وارد کنندگان برنج اقدام به واردات بیش از اندازه این محصول نکنند و شرکتها برای حفظ اعتبار خود به سمت واردات قانونی خواهند رفت.

وی گفت: در ستاد تنظیم بازار این پیشنهاد مصب شد و کارگروهی برای آن تشکیل شد تا میزان این مابه‌التفاوت برنج را مشخص کند اما یک مرتبه متوجه شدیم که وزارت جهاد کشاورزی زمان ممنوعیت واردات برنج را یک ماه به تعویق انداخته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تاکید کرد: وقتی ستاد تنظیم بازار کار کارشناسی انجام داده و برنامه‌هایی را در دستور کار دارد وزارت جهاد کشاورزی باید تابع آن باشد و نباید به صورت لحظه‌ای تصمیم گرفته و عمل کند.

کشاورز افزود: پشت پرده این تصمیم آنی وزارت جهاد کشاورزی تاخیر در واردات برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران است و بیم آن دارد که محموله این شرکت در زمان ممنوعیت واردات به ایران برسد و دیگر نتوانند آن را ترخیص کنند.

کشاورز گفت: برنج کالایی استراتژیک برای کشور به حساب می‌آید و تصمیمات آنی باعث برهم خوردن بازار می‌شود و مانند موز و آناناس نیست که نبود آن در بازار مشکلی جدی ایجاد کند.

وی یادآور شد: پیشنهاد ستاد تنظیم بازار در این باره به این شکل است که برای واردات برنج خارجی در سایر ماههای سال مابه‌التفاوتی پرداخت شود.

کشاورز افزود: در حال حاضر که ممنوعیتی برای واردات برنج وجود ندارد با تعرفه 26 درصدی وارد کشور می‌شود اما در ستاد تنظیم بازار مطرح شده که واردات برنج در فصل ممنوعیت واردات برداشته و در عوض آن مابه‌التفاوت حدود 400 تومانی برای واردات هر کیلوگرم برنج در کنار تعرفه 26 درصدی اعمال شود.

وی در پایان گفت: وقتی ممنوعیت واردات برداشته شود تجارت این محصول در روال عادی خود می‌افتد و کشورهای مقصد واردات برنج نیز دیگر نمی‌توانند قیمت خود را برای ما بالا ببرند و از موقعیت ما سوءاستفاده کنند.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت: با اتمام دوره معمول واردات برنج ایران قیمت هر تن برنج هندی 150 دلار ارزان شد اما وارد کنندگان ما این محصول را با قیمتی بالاتر از نرخ فعلی خریداری کرده‌اند و مجبور به فروش آن به قیمتی بالاتر از نرخ جهانی به مردم هستند. همچنین با توجه به ا ینکه برای مصرف سالانه خود باید حجم زیادی را در مدت کم وارد کنند هزینه انبارداری نیز بر قیمت تمام شده اعمال می‌شود که این امر منجر به تضییع حقوق مصرف‌کننده نهایی یعنی مردم خواهد شد./ تسنیم
(چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۴:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها