یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۹
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۹۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

برگشت نخوردن محموله هندوانه

در پی انتشار اخباری در خصوص برگشت خوردن محموله هندوانه صادراتی از عمان، رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که هندوانه‌های صادراتی به این کشور هیچ مشکلی از نظر باقی مانده سموم نداشته‌اند و گزارشی از بازگشت محموله صادراتی هندوانه به عمان از بنادر جنوبی کشور دریافت نشده است.

محمدعلی باغستانی میبدی گفت: چنانچه حتی اگر هندوانه‌های صادراتی مرجوع هم بشود، این موضوع دال بر وجود باقیمانده سموم و فلزات سنگین بیش از حد مجاز در محصول نیست.

وی افزود: چنانچه هر صادرکننده‌ای پیش از صادرات اقدام به اخذ مجوز بهداشتی لازم از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حفظ نباتات کند، قطعا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. زیرا برخی از کشورها برای ورود محصولات کشاورزی به کشورشان درخواست گواهی بهداشت محصول را می‌کنند که با رجوع به سازمان غذا و دارو این گواهی‌ها اخذ و بدون هیچ مشکلی صادرات انجام می‌شود.

البته آمار دقیقی از وضعیت صادرات هندوانه طی سه ماه اخیر در گمرک جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایسنا از وزارت جهاد کشاورزی مسئولان این وزارتخانه نیز اعلام کرده‌اند که تنها آمار منتشر شده امسال گمرک که در اختیار این وزارتخانه نیز قرار گرفته است، آمار فروردین ماه بوده و پس از آن هیچ گونه اطلاعاتی به دست وزارت جهاد کشاورزی نرسیده است.

در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز که تنها آمار صادرات و واردات فروردین ماه منتشر شده، ۸۵ هزار و ۲۴۸ تن هندوانه به ارزش ۱۶ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۴۶۴ دلار هندوانه معادل بیش از ۵۴ میلیارد تومان به ۲۳ کشور اتریش، آذربایجان، ارمنستان، استونی، افغانستان، آلمان، امارات، انگلستان، بلغارستان، تاکستان، ترکیه، رمانی، سوئد، عراق، روسیه، قبرس، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لهستان، مجارستان و هلند ثبت شده است.

در سال‌های گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت چند روز از هر ماه آمار تجارت خارجی محصولات مختلف را در آن بازه زمانی منتشر می‌کرد و اطلاعات مرتبط با هر وزارتخانه را برای مسئولان برنامه‌ریزی و اقتصادی‌شان ارسال می‌کرد. در حالی که امسال مشخص نیست چرا گمرک این اطلاعات را از اردیبهشت‌ماه تاکنون منتشر نمی‌کند./ ایسنا
(یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها