سه شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۰
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۱۷۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صادرات کالا در زمستان 95، 4.5 درصد رشد کرد

یک سال پس از اجرای برجام، صادرات کالای ایرانی به رشد 4.5 درصدی رسید و واردات 10.5 درصد کمتر از زمستان سال 94 برآورد شد.

مرکز آمار ایران گزارش تجارت بخش‌های مختلف اقتصاد را به تفکیک منتشر کرده است. در این  گزارش ارزش دلاری تجارت کشور در زمستان سال 95 موردبررسی قرارگرفته است یعنی زمانی که برجام یک‌ساله شد و مجموعه فعالان اقتصادی با تکیه‌بر دستاوردهای توافق با کشورهای 5+1، حرکت‌های جدید را آغاز کرده و البته گشایش‌های تازه‌ای را هم انتظار می‌کشیدند. رشد واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای برای نوسازی خطوط تولید در صنعت و افزایش فرصت صادرات محصولات معدنی از مهم‌ترین اتفاقات عرصه تجارت ایران در ماه‌های پس از برجام است.

ارزش دلاری صادرات محصولات بخش کشاورزی، شکار و جنگلداری در فصل زمستان سال 95 نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش‌یافته است. آمارها نشان می‌دهد که صادرات محصولات این بخش در سال گذشته نسبت سال 94، 19.17 درصد کاهش‌یافته است و البته در فصل زمستان 15.76 درصد کمتر از پاییز سال گذشته محصولات بخش کشاورزی، شکار و جنگلداری را صادر کردیم. ارزش دلاری واردات محصولات این بخش در زمستان 95، نسبت به زمستان 94، 17.84 درصد کاهش‌یافته است و هم‌چنین درصد تغییرات آن نسبت به فضل گذشته یعنی پاییز 95، مثبت 8.8 بوده است.

شیلاتی‌ها در زمستان سال 95 به رشد 10.36 درصدی در ارزش دلاری صادرات رسیدند. ارزش واردات محصولات شیلات در زمستان سال 95، نسبت به فصل مشابه در سال 94، 33.01 درصد بوده است. همچنین درصد تغییرات نسبت به فصل گذشته یعنی پاییز 95، 41.22 درصد محاسبه‌شده است.

صادرات بخش معدن ازنظر ارزش دلاری در زمستان 95 بیشتر شده است. ارزش دلاری صادرات محصولات معدنی با رشد 43.71 درصدی در زمستان سال 95 نسبت به زمستان 94 همراه بوده است. ارزش دلاری واردات محصولات این بخش هم در فصل زمستان 95 کاهش‌یافته و است و در فصل زمستان 14.05 درصد کمتر از فصل پاییز 95 محصولات معدنی وارد کردیم.

در بخش صنعت، ارزش دلاری صادرات محصولات در زمستان سال 95، با کاهش رشد همراه بوده است.  در این فصل کاهش 4.17 درصدی را برای صنعت کشور در صادرات محصول محاسبه کردند. هرچند در فصل زمستان صادرات محصولات صنعتی نسبت به فصل گذشته یعنی پاییز 95، مثبت 5.28 درصد برآورد شده است. ارزش دلاری واردات محصولات این بخش صنعت در زمستان سال گذشته افزایش‌یافته و رشد 9.97 درصدی داشته است. درصد تغییرات واردات صنعتی نسبت به فصل گذشته یعنی پاییز 95، مثبت 6.95 درصد بوده است.

به‌طورکلی صادرات کالاها از مبادی گمرکی در سال 95، نسبت سه سال 94، 4.5 درصد رشد یافته است اما واردات با رشد منفی 10.5 درصدی مواجه شده است. شاید اگر مشکلات بانکی حل‌وفصل شده بود و در ماه‌های پس از برجام، بازرگانی ایران با سدهای کمتری مواجه می‌شد، فروش کالای ایرانی در بازار کشورهای دیگر با سهولت بیشتری انجام‌شده و درصد صادرات بیش از این‌ها برآورد می‌شد.

(سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها