یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۱۸۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تهران برگزار شد

هفتمین دور از مذاکرات اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سطح معاون وزیر و در قالب هیات 33 نفره و طی دو روز در تهران برگزار شد.

در هفتمین دور از مذاکرات، معاونین وزرای صنعت و کشاورزی از 5 کشور  عضو اتحادیه با قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی، تعرفۀ ترجیحی اقلام کشاورزی و صنعتی را مورد بحث و بررسی قراردادند و دو طرف خواستار اولویت تجارت از سوی کشور مقابل شدند با این شرط که تعرفۀ ترجیحی آسیبی به تولیدات کشورها وارد نیاورد.

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در آغاز نشست، بر علاقمندی ایران به نهایی شدن مذاکرات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در چارچوب همکاری‌های مشترک اشاره کرد و گفت: در مذاکرات بیشکک اعلام کردیم که خواهان توسعۀ روابط با کشورهای اوراسیا هستیم و از جایگزین کردن کشورهای اوراسیا در لیست اقلام وادراتی و توسعه بازارهای صادراتی با تعرفه‌های ترجیحی استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به محور این مذاکرات که اولویت قائل شدن برای تجارت دو طرف و لطمه نزدن به تولیدات است، از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز انتظار داریم که با رعایت راهبرد برد-برد با وضع تعرفه‌های ترجیحی، بیش از پیش فرصتی نیز به شرکت‌های فعال اقتصادی برای حضور در بازارهای یکدیگر بدهیم.

خسروتاج پذیرش این توافق را از طرف همۀ  اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضروری خواند و افزود: تلاش کنیم هیچ یک از کشورها را با فشار مجبور به پذیرش تعرفۀ ترجیحی نکنیم چرا که این توافق باید برای همه و در سطح کلان برد-برد باشد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان اظهار داشت: حداقل 50% از اقلام تجارت فعلی ما با کشورهای اوراسیا باید مشمول این موافقت‌نامه گردد و 50% دیگر نیز با افزودن کالا جدید و وضع تعرفه‌های ترجیحی دیگر در آینده سبب توسعۀ روابط دوطرف در زمینه‌های تجاری خواهد شد.

گفتنی است، ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با عضویت 5 کشور روسیه، ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و بلاروس، تا به حال چندین دور مذاکره در سطوح مختلف کارشناسی و معاون وزیر برگزار کرده است که به گفتۀ کارشناسان، مذاکرات چند جانبه، به دلیل تفاوت ساختار اقتصادی کشورها یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین نوع مذاکرات است.

 
(یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها