سه شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۶
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۷۱۹۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی ایران

قفسه‌های غذایی قطر در 48 ساعت دراختیار ترکیه و ما هنوز شرایط را بررسی می‌کنیم / قیمت یک بشکه زرشک 7 برار نفت است

به گزارش خبرنگار فودنا رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی ایران با اشاره به شرایط قطر گفت: در 48 ساعت اول ترکیه تمام شلف‌ها و قفسه‌های قطر را پر کرد ولی ما یک هفته است که هنوز شرایط را بررسی می کنیم؛ قطر سالیانه 3 میلیارد دلار واردات مواد غذایی دارد که در گذشته سهم ما فقط 18 میلیون دلار بود که امیدوارم با توجه به شرایط موجود این سهم به چند صدمیلیون دلار برسد.

به گزارش خبرنگار فودنا مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی به خبرنگار ما گفت:در کشور قطر با توجه به اینکه محصولات اروپایی زیادی هست به همین خاطر سخت پسند نیز هستند و باید خوب و درست به این بازار وارد شد.

کریمی تفرشی به شرایط ایران در سالهای قبل اشاره داشت و گفت: ما همواره طی سالیان قبل نیز تحریم بودیم و هستیم و بعد از برجام نیز این تحریم بخصوص در اروپای شرقی ادامه دارد.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی ایران در مورد ارزش صادراتی صنایع غذایی افزود: ارزش یک بشکه زرشک 7 برابر 1بشکه نفت است که باید ارزش این صنعت را بیشتر از پیش بدانیم؛ در مورد پیاز زعفران نیز باید با کمال تاسف بگوییم که افغانستان این پیاز را از ایران برد و با کشت در کشور خود، بازار این محصول را نیز از ما گرفت و ما همواره فرصت سوزی می کنیم

تقاضایی از رییس بانک مرکزی

وی ادامه داد:  باید متولیان دولتی صنعت غذا اعم از بانک کشاورزی و بانک مرکزی توجه بیشتری به این صنعت داشته باشند و در همین جا از رییس بانک مرکزی می خواهم که هم نقدینگی را به صنایع و بنگاه های کوچک تزریق و هم دیرکرد بانکی را کم کند؛ زیرا همین بنگاه های کوچک و صنایع غذایی نقش بسزایی در اشتغال و تولید دارند و هر کدام از ده ها تا صدها نفر شاغل را در خود دارند؛ باید وام بانکی را با تعرفه‌های تولید در اختیار صنعت قرار داد که اگر اینکار انجام نشود ضرر و زیان آن متوجه مصرف کننده خواهد بود در ضمن اینکه صنایع قدیمی نیز نیاز به دستگاه های تازه و به‌روز دارند تا بتوانند تولید و بسته بندی مناسب را انجام دهند.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی ایران با بیان اینکه تسهیلات پرداختی دولت و بانک برای ایجاد و توسعه صنایع جدید رشدی نداشته است ،گفت:طبق آمار اعلام شده کل تسهیلات پرداختی در 7 ماهه ابتدای سال 95 به بخش صنعت و معدن معادل 78.6 هزار میلیارد تومان بوده که 84.6 درصد آن به منظور تأمین سرمایه در گردش و 9.9 درصد آن به منظور ایجاد و توسعه پرداخت شده است،لذا این آمار نشان می دهد که این تسهیلات بیشتر در جهت ادامه حیات صنایع صرف شده و در توسعه صنایع جدید رشدی نداشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های تولیدی کشورمان بی تردید حمایت دولت و مسئولین از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و رفع موانع موجود، تسهیل قوانین دست و پاگیر ثبت سفارش، گمرک و ترخیص کالا، تامین منابع مالی مورد نیاز، بازنگری تعرفه های صادرات و ورادات، تسهیل دسترسی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و به کار گیری آن، بهبود بسته بندی مطابق با استانداردهای روز دنیا، ثبات سیاست ها و برنامه های کلان اقتصادی کشور، حمایت از سرمایه گذاران گام مهمی در جهت بهبود و گسترش صادرات غیرنفتی و بالاخص محصولات غذایی در چشم انداز اقتصادی کشور خواهد بود.  

رئیس هیئت مدیره مجموعه گلها افزود: تزریق نقدینگی و تأمین منابع مالی می تواند یکی از چالش های بزرگ تولید را بر طرف سازد و به رشد صنعت کشور کمک کند.حمایت و کمک به کارخانجاتی که با فرسودگی ماشین آلات و خطوط تولید مواجهند و برای ارتقاء و جایگزینی آنها  با مشکل نقدینگی مواجهند باید در اولویت برنامه های حمایتی دولت قرار بگیرد.

کریمی تفرشی گفت: بی شک برای رونق تولید و توسعه اقتصادی همه سازمان ها و دستگاهها باید در کنار دولت دست به دست هم دهند و کیفیت، سلامت و رفاه مردم عزیزمان را هدف اصلی قرار دهند،همچنین فعالان صنعتی و اقتصادی، ارگان ها و اتحادیه ها و نهادهای خصوصی باید به عنوان بازوی توانمند دولت در برنامه ریزی ها و تصمیم گیریهای کلان اقتصادی کشور سهیم باشند تا در آینده نزدیک بتوانیم شاهد پیشرفت و رشد و توسعه اقتصاد کشور و حل مشکلات و معضلات موجود و حضور پررنگ و موفق تر در بازارهای جهانی باشیم.

کریمی تفرشی در این گفتگو به خبرنگار فودنا گفت: صنایع غذایی به دلیل عدم حمایت های دولتی و اقتصادی آمادگی رقابت با اقتصاد جهانی را ندارد و اگر بخواهند دروازه تجحارت جهانی را به روی ایران باز کنند شرکت‌ها با مشکل جحدی مواجه می شوند.

لبنیات و شکلات پیشرو در صادرات

وی گفت: پتانسیل ما در کشاورزی و غذایی با توجه به کیفیت بالاست ولی در بسته بندی باید ارتقا پیدا کنیم، در مورد لبنیات و شکلات قدم های خوبی برداشتیم و اگر همینطور پیش برویم و حمایت های دولتی را نیز داشته باشیم سهم ارزآوری مان کمتر از نفت نخواهد بود این در حالی است که ایران 1 درصد سهم زمین کشاورزی دنیا را دارد.

مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها با اشاره به صادرات گفت: ایران در سال 85 سهم پانصد میلیون دلاری را در صادرات داشت و در سال 95 به 6 میلیون دلار سهم صادراتی رسید ولی باید با کمال تاسف به این موضوع اشاره کنیم که ایران سالانه 130 هزار تن صادرات محصولات غذایی را در اختیار  دارد که بخش قابل توجهی از آن از بین می رود زیرا برنامه ریزی صحیح در صنایع تبدیلی نداریم.

کریمی تفرشی با بیان اینکه افزایش و تنوع تولیدات داخلی موجب کاهش واردات مواد غذائی به کشور شده است، اضافه کرد:ارزش واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به ایران از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۹۳ به حدود ۹ میلیارد دلار در سال ۹۴ کاهش داشت و ارزش واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نیز از 12 میلیارد دلار در سال 93 به حدود 9 میلیارد دلار در سال 94 کاهش یافت. به این ترتیب، ارزش واردات صنایع غذایی از 5 میلیارد و 825 میلیون دلار در سال 93 به 3 میلیارد و 876 میلیون دلار در سال 94 رسید.

بجای تفکیک وزارت یک وزیر چابک و توانمند بیاوریم

وی درباره ی تفکیک وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: بجای تفکیک وزات خانه صنعت، معدن و تجارت باید یک وزیر چابک و توانمند را به همراه معاون صنعت، معاونت معدن و معاونت تجارت داشته باشیم که مطمئن هستم بهتر جواب خواهد داد.

مهدی کریمی تفرشی افزود: بیشترین حجم صادرات صنعت غذا به دو کشور همسایه عراق و افغانستان صورت می گیرد.البته به کشورهای آسیای میانه، روسیه، حتی کشورهای اروپائی و آمریکائی هم صادرات داریم.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی ایران با بیان اینکه در حال حاضرحدود 95 درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، گفت:در حال حاضر برخی کالاها و مواد غذایی در واحد های تولیدی کشور دو یا سه برابر بیشتر از نیاز داخل تولید میشود و به بسیاری از کشورهای منطقه / الان سالانه حدود 130 هزار تن مواد غذایی تولید داریم.

وی با بیان اینکه نام گذاری سال 96به سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال ، پیام آور یک حرکت ملی رو به جلو در جهت رشد اقتصادی و توسعه پایدار است، افزود: بهبود وضعیت بنگاههای صنعتی که موتور محرکه اصلی اقتصاد کشور محسوب می شوند، یکی از مؤلفه های اصلی توسعه اقتصادی است و در  این میان بنگاههای کوچک و متوسط نقش بسزایی در ایجاد اشتغال ، ارزش افزوده ، فراهم نمودن بسترهای مناسب در جهت نوآوری و بهره برداری از منابع کوچک مالی دارند.

رئیس هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان مواد غذایی ایران افزود:در طول سالهای تحریم و پس از برجام ، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان صنعت غذا همواره کوشیده اند علیرغم تمام ناملایمات و مشکلات عدیده اقتصادی کمر خم نکنند و حفظ کیفیت محصولات غذایی و سلامت جامعه را در الویت قرار داده و غذای سالم و با قیمت معقول و در توان مردم جامعه را بر سر سفره های مردم قرار دهند.

کریمی تفرشی گفت:یکی از جاهایی که به راحتی می تواند به ایجاد اشتغال کمک کند صنایع غذائی کشور هست و این نیازمند حمایت دستگاههای دولتی است، در صنعت غذائی کشور پتانسیل های توعه به خوبی وجود دارد و با کمی حمایت می شود شغل های زیادی را ایجاد کرد. 

صنایع غذایی گلها با 50 سال حضور پرافتخار و جوایز ملی و بین المللی همچنان بر قله افتخار

دکتر کریمی تفرشی، مدیر عامل صنایع غذایی گلها ادامه داد: صنایع غذایی گلها با بیش از 50 سال حضور پرافتخار در صنعت غذای ایران و کسب انواع افتخارات، جوایز و گواهینامه های ملی و بین المللی و دارا بودن متنوع ترین سبد غذایی از دیرباز تا امروز میهمان بی بدیل سفرهای مردم شریف ایران بوده است.

کریمی تفرشی افزود: افتخار ما اینست که کودکان دیروز، مادران و پدران امروز و آینده سازان این مملکت و تمامی نسل های میهن عزیزمان با گلها رشد کرده اند و طعم آشنای آن را به خاطر دارند و بی تردید تا روزی که این مردم وفادار خاطرات شیرین خود را با عطر و طعم محصولات گلها رقم می زنند و همراه وفادار گلها هستند، صنایع غذایی گلها همچنان بر قله های افتخار خواهد درخشید

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مجموعه گلها بیش از 300 نوع محصولات غذائی تولید میشود،گفت: برنامه ریزی برای تولید محصولات جدید،افزایش کیفیت محصولات و همچنین یافتن بازارهای جدیدصادراتی برخی از برنامه های این مجموعه است ضمن اینکه در حال حاضر محصولات ما به کشورهای عراق، افغانستان، فرانسه کانادا، انگلیس، آمریکا، ارمنستان ،قطر و برخی کشورهای دیگر صادر می شود.

(سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶) ۱۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها