دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۸۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دولت در تأمین و توزیع کودشیمیایی دخالت نکند

رئیس انجمن وارد کنندگان و تولید کنندگان کود و سم گفت:شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در مقابل آزادسازی واردات تولید و تأمین کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزان مقاومت می‌کند.

 مهدی حسینی یزدی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی از تمام امکانات دولتی و یارانه برای واردات کودهای تک عنصری که کمک چندانی به تغذیه خاک و گیاه نمی‌کند، بهره‌مند است، افزود: بارها با وزیر جهاد کشاورزی، کمیسیون کشاورزی مجلس و ریاست جمهوری برای آزاد سازی مدیریت توزیع کود شیمیایی مکاتبه کردیم و تمام مسئولان نیز ای نکته تاکید کردند، اما ظاهراً شرکت خدمات حمایتی زور بیشتری دارد و اصلاً به توصیه‌ها و تاکیدات مسئولان گوش نمی‌دهد.

وی گفت: تأمین و توزیع کود شیمیایی مانند سموم باید به بخش خصوصی واگذار شود.

رئیس انجمن وارد کنندگان و تولید کنندگان کود و سم افزود: در مزارع و اراضی، خاک فقیر است و کمبود ریزمغذی داریم، اما شرکت خدمات حمایتی همچنان به واردات و توزیع کودهای شیمیایی تک عنصری ادامه می‌دهد و به هیچ وجه حاضر نیست مدیریت این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کند.

حسینی یزدی گفت: واقعاً زمین فقیر است و کودهای شیمیایی تک عنصری پاسخگوی نیاز گیاه نیست و کشاورزان، چون کودهای مناسب با خاک و گیاه خود را در اختیار ندارد به ناچار کودهای تک عنصری را که شرکت خدمات حمایتی توزیع می‌کند به زمین و گیاه می‌دهد یا در بازار می‌فروشد.

وی افزود: روش توزیع کود شیمیایی نامناسب است و برای تعیین نوع و میزان کود شیمیایی باید خاک آزمایش شود و پس از تشخیص و تعیین نیازهای زمین، نوع کود تعیین می‌شود.

رئیس انجمن وارد کنندگان و تولید کنندگان کود و سم گفت: از طرفی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی براساس اصل ۴۴ مشمول قانون واگذاری به بخش خصوصی است، اما این مهم تاکنون اجرایی نشده است.

حسینی یزدی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد و به عنوان تشکیلاتی پر خرج هیچ سرمایه گذاری به خرید آن در مناقصه تمایل ندارد.

وی گفت: با وجود این شرایط شرکت خدمات حمایتی برای خریدار احتمالی شرط گذاشته و سرمایه گذار ناچار است بدهی شرکت را نیز پرداخت کند.

رئیس انجمن وارد کنندگان و تولید کنندگان کود و سم تصریح کرد: تا آنجا که اطلاع دارم قیمت شرکت را بیش از هزار میلیارد تومان تعیین کردند، اما هیچ خریداری با این شرایط حاضر به خرید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نخواهد بود.

حسینی یزدی گفت: متأسفانه کودهای تاریخ گذشته هنوز در انبارها موجود است و هیچ آمار دقیقی درباره میزان کودهای شیمیایی موجود در انبارها در دسترس نیست.

وی افزود: حتی موسسه تحقیقات خاک و آب نیز که مجری طرح صدور گواهی تأییدیه کیفیت کود است نیز اطلاعات دقیقی از کم و کیف کودهای شیمیایی که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توزیع می‌کند در اختیار ندارد.

رئیس انجمن وارد کنندگان و تولید کنندگان کود و سم گفت: در بخش سموم هم با توجه به اینکه واردات، تأمین، تولید و توزیع این گروه از نهاده‌ها آزاد شد و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دخالت می‌کند.

حسینی یزدی تصریح کرد: بهمن سال گذشته مطلع شدیم شرکت خدمات حمایتی مقداری سم وارد کرده و در یک کارخانه قدیمی صد ساله از رده خارج نیز اقدام به تولید سموم کرده است، موضوع با به وزیر جهاد کشاورزی اطلاع داریم و پس از تحقیق به این شرکت اخطار داده شد، اما اخباری در دست است که همچنان به فعالیت خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

وی گفت: واقعاً نمی‌دانیم با شرکت خدمات حمایتی چه کنیم.

رئیس انجمن وارد کنندگان و تولید کنندگان کود و سم افزود: تأمین، تولید، واردات و توزیع کود شیمیایی باید به بخش خصوصی واگذار شود تا شاهد افزایش تولید و بهبود شرایط خاک در اراضی کشاورزی باشیم./
(دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها