چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۱۸۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

کاهش 20 درصدی تولید جو دامداران را نگران کرد/دولت منافع دامداران و کشاورزان را درنظر بگیرد

با توجه به افزایش تعرفه واردات جو در کنار تغییر ارز مرجع به آزاد، نگرانی هایی مبنی بر کاهش تولید جو و نوسانات قیمت برای دامداران وجود دارد.

وزارتخانه جهاد کشاورزی همزمان با فصل برداشت جو در راستای حمایت از کشاورزان اقدام به افزایش تعرفه واردات محصول از ۵ به ۱۰ درصد کرد.

البته ناگفته نماند که افزایش تعرفه واردات در کنار تغییر ارز مرجع به آزاد، فشار مضاعفی بر دامداران وارد می‌کند که انتظار می‌رود دولت حقوق هر دو قشر کشاورز و دامدار را در نظر بگیرد.

حال جای سوال است که با کاهش تولید داخل و افزایش واردات احتمال شیب تند قیمت برای دامداران وجود دارد؟

کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: امسال حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت جو اختصاص داده شده که ۶۰۰ هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است.

وی با اشاره به عوامل موثر در کاهش کشت جو افزود: کاهش سطح زیر کشت دیم، افت بارندگی در پاییز ماه و سرمازدگی مزارع از جمله عوامل اصلی کاهش تولید به شمار می‌روند.

خاکسار از کاهش ۲۰ درصدی تولید جو در سال خبر داد و افزود:مجموع تولید جو در سال گذشته ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود،این درحالی است که این رقم درسال جاری حدود سه میلیون تن خواهد بود.

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد در پاسخ به این سوال که امکان خودکفایی محصول وجود دارد، بیان کرد: خودکفایی محصول تنها در صورت رعایت مسائل بازرگانی تحقق خواهد یافت.

وی با اشاره به واردات جو در سال جاری افزود: سالانه حدود ۵. ۴ میلیون تن جو مورد نیاز است که با وجود تولید سه میلیون تنی ناچار هستیم مابقی نیاز را از طریق واردات تامین نماییم.

به گفته وی واردات جو باید به گونه‌ای باشد که به تولید کنندگان داخل لطمه‌ای وارد نشود.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های تولید و بنابر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از مسئولان تنظیم بازار تقاضا داریم که به گونه‌ای عمل کنند تا زیانی متحمل تولیدکنندگان نشود.

***قیمت جهانی جو ملاک نوسانات نرخ محصول

حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اثرات کاهش تولید بر قیمت جو در بازار اظهار داشت: با توجه به آنکه حجم زیادی از جو مصرفی وارداتی است از این رو این امر تاثیر چندانی بر نوسانات بازار ندارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت جهانی جو ملاک نوسانات قیمت است، افزود: البته در کنار قیمت جهانی جو اگر سیاست مناسبی برای تعرفه واردات و تبدیل ارز آزاد به مرجع صورت گیرد نگرانی از حیث افزایش قیمت برای دامداران وجود ندارد.

نعمتی ادامه داد: با پایان فصل برداشت از وزارتخانه انتظار می‌رود که نسبت به برداشت تعرفه ۱۰ درصدی واردات جو اقدام نمایند.

رئیس اتحادیه دامداران در خصوص وضعیت کنونی قیمت گفت: همزمان با فصل برداشت و ممنوعیت واردات، قیمت جو از ۷۵۰ به ۹۵۰ تومان افزایش یافت که با پایان فصل برداشت و در صورت عدم افزایش قیمت جهانی انتظار می‌رود که به قیمت قبلی بازگردد.
/ باشگاه خبرنگاران جوان
(چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها