سه شنبه / ۶ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۱۹۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

گندمکاران تا کی تاوان بدحسابی دولت را بدهند؟

تأخیر در پرداخت مطالبات گندماران موجب شده تا کشاورزان علاوه بر پرداخت سود تسهیلات بانکی، جریمه دیر کرد اقساط پرداخت نمایند که این امر در حق کشاورز بی انصافی است.

با وجود آنکه حدود 60 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده اما برخی از گندمکاران تا کنون یک ریال هم دریافت نکرده اند و این امر مشکلاتی برای آنها رقم زده است.

البته ناگفته نماند که تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران و نابسامانی های این امر سریال پایان نیافتنی است که هرساله تکرار می شود.

حال جای سؤال است که تاوان بدحسابی دولت را تا کی کشاورزان باید پرداخت نمایند؟

علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمند سازی گندمگاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به گلایه‌مندی گندمگاران مبنی بر تأخیر در پرداخت مطالبات اظهار داشت: برخی گندمگاران با وجود گذشت یک‌ماه از تحویل محصولشان ، یک ریال هم دریافت نکرده اند.

وی افزود: در مرحله داشت محصول طی مکاتباتی خواستار تأمین اعتبار مورد نیاز محصول در زمان خرید شدیم، چراکه تأمین اعتبار پس از خرید محصول بی توجهی به کشاورز به حساب می رود.

قلی ایمانی ادامه داد: درست نیست کشاورزی که 8 ماه روی زمین خود کار می کند پس از تحویل محصول چشم انتظار دریافت مطالباتش باشد تا بتواند مخارج خانوار و بدهی‌های خود راجع به خرید نهاده ها و ماشین آلات را پرداخت نماید.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با انتقاد از نمایندگان مجلس مبنی بر عدم نظارت بر قانون خرید تضمینی بیان کرد: براساس قانون تضمینی دولت مکلف است که بلافاصله پس از خرید بهای محصول خریداری شده را پرداخت نماید و این درحالی است که همه ساله نگرانی هایی برای کشاورزان  مبنی بر دریافت مطالباتشان وجود دارد.

وی ادامه داد: اگرچه از کشاورزان استان گلستان گندم با ارزش بالغ بر400 میلیارد تومان خریداری شد اما تا کنون تنها 180 میلیارد تومان آن واریز شد که این رقم قابل توجهی نیست.

قلی ایمانی بیان کرد: تأخیر در پرداخت مطالبات برای کشاورزانی که می خواهند کشت دوم داشته باشند کار را سخت تر کرده چرا که آنها برای تأمین نهاده ها نیازمند دریافت مطالباتشان هستند.

کشاورزان تاوان بدحسابی دولت را می دهند

عباس پاپی زاده عضو کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: وزارت جهاد به عنوان متولی امر باید تأمین اعتبار خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم را از بانک ها پیگیری می کرد.

وی افزود: خرید تضمینی گندم با چند هزار میلیارد تومان کمبود تسهیلات بانکی روبرو بوده و تا کنون از سوی بانک ها تأمین اعتبارات لازم در این زمینه نشده است.

پاپی‌زاده با اشاره به اینکه دیواری کوتاه‌تر از کشاورز نیست ،بیان کرد: زمانیکه کشاورز طرف معامله دولت است قبل از خرید خدمت باید پول خود را پرداخت نماید اما برعکس این امر تعهدی برای پرداخت مطالبات وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کشاورزان تاوان بدحسابی دولت را می دهند، عنوان کرد: کشاورزان برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشت، اقدام به تسهیلات بانکی با سود 18 الی 20 درصد کرده‌اند تا در زمان پرداخت مطالباتشان، مبلغ وام را بپردازند و این درحالی است که تأخیر در پرداخت مطالبات  موجب شده تا گندمکار علاوه بر سود تسهیلات جریمه 6 درصدی  تأخیر در اقساط را نیز پرداخت نماید.
(سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶) ۱۲:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها