یکشنبه / ۴ تیر ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۱۹۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
مروری کوتاه برزندگی رحیمیمان در آستانه مراسم چهلمین روز درگذشت

درگذشت دارنده نشان امین الضرب و کارآفرین پیشکسوت کشور

علی رحیمیان سال گذشته به پاس یک عمر فعالیت اقتصادی و کارآفرینی نشان امین الضرب را از اتاق بازرگانی تهران دریافت کرد. او به تازگی به دلیل بیماری، رخت عافیت پوشیده است.

او کیست؟

علی رحیمیان در سال 1300 شمسی در محله قدیمی شاهپور تهران متولد شد. پدرش حاج محمد از بازاریان مشهور بود. او دوره ابتدایی را در سال 1337 و در دبستان ایمان به پایان رساند و در تابستان همان سال در دبیرستان دارالفنون، بزرگترین و بهترین مدرسه آن دوران ثبت نام کرد. او دوران دبیرستان را در این مدرسه و دبیرستان اسلام پشت سر گذاشت و بعد با شرکت در کنکور سراسری در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران قبول وفارغ التحصیل این رشته شد. با پایان تحصیلات عالیه، علی رحیمیان که حالا دکتر شده بود، برای کار در وزارت کشاورزی اقدام کرد اما کاری از پیش نبرد تا اینکه به شهرداری تهران رفت و ساماندهی کشتارگاه تهران را که شرایطی بسیار بدی داشت، برعهده گرفت.

 پس‌ازآن رحیمیان وارد صنعت دام و طیور شد و فعالیت‌های گسترده‌ای را در این حوزه انجام داد و شرکت‌های متعددی را در این زمینه با کمک دوستان و شرکای دیگر راه‌اندازی کرد که از آن جمله می‌توان به شرکت اصیل، شرکت مرغداران ایران، شرکت سهامی خوراک دام پارس، اشراق و .. اشاره کرد. هم‌چنین او نخستین دکتر دامپزشکی بود که خارج از کار دامپزشکی سمت مدیرکلی را دریافت کرد و پست ریاست اداره بهداشت و کنترل مواد غذایی را بر عهده گرفت. علاوه بر کارهای گسترده در صنعت دام و طیور او وارد صنایع غذایی و صنعت تولید روغن نباتی هم شد و توانست مجموعه‌های بزرگی همچون روغن نباتی قو، پارس و جهان را به همراه دیگر شرکا تأسیس کند، مجموعه‌های صنعتی که هزاران کارگر داشتند و راه‌اندازی هرکدام تحولی مهم در صنایع غذایی کشور محسوب می‌شود. فعالیت‌های صنعتی، پژوهشی و علمی دکتر علی رحیمیان در طول بیش از 60 سال در زمینه پرورش دام و طیور، آبزیان و خوراک دام باعث شده از او به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران این صنایع در کشور یاد شود. او کسی است که در طول این سال‌ها در راه‌اندازی بیش از ده‌ها شرکت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش داشته و چندین اختراع نیز از او به ثبت رسیده است. این کارآفرین بزرگ کشور در کنار فعالیت صنعتی، گام‌های مهمی هم در زمینه امر خیریه برداشته است که از آن جمله می‌توان به ساخت دبیرستان و بیمارستان خیریه در الوند قزوین در سال 1382 اشاره کرد. دکتر رحیمیان و مرحوم همسرش هم‌چنین یکی از افراد مؤثر در شکل‌گیری آسایشگاه سالمندان کهریزک هستند. دکتر علی رحیمیان در تأسیس و شکل‌گیری دبستان علوی با مرحوم برادرش(حاج عباس رحیمیان اصفهانی) هم همکاری نزدیک داشت و در قبل از انقلاب از اعضای هیئت‌امنای این مدرسه بود.

مراسم چهلمین روز از درگذشت او بزودی برگزار می شود.
(یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶) ۰۹:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها