دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۷۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی:

تصویب لایحه‌ی پیشنهادی دولت در مجلس یعنی ضرر و عقب‌گرد بخش کشاورزی

محمدرضا رئیسی‌نژاد در نشست خبری امروز به خبرنگاران گفت: لایحه‌ی پیشنهادی دولت ناظر بر "اصلاح بخشی از ساختار دولت" که متضمن لغو قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی و منابع طبیعی است یک عقب گرد و ضرر برای بخش کشاورزی است.

محمدرضا رئیسی‌نژاد در نشست خبری در محل اتحادیه  مرکزی نظارت در ارتباط با احیایی وزارت بازرگانی اظهار کرد: مشکلی برای تشکیل وزارت بازرگانی نداریم اما با احیای این وزاتخانه نباید قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی یا همان قانون انتزاع ملغی شود.
وی افزود: بعد از انتقال وظایف بازرگانی مرتبط به وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه به جز در موارد خاص اجازه واردات محصولات کشاورزی را به کشور صادر نکرد ( از کشاورزان حمایت لازم را به عمل آورد).
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران ادامه داد: نباید اختیاراتی که بعد از کلی بحث و بررسی تبدیل به قانون شده است را از بین برد تا از این طریق منافع تولید کنندگان بخش کشاورزی نیز از بین رود.
وی تصریح کرد: پس گرفتن قانون انتزاع نوعی عقب گرد برای بخش کشاورزی به حساب می آید و در نهایت این کار ضرر تولید کنندگان و در نهایت کشور خواهد بود.

رئیسی‌نژاد گفت: با برقراری قانون انتزاع در دو سال کشاورزان امیدوار شده بودند و نباید انتزاع( تمرکز اختیارات و تصمیم گیری در باره  امور بازرگانی بخش کشاورزی) را به دست کسانی داد که به دنبال واردات هستند.

ایشان به فواید قانون انتزاع اشاره کرد و افزود: که این قانون طی 2 سال دارای فوایدی از جمله، تثبیت قیمت نهاده های مورد نیاز، به حداقل رساندن رانت و مفسده در خصوص تامین نهاده‌ها، در نظر گرفتن تعرفه های مناسب برای کالاهای کشاورزی تولید داخل ب منظور محدود نمودن واردات و حمایت از تولید داخل، ممانعت از واردات بی رویه، توسعه صادرات و در نظر گرفتن مشوق های صادراتی و از بین رفتن دعواهای مرسوم بین دستگاه های اجرایی که به بحران نیز تبدیل می شود، است؛در ضمن اینکه این قانون به کوچک سازی دولت نیز کمک خوبی کرده است که آثار مثبتی هم داشته است.

وی در پایان صحت های خود گفت: با جدا سازی بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی و پس گرفتن انتزاع دوباره به سمتی می رویم که در کشور یک کالای کشاورزی به طور هم زمان واردات و صادرات می شود.
(دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶) ۱۴:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها