شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۱۸۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خریدتضمینی گندم به 4 میلیون تن رسید

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی می گوید، از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون 4 میلیون تن گندم از 26 استان کشور خریداری شده است.

'اسماعیل اسفندیارپور'افزود: این میزان گندم به ارزش 52 میلیارد و 200 میلیون ریال خریداری شده است که بخشی از مطالبات گندم کاران پرداخت و مابقی مطالبات بزودی به حسابشان واریز می شود.
وی اظهار داشت: خوزستان با یک میلیون و 350 هزارتن، گلستان با 962 هزارتن، فارس با 500 هزارتن، کرمان با 200 هزارتن رتبه های اول تا چهارم خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه خرید گندم در برخی استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان رو به پایان است، تصریح کرد: اکنون تمامی استان های کشور به عملیات برداشت و خرید گندم پیوسته اند به جز استان های اقلیم سرد از جمله همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان که به تدریج آنان نیز وارد عملیات می شوند.

** 95 درصد گندم دوروم کشور خریداری شد
مشاور وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: بخش عمده گندم دوروم مربوط به استان های خوزستان ، جنوب فارس و دهلران است که تاکنون 95 درصد آن خریداری شده است.

** خرید بذر گندم به 170 هزارتن رسید
اسفندیارپور افزود: از ابتدای فصل برداشت تاکنون 170 هزارتن بذر گندم خریداری شده که نزدیک 62 هزارتن مربوط به استان خوزستان و 40 هزارتن مربوط به گلستان بوده است.
وی با اشاره به سیاست وزارت جهادکشاورزی درباره کاهش سطح زیرکشت گندم گفت: به دلیل کاهش بارندگی ها در نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال، به نظر می رسد در اقلیم سرد دیم با کاهش اندک تولید مواجه شویم که با افزایش عملکرد تولید در گندم آبی این موضوع مرتفع می شود.
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: با این وجود برداشت و خرید گندم روند خوبی را طی می کند به طوری که انتظار می رود طبق برنامه ریزی 12 میلیون و 600 هزارتن گندم خریداری شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر کشت گندم در سطح پنج میلیون و 980 هزار هکتار انجام می شود که دو میلیون و100 هزارهکتار آن مربوط به اراضی آبی و سه میلیون و 870 هزار هکتار آن اراضی دیم است.
وی افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد امسال هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ 13 هزار ریال (1300 تومان) و گندم دوروم (ماکارونی) 13 هزار و 300ریال (1330 تومان) خریداری می شود.
به گزارش ایرنا، خرید گندم سال زراعی جاری از بیست و یکم اسفندماه پارسال از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر مهر ماه امسال ادامه دارد.
پارسال 14 میلیون و 590 هزارتن گندم تولید و 11 میلیون و 525 هزارتن به ارزش بیش از 145 هزار میلیارد ریال خریداری شد.
در سال 1395 قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13 هزار و 68 ریال بود./ ایرنا
(شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶) ۱۴:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها