دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۸۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دخالت دولت در تجارت مواد غذایی دلیل نابسامانی‌ها/ مشوق‌ها عامل افزایش ۲۵ درصدی صادرات لبنیات

دبیر انجمن صنایع لبنی دخالت‌های دولت در تولید و تجارت محصولات کشاورزی و غذایی را یکی از دلایل عمده نابسامانی‌ اخیر بازار عنوان کرد.

در نشست فعالان حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در سی و هفتمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی،‌صنایع و کشاورزی تهران به مسئله تنظیم بازار کالاهای اساسی اشاره شد و برخی از حاضران به برخی دخالت‌های دولت گلایه داشتند.

رییس‌کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نیز توجه دولت را به لزوم مشاوره با بخش خصوصی برای اعطای یارانه صادراتی جلب کرد؛ اقدامی که می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کشور کمک کند.

مشوق‌های صادراتی عامل افزایش 25 درصدی لبنیات

کاوه زرگران به موضوع تخصیص یارانه صادراتی به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته، برای صادرات محصولات لبنی از کشور یارانه در نظر گرفت که این اقدام منجر به رشد 25 درصدی ارزش صادرات این بخش شد.

به گفته زرگران، برای سال جاری نیز وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تخصیص یارانه صادراتی به سایر محصولات کشاورزی و غذایی است که در این زمینه بخش خصوصی و اتحادیه‌های این بخش می‌توانند دولت را در تعیین کالاهای مشمول یاری کنند و از این طریق به افزایش صادرات غیرنفتی کشور کمک کنند.

دخالت دولت در تولید و تجارت موادغذایی دلیل نابسامانی ها

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی نیز دخالت‌های دولت در تولید و تجارت محصولات کشاورزی و غذایی را یکی از دلایل عمده نابسامانی‌ اخیر بازار عنوان کرد.

وی در عین حال، یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط نابسامان کنونی را تغییر الگوی مصرف غذایی در کشور عنوان کرد و فرهنگ‌سازی برای ورود به این تغییر و تحول را ضروری دانست.

از صادرات مازاد تولید ناتوان هستیم

گنجی قائم‌مقام اتحادیه مرغ گوشتی کشور نیز به برخی آمار تولید این محصول در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 2 میلیون و 200 هزار تن مرغ گوشتی در کشور تولید می‌شود و با این حال نزدیک به 200 هزار تن مازاد بر مصرف تولید مرغ گوشتی در کشور وجود دارد که متاسفانه تولیدکنندگان این بخش به دلیل عدم برنامه‌ریزی درست از سوی دولت از صادرات آن ناتوان هستند.

وی در همین رابطه، تخصیص یارانه صادراتی به مرغ گوشتی تولید داخل را یکی از راهکارهای اساسی دانست.

گنجی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید مرغ زنده در کشور 4900 تومان است، افزود: قیمت تمام شده مرغ بسته‌بندی و آماده مصرف در حدود 8 هزار تومان است در حالی که این محصول در حدود 6 هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

قائم‌مقام اتحادیه مرغ گوشتی کشور همچنین افزود: طی پنج سال اخیر، میزان صادرات مرغ از ایران به طور میانگین در حدود 45 تا 60 هزار تن در سال بوده است.

به گفته وی، در حالی میزان واردات سالانه گوشت مرغ از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس نزدیک به 2.5 میلیون تن است که سهم ایران از این بازار کمتر از 50 هزار تن است.

دولت فقط بازار را رصد می‌کند

معاون دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست، طی توضیحاتی به عدم دخالت این وزارتخانه در تجارت محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته 8 میلیون تن ذرت وارد کشور شد و از این میزان نزدیک به 1.5 میلیون تن تا مدتی بعد از نوروز از گمرک بندر امام خمینی ترخیص نشد و به یکباره قیمت ذرت در کشور افزایش یافت.

محمودرضا حیدری همچنین میزان واردات کنجاله سویا به کشور طی سال گذشته را 3 میلیون و 200 هزار تن عنوان کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه تنها به امر رصد بازار محصولات کشاورزی مشغول هستند و دخالتی در واردات این محصولات ندارند.

وی در ادامه به آمار میزان موجود دام زنده در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، میزان دام گاو اصیل 983 هزار راس، گاو بومی 2 میلیون و 945 هزار راس، گاومیش 200 هزار راس، شتر 162 هزار راس، گوسفند 48 میلیون و 7 هزار و 700 راس و بز و بزغاله 20 میلیون و 407 هزار راس در کشور است./ فارس
(دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها