یکشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۱۷۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

45هزارتن برگ سبز چای خریداری شد/ پرداخت 580 میلیارد ریال به چایکاران

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به خرید تضمینی 45 هزار تن برگ سبز چای، گفت: از ابتدای فصل برداشت برگ سبز چای تاکنون بیش از 580 میلیارد ریال ( 58 میلیارد تومان) معادل 55 درصد ارزش چای خریداری شده به حساب چایکاران واریز شده است.

'محمدولی روزبهان'  با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده ، افزود: تا به امروز 45 هزارتن برگ سبز چای به ارزش یک هزار و 50 میلیارد ریال ( 105 میلیارد تومان) از چایکاران خریداری شده است که نسب به مدت مشابه سال گذشته (1395) 9 درصد رشد دارد.
به گفته وی؛ از این میزان برگ سبز چای خریداری شده نزدیک 80 درصد برگ درجه یک و 20 درصد برگ درجه دو بوده است.
وی تصریح کرد: با استحصال این میزان برگ سبز چای تاکنون بیش از 10 هزارتن چای خشک فرآوری و عرضه شده است.
روزبهان پرداخت 580 میلیارد ریال( 58 میلیارد تومان) معادل 55 درصد از مطالبات چایکاران را در این مدت زمان بی سابقه عنوان کرد.
به گفته رئیس سازمان چای کشور، براساس مصوبه دولت 60 درصد پول چایکاران را دولت از محل یارانه برگ سبز پرداخت و 40 درصد از سهم کارخانجات تامین می شود.
روزبهان افزود: براساس مصوبه دولت امسال نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 26 هزار و 242 ریال و برگ درجه دو 14 هزار و 695 ریال تعیین شده است.
رئیس سازمان چای کشور گفت: پارسال در مجموع 139 هزارتن برگ سبز چای به ارزش 2 هزار و 340 میلیارد ریال (234 میلیارد تومان) از چایکاران خریداری شده که در مقایسه با سال 1394 از لحاظ وزنی 60 درصد و از لحاظ ارزشی 73 درصد رشد داشته است.
به گفته وی، اکنون برداشت برگ سبز چای در سه چین بهاره، تابستانه و زمستانه از اواسط اردیبهشت ماه امسال آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.
روزبهای افزود: به طور معمول 40 درصد برداشت برگ سبز چای در اردیبهشت ماه و مابقی در پنج ماه باقیمانده سال زراعی یعنی تا اواخر مهرماه انجام می شود.
به گزارش ایرنا، اکنون 55 هزار خانوار چایکار در مساحت 21 هزارو 500 هکتار از باغات چای شمال کشور مشغول به کار هستند./ ایرنا
(یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶) ۱۶:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها