جمعه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۱۸۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

جهش صادرات محصولات کشاورزی به قطر مستلزم چیست؟

مسئولان امر معتقدند که به سبب وجود برخی رقبا در بازار قطر بدون تخصیص مشوق صادراتی امکان رقابت با آنها وجود ندارد.

با توجه به شرایط اقلیمی و تنوع زیستی مناسب، کشور ما در زمره سومین تولیدکنندگان محصولات باغی در دنیا به شمار می‌رود که با توجه به تنش ایجاد شده میان روابط قطر با کشورهای عربی امکان تامین تمامی نیاز آنها وجود دارد.

البته ناگفته نماند که بازار هدف صادراتی محصولات کشاورزی ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس است که با همکاری بخش خصوصی زیرساخت‌های خوبی در این حوزه فراهم شده است.

اما بسیاری از مسئولان امر معتقدند که به سبب وجود برخی رقبا در بازار قطر بدون تخصیص مشوق صادراتی امکان رقابت با آنها وجود ندارد.

محمد علی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به آنکه صادرات به کشورهای همسایه یک فرصت به شمار می‌رود از این رو همیشه به دنبال این امر بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله اهداف مهم صادراتی است، افزود: تحریم قطر از سوی کشورهای عربی شرایط را برای نزدیکی ایران به این کشور به سبب مسائل دینی فراهم کرده که انتظار می‌رود از این فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را داشته باشیم.

کمالی سروستانی ادامه داد: اگرچه به اعتقاد بنده این رابطه پایدار نیست، اما به هر حال از مراودات با کشورهای حاشیه خلیج فارس استقبال می‌نماییم.

این مقام مسئول با اشاره به آخرین وضعیت رایزنی برای امر صادرات بیان کرد: تجار ایرانی طی برقراری ارتباط با تجار قطری آمادگی خود را برای صادرات اعلام کردند، اما به سبب وجود برخی رقبا نظیر ترکیه و روسیه در این کشور باید نسبت به مستحکم کردن تعاملات سیاسی و رعایت استاندارد‌های لازم اقدام نماییم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران با بیان اینکه امکان رقابت با رقبا در بازارهای هدف وجود ندارد، گفت: با توجه به آنکه ترکیه مرغ صادراتی خود را یک سوم قیمت بازار داخلی به کشورهای قطر و عراق صادر می‌نماید از این رو امکان رقابت بدون تخصیص مشوق صادراتی وجود ندارد.

وی افزود: اکنون ظرفیت کنونی تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن است که به سهولت می‌توان آن را به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش داد که با این وجود امکان تامین کل نیاز قطر وجود دارد.

***ضرورت جهش صادرات محصولات کشاورزی به قطر

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه از دیرباز صادرات محصولات کشاورزی به قطر داشته ایم، بیان کرد: در شرایط کنونی که سایر کشورهای عربی قطر را تحریم کردند تنها باید میزان صادرات را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه طی سالیان متمادی ایران طعم تحریم را چشیده است، افزود: با توجه به خودکفایی تولید محصولات از طریق بخش خصوصی صادرات به کشورهای مسلمان باید گسترش یابد.

نورانی تصریح کرد: قطر همانند سایر کشور‌ها جزو شرکای تجاری ما به شمار می‌رود که لازم است با مشکلات پیش آمده در این کشور باید حضور خود در این بازار پررنگ نماییم.

(جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها