یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۳
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۷۱۸۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

نوشابه یک نوشیدنی دوست داشتنی که بدون خوردن آن فست فود معنا ندارد.

نوشابه یا Soft drink به معنی هر چیزی نوشیدنی است و معنی عامیانه آن بین مردم یک نوشیدنی خنک و معمولا شیرین است. نوشابه ها آشامیدنی های بسیار محبوبی هستند که در میان مردم دنیا از محبوبیت بالایی برخوردارند. نوشابه از ترکیب آب گازدار، قند و چاشنی ها ساخته شده اند.

بدن شما از ۷۰ درصد آب تشکیل شده و با اینکه کمتر به نوشیدنی ها توجه می کنید، نوشیدنی ها نقش مهمی در غذای روزانه شما دارند. آب اولین نوشیدنی بشر و پایه سایر نوشیدنی هاست. وقتی به آب طعم ها و مواد دیگر اضافه می کنیم انواع دیگر بوجود می آیند.نوشابه یا Soft drink به معنی هر چیزی نوشیدنی است و معنی عامیانه آن بین مردم یک نوشیدنی خنک و معمولا شیرین است. نوشابه ها آشامیدنی های بسیار محبوبی هستند که در میان مردم دنیا از محبوبیت بالایی برخوردارند. نوشابه از ترکیب آب گازدار، قند و چاشنی ها ساخته شده اند.
چند سال از قدمت نوشابه می گذرد؟

تاریخچه نوشابهحدود صد و سی سال قبل اولین نوشابه به شکل امروزی در آزمایشگاه یک داروساز ساخته شد و تاریخچه پر فراز و نشیب نوشابه شروع شد. اما مایع گازداری که بعدها همه از دیدن آن این همه هیجان زده شدند چیز جدیدی نبود و ریشه آن به زمان باستان برمی گشت. دو هزار سال قبل بود که یونانی ها و رومی ها به فایده های دارویی آب معدنی پی بردند.

آنها برای آرمش با آب معدنی دوش می گرفتند و هنوز هم این روش بین مردم دنیا مرسوم است. از آخرهای دهه ۱۷۰۰ اروپایی ها و آمریکایی ها بخاطر ارزش درمانی آب معدنی های گازدار شروع کردند آن را به عنوان نوشیدنی خوردن و اولین آب معدنی ساخته شده در آمریکا سال ۱۸۰۹ ثبت شد که به آن آب گازدار می گفتند. این آب های گازدار برای خواص دارویی و طراوت بخشی بین مردم پخش و بسیار هم محبوب شد.
نوشابه امروزی:

اما این نوشیدنی محبوب ملت ها به شکل امروزی خود در شهر آتلانتا بوجود آمد. در زمان جنگ های داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۸، یک داروساز آمریکایی به نام جان استیت پمبرتون در آزمایشگاه کوچکش کشف کرد اگر شربت را با گازکربنیک مخلوط کند خوشمزه تر می شود. و وقتی آن را در داروخانه اش به قیمت ۵ سنت به عنوان یک جور مسکن برای آدم های پرخور فروخت مردم از آن استقبال کردند.

محتویات این شربت که از برگ کوکا و میوه شیرین کولا تهیه شده بود برای طراوت بخشی و با فواید درمانی بین مردم پخش شد. کارگران سرخپوست بولیویایی برگ های کوکا را برای رفع خستگی می جویدند و کارگران آفریقایی تبار هم دانه های کولا را به عنوان محرک و این ترکیب از آنها الهام گرفته شده بود. کتابدار پمبرتون، فرانک رابینسون نام کوکاکولا را به او پیشنهاد داد و لوگوی دست‌نویس و سلیس آنرا خطاطی کرد. و این لوگو همچنان تا امروز به عنوان لوگوی این شرکت و این نوشیدنی پابرجاست.
داروخانه ای کوچک:

تمپرتون در داروخانه کوچک خود تنها روزی ۹ شیشه از این شربت را بفروش می رساند. تا اینکه در سال ۱۸۸۸ فوت کرد و بعد از آن یک تاجر آتلانتایی به نام اساگریکز کاندلار، به عنوان اولین رئیس و مالک نام تجاری کوکاکولا معرفی شد. او که تاجر زیرکی بود به سرعت شروع کرد به شناساندن این نوشیدنی به مردم و نام نوشیدنی خود کوکا کولا را در عطاری ها ( داروخانه ها )، به روی انواع تقویم ها و ساعت ها چاپ نمود، به گونه ای که مردم در هر جا .. با نام کوکا کولا روبرو می‌گشتند و آشنا می‌شدند.
در اوایل شروع جنگ جهانی دوم شرکت کوکاکولا فرمول جدید و میوه ای خود با نام تجاری فانتا را معرفی کرد که معطر به اسانس پرتقال و ترنج بود. و سالهای بعد محصول دیگر خود به نام سپرایت طعم سودا ( لیمو ) را وارد بازار کرد.

در اوایل قرن بیستم بیشتر شرکت های کولا تبلیغ خود را از خواص درمانی برداشتند و به جنبه های طراوت بخش و تازگی نوشیدنی خود تمرکز کردند. در همین میان بود که یک داروساز کالیفرنیایی نیز ترکیب جدیدی از نوشابه ساخت که بعدها ترکیب نوشابه پپسی کولا را به بازار نوشابه ها معرفی کرد.
اینگونه نوشابه بوجود آمد:

نوشابه ها را تا سال ۱۸۹۰ به صورت دستی درست می کردند. بطری ها به صورت دستی پر و بسته بندی می شدند. در طول بیست سال بعدی ماشین آلات اتوماتیک ساخته شدند و بهره ‌وری کارخانجات نوشابه‌ها را بهبود دادند. مهم‌ترین توسعه در فناوری در بطری ریختن با اختراع کلاه تاجی در سال ۱۸۲۹ بود که این دستگاه برای ۷۰ سال دوام آورد. ظهور وسایل موتوردار باعث رشد بیشتر صنعت نوشابه سازی شد.

ماشین‌های وندینگ نشابه ها را در ظرف هایشان قرار می دادند.
در اواخر سال های ۱۹۵۰، قوطی‌های نوشیدنی آلومینیومی معرفی شدند. و بطری‌های پلاستیکی سبک وزن و مقاوم به شستن در دهه ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت.
امروزه نوشابه، نوعی نوشیدنی شیرین گازکربنیک دار است که به عنوان یک نوشیدنی خنک معمولاً برای برطرف نمودن تشنگی و یا به همراه غذا، مورد استفاده قرار می گیرد.
تعریف نوشابه گازدار ازنظر استاندارد به این صورت است:

تاریخچه نوشابه

نوشابه های گازدار، نوشابه هائی هسنتد که از اختلاط آب قابل شرب ، گازکربنیک ، عصاره ، شکر و یا سایر شیرین کننده های طبیعی ، موادافزودنی مجاز ، موادنگهدارنده ، با نسبت های مشخص تشکیل شده باشد.
برای طعم دادن به نوشابه از کولا، وانیل، دارچین، کارامل و همچنین اسانس انواع مرکبات، مخصوصاً پرتقال و لیمو ترش استفاده می کنند. از آنجا که بخش اعظم نوشابه آب بوده و سایر مواد افزودنی بخش ناچیزی دارند، این نوشیدنی را نوشابه نام نهاده اند.
نوشابه ها را با شیره ی ذرت یا شکر شیرین می کنند. همچنین برای تهیه ی نوشابه های رژیمی، از مواد شیرین کننده مصنوعی همچون ساخارین، آسپارتام و… استفاده می کنند.

البته امروزه به علت مضرات قندهای مصنوعی از شیرین کننده های طبیعی بی ضرر مثل استویا نیز استفاده می شود.
این نوشیدنی های گزنده و گوارا پس از مدتی به سرعت در تمام جهان محبوبیت پیدا کردند و اکنون یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های دنیا هستند.

(یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۳۳
اسد قاضوی
۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
0
0

با سلام نکات خوب و جالبی در خصوص این نوشیدنی گفتید، بسیار عالی لطفا در خصوص سایر نوشیدنی‌ها مثل دلستر هم مقاله‌ای داشته باشید.


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها